letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om.

Optimus 111 är nog rätt kök för dig. Modellen med hattbrännare är tystare. Båda fungerar utmärkt året om.
 
Själv köpte jag nyligen nya MSR Whisperlite Universal. Funkar på gas, bensin och fotogen. Stadig för större kastruller (bra vid ex snösmältning). Det är lätt, se vikter nedan. Hattbrännare och justeringsmöjlighet av lågan. En stor fördel med Whisperlite är att det är mycket få delar. Har inbyggd rensnål och om något mot förmodan går sönder är det lättmekat.

Vikter:
Kök förberett för bensin med pump: 325 gram
Som ovan plus påse, verktyg: 405 gram
Kök förberett för gas: 270 gram
Sedan tillkommer vindskydd med 40-80 gram beroende på om man tar med markreflektor.

Optimus 111 är inte per automatik hattbrännare, äldre kök kan ha den tystare brännaren. De som säljs i dag har samma brännare som optimus nova. Det är en bra brännare. Men det är långt från lätt, enligt specifikation 1590 gram visserligen inkl en bränsletank men det är ett av de tyngre bärbara köken.
 
hej. letar efter ett stadigt kök som jag kan ha året om och som är lättskött?

Det er mange parameter som må vurderes, og defineres for å gi et godt råd. Hvor lett er lett? fotogen kann være litt mer krevende å fyre opp, mens bensin er mer brandfarlig ved en lekkasje.
Er reguleringsmulighetene viktige, eller skal det bare funke på full effekt for varming av vann og smelting av snø? Betyr støy noe?

Om du får tak i et Coleman Apex ii køk og bytter drivstoffslangen. (stålomspunnen bensindlange for bil og 2 slangeklemmer) Så har du et bensin-køk somm simmrer lett, som er lett å tenne, som er tyst, og som er lett å skjerme for vind. For øyeblikket min favoritt blandt mange ulike i samlingen.
Jeg kjøpte mitt Apex på eBay og slangen på biltema. Som slangeklemmer benytter jeg to biter 12mm kobberrør.

dsk
 
Min rekomendation är att välja ett kök med få delar som MSR, Optimus eller Primus (aldrig använt soto så kan inget om dom). Just Optimus 111 Hiker är väl inget bra exempel på få delar, då är Nova vettigare. Colemans kök skulle jag avråda från just av anledningen om det sotar igen eller något går sönder, svårare att meka och hitta reservdelar än ex svenska märkena.

Mina förslag är som tidigare MSR Whisperlite Universal men även Primus Omni/Multifuel då dessa utöver fotogen/bensin går på gas. Därefter MSR Whispelite International (helst nya) och Optimus Nova. Köken ovan kör du på gas sommartid om det går och ren bensin/alkylatbensin på då det är minusgrader.
 
111 modellerna är enkla, låga, rubusta och har befäst sitt rykte som expeditionskök och anskaffats av många militära jägarenheter bl a, det uppfyller med råge KISS regeln, till dess två nackdelar hör vikten och att det f n måste köpas begagnat.
Fäll ut lådan, pumpa, förvärm, elda. Fungerar väl med tumvantarna på.
Mickliga kök med byggsatser av lösa pumpar, slangar, lätta brännare och lösa flimsiga vindskydd fungerar väl när händerna kan vara bara, men hos dig finns ju den länge vita tiden.
Vill du ha nummret mindre låda och vikt finns Radius 34, samma stira rejäla brännare.
 
Senast ändrad:
Kan även tipsa om Omnilite Ti. Samma brännare som Trangia Multifuel dvs en minde omnifuel fast med reglering.

Den har en effekt på 2600W jämfört med 3KW hos Omnifuel. Det är ingen märkbar effektnedgång tycker jag och har du kastrull med flänsar räcker den långt.

Optimus Nova har mycket bra reglering och snabb förvärmning men är inte anpassad för gas, vilket dock kan åtgärdas med en adapter och ett uppbrotchat munstycke.

