Bränsle till ett nova

Jag kör numera mitt kök uteslutande på Statoil Blå.
Känns lite tryggare än bensin.

Däremot blir förvärmningen väldigt kort med bensin men jag har inte så bråttom.
När jag körde på bensin så var det en miljöbensin avsedd för gräsklippare som hette Aspen nånting.

Du får prova båda och avgöra själv vad som passar dig.
Se bara till att du gör rent bränsleflaskan mellan bytena, annars kan du få en ojämn och orolig förbränning.

MVH Juha
 
Bensin

Provade nyligen hemma i vardagsrummet och blev övertygad om att bensin var bäst. Efter en del test med fotogen (Statoil blå) så luktade det fotogen i hela huset. Det verkar ju inte så bra om man behöver laga mat i tältet. Det var också betydligt svårare att tända köket. Förvärmningen tog längre tid och förbränningen var inte lika bra (lågan blev något gulaktig). Det tog längre tid att värma upp vatten. Den enda fördel som jag upptäckte var att köket gick tystare. Jag provade med att pumpa upp olika tryck och olika inställingar med munstycket men blev inte riktigt nöjd. Sedan fick jag vädra i flera timmar för att bli av med fotogenlukten. Bensin fungerar däremot i stort sätt luktfritt och brinner med en fin blå låga med hög effekt. Jag har hittills inte provat kemiskt ren bensin utan använt OK:s alkrylatbensin. Jag rekomenderar dig att öva ordentligt innan du försöker att laga mat inne i tältet. men det gäller både med fotogen och bensin eftersom båda bränslena kan flamma upp på ett otäckt sätt om man handhar brännaren fel under förvärmningen. Tänk också på att inte ha ansiktet ovanför brännaren när du tänder.
Under mina försök med bränslen fick jag också testa bästa Trangia kastrull (Jag har Nova inbyggt i Trangia kök). Försöket gick ut på att koka Vaniljsås (bränner extermt lätt fast i grytan). Jag provade Titan och Duosal. Titan brände fast ordentligt medan Duosal fungerade perfekt. För att spara lite vikt kan en ide vara att ha en stor Duosal och en liten Titan eller Aluminium gryta. Som stekpanna använder jag Teflon varianten.
Lycka till!
PS. Kör aldrig ett Trangiakök med Novabrännare direkt på tältgolvet för då har du snart ett brännhål i det.
 
i början

När jag skaffar ett nytt bensinkök, kör jag det alltid med fotogen i början för att lära mig det under trygga former och för att hitta ev läckage på ett säkert sätt. Förvärm med lite T-röd.

/Staffan
 
Förvärmning

Att förvärma med T-röd är nog ett bra tips om man envisas med att köra med fotogen. Då kanske fotogenlukten reduceras en del om man lagar mat i tältet och risken för uppflammande lågor reduceras. Bensin är dock bekvämt att använda då man kan använda samma bränsle till förvärmningen. Är man van vid bensin tycker inte jag att uppflammande lågor är något problem vid förvärmningen. Det gäller bara att pytsa ut en lagom mängd bensin och sedan stänga munstycket och tända. Behöver man lite mer bensin än det man först sprutat ut måste man vara mycket försiktig och öppna munstycket ytterst lite och stänga snabbt när lågan ökar i storlek. När jag försökte att förvärma med fotogen hade jag först problem med att tända och sedan flammade lågan upp mer än jag är van vid men det kanske bara var min ovana med bränslet som spelade mig ett spratt. Det viktigaste är att öva mycket med det bränsle man tänker använda innan det ösregnar ute och man behöver laga mat i tältet.

Jag ska paddla Blå Bandet i sommar och hade funderingar på att fotogen är lättare att få tag på under paddlingen eftersom alkylatbensin oftast säljs på för stora dunkar (4 l). Jag kommer att föra med mig 2 st 1 liters och 1 st 0,6 liters bränsleflaskor.
Jag har nu kommit på att man kan köpa kemiskt ren bensin i färgaffärer (1 literförpackning).

Är det någon som kan upplysa mig om det är någon skillnad på hur brännaren uppför sig med kemiskt ren bensin i jämförelse med alkylatbensin?

Tips för att slippa bränslespill med Nova:
Vänta alltid tills brännaren svalnat.
Stäng inte munstycket innan du kopplat bort bränsleflaskan och låt flaskan ligga kvar i OFF-läge under tiden du kopplar ifrån bränsleflaskan. Innan du flyttar flaskan från OFF-läge sätt på skyddslocket. Min ventil stänger sig inte alltid automatiskt men gör det alltid när skyddslocket sätts på. Det är bra att lära sig hur ventilen fungerar så man ser när den är stängd. Smörjning av min ventil har inte gjort att den alltid stänger sig själv men följer man ovanstående steg så ska man aldrig behöva få soppa på fingrarna.
 
