Ett bra kvalitetskök gas elt multifuel

Det är dags för mig att köpa ett ordentligt kvalitetskök, antingen med gas eller möjligen multifuel. Tycker det här med kök är en riktig röra faktiskt.

Har läst en massa här på utsidan och varit på NK och klämt lite och anackat med dem.
Jag har lite funderingar:

Frågade en kompis om vad som han har, fick svaret att han har emn MSR för 2200:-, ok nästa gång jag skall till sydpolen kan jag fundera på denna modell;-)

Får intrycket att primus har lite si och så med kvaliten, tex passar stekpannan inte riktigt i vinsdskyddet på eta power, och den almänna känslan är inte toppkvalitet.

Triangia känns som de har varit i stort sett samma produkt i 50år ....
Hur bra är gasbrännaren som följer med vissa triangiakök??
Skall man satsa på någon av hårdoxiderade modellerna?? vad vinner man??

27 modellen känns förliten om man är mer än en person ??
25 känns lagon, vad skiljer mellan modellerna??

Någon som har tips om något annat kök som är bra kvalitet???
 
Du verkar inte ha tänkt igenom saken själv ännu.

För vindskydd och stabilitet finns det få kök som är så anpassade och tunga som Trangia.
Snuskburken är en bra principlösning, två kärl varav det mindre kan vara lock, vattenkokare eller stekpanna. Gyroupphängning över öppen eld. Viktigast av allt locket monterat rätt bärbart i terrängen utan spillrisk. Rymlig nog för två.

De flesta skaffar sig förr eller senare ett lätt toppmonterat kök, det behöver i sin tur vindskydd och tre tältspik för att stå stabilt, men gas är komfortabelt och det sotar inte. Mitt är MSR PR och flera med mig är mycket nöjda med sina.

De tiderna när ett nytt 111 såldes på ÖB för 65;- är tyvärr över. Du började för sent! Men gamla rejäla 1,5kg klumpen fungerar fortfarande suveränt, vare sig du hittar en dunder eller tystbrännare. Med en gas och rödspritsbrännare, löst vindskydd och ett eldstål.

Soldatkök 09 har två kärl, ett lock toppmonterad gasbrännare och en rödspritsbrännare samt löst vindskydd och en eldsticka,

Vad du vill ha egentligen bör du nog veta innan du springer och handlar. Det är en stor djungen och allt som glimmar är inte guld. I bästa fall mässing.

Det finns en begagnatmarknad för fotogenkök. De varar ibland längre än intresset, på koppisar och bodar för mellan 5-300kr.
 
Senast ändrad:
Gasinsats till Trangia

Triangia känns som de har varit i stort sett samma produkt i 50år ....
Hur bra är gasbrännaren som följer med vissa triangiakök??

Jag har tre st. kök varav ett är ett klassiskt trangia som för 15 år sedan fick en gasbrännare. Trangiakökets stabilitet och vindskydd är svåra att slå och du kanske kan få ned vikten en smula genom att byta till lättare kärl.

Jag vill råda dig att fundera över användningsområdet. Ska du använda köket under veckorsturer under vår, sommar och höst här hemmavid så anser jag att gas är bäst. Man kan justera lågan och slipper slabba med flytande bränslen. En lättare lösning är att köpa ett kök som toppmonteras på gasflaskan, men detta kräver vindskydd och stadig grund att stå på.

Jag har även ett primus omnifuel vilket inköptes för användning under en cykelresa i centralasien där det enda bränslet vi kunde få tag på var bensin. Bensinkök och liknande är krångligare att använda men kommer till sin fördel när det är kallt eller på platser där gas inte finns att köpa.
 
När var hur?

Jag instämmer i när var hur-kören.
Ska du inte ut i minusgrader röstar jag på 1. Gas 2. Gas samt 3. Gas. ;)
Vilket gaskök beräknas sen med formeln 'användningsområde delat med antal personer som ska äta maten, plussa sen på eget tycke'... :-D

Trangia ÄR den mest stabila. Ska du ut i olänt terräng, där det blåser mycket, eller om du har med dig folk (eller hundar) som vanskliggör fältdisciplinen så är trangia tryggast imho. Har jag med barnen i fält törs jag inte använda annat. Toppmonterade kök litar jag inte på (fortfarande en helt egen åsikt).
Hur många ska äta? trangias 27'a duger åt max 3 pers i mitt resefölje. Jag har 25'an till fyra pers, och kokar jag fulla kastruller får vi kasta mat.
Men, trangia är ju stort och tungt. Stabiliteten kostar några hg. Jag bär de gärna, men långt ifrån alla gör det.

Sen finns det ju en fantastiljon med kök där ute. Efter att du svarat på när/var/hur - då kan du gå ut i affärerna och känna, lyfta, packa, lukta(?)... Sen tror jag att du har svaret själv ;)

Lycka till där ute i djungeln!
(",)

p.s. trangias gasbrännare är bra. lika bra som alla andras(?) tycker jag, var inte rädd för det. Trangia är inte dåligt för att det hängt med i 50 år, det har hängt med i 50 år för att det är bra ;) d.s.
 
Får kanske komplettera med att köket skall användas för 2 personer, under vår, sommar och höst, inget extrem kyal eller likande. Tanken är att använda det under fjällvandring ooch weekendturer runt om i sverige.

Jag har en en klare brännare för toppmotering i dag, visst den väger lite och är smidig med är ganska värdelös när det blåser ....