Har själv precis skaffat ett Optimus No.00 modell hittade vid inventering av mobförråd. Fick smörja upp pumplädret lite, sen gick det som en dröm;-)


Sent from my iPhone 4S using Tapatalk
 
111 modellerna är enkla, låga, rubusta och har befäst sitt rykte som expeditionskök och anskaffats av många militära jägarenheter bl a, det uppfyller med råge KISS regeln, till dess två nackdelar hör vikten och att det f n måste köpas begagnat.
Fäll ut lådan, pumpa, förvärm, elda. Fungerar väl med tumvantarna på.
Mickliga kök med byggsatser av lösa pumpar, slangar, lätta brännare och lösa flimsiga vindskydd fungerar väl när händerna kan vara bara, men hos dig finns ju den länge vita tiden.
Vill du ha nummret mindre låda och vikt finns Radius 34, samma stira rejäla brännare.

Att kunna använda gas under barmarkstid är guld värt!

Glöm inte att ta med dig en tratt så att du kan fylla bränsleflaskan om du funderar på att använda Optimus 111. Ta även med vindskydd, för det inbyggda är inte mycket bättre än det som sitter på ett MiniTrangia!

Nä, kök ett modernt kök. Du kommer inte att ångra det! Vill du testa lite och har nära till Falun så har jag både Optimus 111 och MSR Whisperlite International, Universal och XGK II.
 
Mitt förslag är MSR Simmerlite, klart lättare än MSR Whisperlite och ungefär lika tyst. Kan med fördel kompletteras med Trillium basplatta för ökad stabilitet. Enbart bensin, men finns även som gasvariant under namnet MSR Windpro II.
/Niklas
 
Ett rent gaskök kan fungera riktigt bra. Det finns mkt erfarna vandrare som kör toppmonterat gaskök ner till -20. Det kräver vissa åtgärder för att fungera (tex ha gastuben i jackan/sovsäcken eller sätta tuben i lite smält snö (vatten). Har du ett fristående gaskök med förvärmningsslinga så kan du hälla fram gasen (som då inte är gas förrän den har passerat förvärmaren). Det fungerar i mkt låga temperaturer. Sen kan man ju få tag i ren propan att använda vid extremtemp alternativt ha med som backup.

Nackdelen med gas är att det är irriterande med småslattar som blir kvar i tuberna.

Lycka till med valet.
 
Svea 123

Föresten om du vill ha bensin så ska du inte missa SVEA 123. Välbeprövat, enkelt och coolt :)

Varför är det inte någon som gör en lättversion av det med valda delar i titan/aluminium!? Det hade jag köpt även om jag egentligen fördrar gas...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18
dmchris Letar kastrull med handtag Kök och brännare 3
mts0n Letar nytt lätt kök för tävlingsändamål. Kök och brännare 7
Jackiie Vit dammig beläggning på HA-kastrull efter diskmaskin? Kök och brännare 4
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
såg söker efter mf kök som inte behöver förvärma. Kök och brännare 9
ludwig.linner På jakt efter bensindriven brännare! Kök och brännare 6
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Tundraman Gasskvättar....ett minne blott!! Kök och brännare 45
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
T.Mellwing Grillgaller ovanpå ett stormkök? Kök och brännare 33
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
andreas_lund Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel Kök och brännare 18
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
såg ett kök för alla lägen. Kök och brännare 2
Primuskungen Äntligen, ett riktigt Primuskök Kök och brännare 9
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
David E Höjs verkingsgraden i ett Tranga kök Kök och brännare 1
Oootro Förvirrad av ett trangia :/ Kök och brännare 37
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4
Mickexxx Piezo till ett Nova Kök och brännare 1
Swedish Berman Ett av TUSEN Kök och brännare 11
havskayak Bränsle till ett nova Kök och brännare 10
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.