Vad vinner man på att lägga 2000:- på en tex brännare??

kan man köpa en tex primus gryta med värmeväxlare och använda på en triangakök??

Jag var inte tveksam till triangias kvalitet, tvärt om kan man sälja samma produkt i så många år har man bra kvalitet.
 
Mitt mest allrounda kök är Omnifuel. Gas fungerar bra liksom nästan allt annat. Ändå använder undertecknad vanligen enkel toppmonterad gas under den gröna tiden, undantaget är när det ska finlagas haut cuisine då får Trangia med olika brännare (ej sprit) följa med.

...en omni kostar inga 2000 kr, men det är billigare att köpa ett Trangia med gasbrännare och en fristående brännare. Kastrullerna fungerar på båda och ger möjlighet till stabila storkok eller luftiga lättkok :).

//J
 
Gas är jättebra, enkelt och rent men är det bara jag som har garaget fullt med nästan tomma gasbehållare?
Nackdelen, tycker jag, är svårigheten att veta när behållaren är tom (än värre när det är kyligt) och därför alltid har med en extra, ny tub.
Bensin är lite bökigare men tid har man ju gott om när man är ute och det är bara att fylla på flaskan innan man går hemifrån - inga halvtomma flaskor och järnkoll på hur länge den räcker.
 
Gas är jättebra, enkelt och rent men är det bara jag som har garaget fullt med nästan tomma gasbehållare?
Nackdelen, tycker jag, är svårigheten att veta när behållaren är tom (än värre när det är kyligt) och därför alltid har med en extra, ny tub.
Bensin är lite bökigare men tid har man ju gott om när man är ute och det är bara att fylla på flaskan innan man går hemifrån - inga halvtomma flaskor och järnkoll på hur länge den räcker.

Håller helt med att det är en fördel m bensinkök. Än så länge är inte heller min 5 liters dunk m alkylatbensin slut heller så det finns alltid bränsla hemma, det känns alltid mer osäkert m det toppmonterade gasköket (som iofs väger MKT mindre).

Men inte tycker jag att det tar längre tid m bensinköket, visst är det lite meckigare, men när man lärt sig hur det funkar tar det ju inte längre tid än gasvarianten.
 
Kvalitén på Primus är verkligen diskutabel, tror inte de provar i fält innan de lanserar nya produkter. Omnifuel är ett starkt lysande undantag - det är en fantastisk apparat!
 
Ska du inte ut på vintern är det bara onödigt tungt dyrt och krångligt med multifuel.

Jag har själv ett Optimus Nova+ som jag har använt mycket och är jättenöjd med, men ett gaskök funkar precis lika bra så länge det inte är vinter, och man slipper hela pysslet med förvärmning osv.

Vilket gaskök som är bäst vet jag inte, det jag har var jättebilligt och fungerar bra. :)
 
Några exempel på Primus dåliga kvalitét kommer under helgen, hinner inte nu.
Ang. multifuel så är det lite kul med förvärmning o.dyl. så länge det fungerar bra och det gör Omnifuel. Har provat andra modeller med sämre resultat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Moga Är detta ett äldre bensinkök? Kök och brännare 5
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Buthon Val av friluftskök för ett par veckors vandring Kök och brännare 48
Tundraman Gasskvättar....ett minne blott!! Kök och brännare 45
disgruntled Behöver hjälp att finna/sätta ihop ett köksset Kök och brännare 14
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
T.Mellwing Grillgaller ovanpå ett stormkök? Kök och brännare 33
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
Polar300 Min version av ett Optimus 111B ... Kök och brännare 4
såg Letar efter ett kombikök för dels kunna ha med på fjället och i skogen över öppen eld Kök och brännare 17
såg letar efter kök för en som har ett handikapp i händerna. Kök och brännare 18
såg letar efter ett lätt men stadig kök för att använda året om. Kök och brännare 11
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Urban Rådmann Konvertera ett MSR Windpro till Simmerlite Kök och brännare 8
Fiddan Hjälp med att starta ett flerbränslekök Kök och brännare 22
såg så här kan man göra om man vill ha två kök i ett Kök och brännare 37
såg ett kök för alla lägen. Kök och brännare 2
Primuskungen Äntligen, ett riktigt Primuskök Kök och brännare 9
kanis EtaPower kastrull inuti ett Trangia? Kök och brännare 16
peter1959 Ett litet smidigt kök Kök och brännare 10
The_Lost_Cyclist Hur får man ett Primus Etapower MF att stå stabilt? Kök och brännare 9
Skipper_ Kan man skruva av gasbehållaren när den inte är tom på ett trangiakök? Kök och brännare 20
Tomas_Sjosteadt Hjälp behöves med ett Brunton Vapor AF(Multifuel) kök Kök och brännare 8
cogo Är det ingen som äger ett Trangia Ultralight Hardanodized? Kök och brännare 9
David E Höjs verkingsgraden i ett Tranga kök Kök och brännare 1
Oootro Förvirrad av ett trangia :/ Kök och brännare 37
Mezzner Lägsta pris på ett Omnifuel? Kök och brännare 1
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4
Mickexxx Piezo till ett Nova Kök och brännare 1
Swedish Berman Ett av TUSEN Kök och brännare 11
havskayak Bränsle till ett nova Kök och brännare 10
mlindstrm Hur ska ett Optimus Nova brinna? Kök och brännare 1
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 15
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.