Re: Förvärmning

HaNo; sa:
(klipp)

Tips för att slippa bränslespill med Nova:
Vänta alltid tills brännaren svalnat.
Stäng inte munstycket innan du kopplat bort bränsleflaskan och låt flaskan ligga kvar i OFF-läge under tiden du kopplar ifrån bränsleflaskan. Innan du flyttar flaskan från OFF-läge sätt på skyddslocket.

(klipp)

Utmärkta råd om hur man hanterar snabbkopplingen på Nova och det äldre Explorerköket. Ett litet tillägg, man bör ha flaskan i OFF-läge även när man kopplar ihop för undvikande av spill.

Angående skillnad mellan akrylatbensin och kemiskt ren bensin (heptan) så har jag inte märkt någon funktionell skillnad.

Men ju renare desto bättre för hälsan sägs det så jag kör heptan på 5-litersdunk (kostar ca 200 kr).

Mvh,

J
 
Re: Förvärmning

HaNo; sa:
Är det någon som kan upplysa mig om det är någon skillnad på hur brännaren uppför sig med kemiskt ren bensin i jämförelse med alkylatbensin?

Under en vinterfärd förra året krångalde vårt NOVA-kök när vi körde det på kemisk ren bensin ('av heptan-typ'). Jag pratade efter det med en säljare, som i sin tur hade direktkontakt med Optimus.

Vi kom fram till att den något mindre rena Akrylat-bensinen (Miljövänlig gräsklipparbensin) är lämpligare eftersom den innehåller en gnutta smörjmedel. Den helt rena bensinen tvättar rent köket _för_ bra och kan få det att kärva. Att miljöbensin är något billigare än kemisk ren bensin gör ju inget heller!

Har dock sett ett inlägg från Optimus på en annan tråd här på listan att bensinen inte kan vara för ren:

-----
Hackande Nova
Att kemiskt ren bensin skulle vara "för ren" är uteslutet.

Troligen har vatten kommit in i systemet och hamnat i filtret. Låt filtret torka eller byt ut filtret mot ett nytt. Fungerar det inte trots åtgärd, kontakta oss vänligen på Optimus!

Hälsningar Andreas Müller, Optimus Int. AB
08-55698950
----

Så vitt jag vet så är bränslevärdet detsamma för de båda bränslena.

Vänligen
/Per
[Ändrat av PEPSI 2002-05-03 kl 19:38]
 
Filterproblem

Hej!
Jag hade också problem med min Nova-brännare när den var ganska ny. Effekten var misserabel och förbränningen ryckig trots användande av Alkylatbensin. Efter att jag bytt det lilla filtret så blev det en helt annan brännare. Sedan dess har jag inte haft några problem. Att en sådan liten detalj kan betyda så mycket. Det är nog en god idé att ha någon i reserv med sig.
 
Bränsle på paddling

Jag läste att du ska paddla HBB och har 2,6 liter bränsle med dig. Detta kan räcka för hela turen. Jag kom nyligen hem från en paddeltur och kunde konstatera att det gått 0,5 dl om dagen. Detta gör att man kan vara ute 52 dagrar utan att fylla på. Jag vet inte hur lång tid du beräknar att det kommer ta, men om du snålar och fyller på första bränsle flaskan vid första bästa ställe när den är tom blir det inga problem.
Skulle det bli kris kan du alltid använda rapsolja, diesel eller fotogen.
Lycka till
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Letaren Bränsle till ett Trangia - 27-7 UL/HA Kök och brännare 8
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Ster Bränsle till Cooleman 533 Kök och brännare 1
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
Jock Scott vad för bränsle till radius ?? Kök och brännare 5
Livetiskuggan Hur är det med priserna på stormkök bränsle? Kök och brännare 16
såg Hur många här inne kör på fast bränsle? Kök och brännare 4
avslutmedlemskap0904 Gel bränsle trangia Kök och brännare 0
_jesper_ Optimus 111 - vilket bränsle? Kök och brännare 31
Picea Hur var det nu med bränsle på vintern? Kök och brännare 24
Faeskmas Mer bränsle när det är kallt? Kök och brännare 5
Karpaterna.se Bränsle i Indien Kök och brännare 4
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
1337rumpan Bränsle i Trangia brännare Kök och brännare 8
aborren vilket bränsle ska man använda? Kök och brännare 16
Joakim Ambrosson Bränsle Kök och brännare 19
Karpaterna.se Bränsle i Montenegro Kök och brännare 5
DMH Fältkök med träpinnar som bränsle Kök och brännare 10
adventure_transport Kan man lämna kvar bränsle i köket? Kök och brännare 4
zzeezz Bästa bränsle Volymmässigt? Kök och brännare 18
ollefisk bränsle i fotogenkök Kök och brännare 25
Milosz Bränsle i Sydamerika? Kök och brännare 2
KLAGER Bränsle i gelform Kök och brännare 23
avslutat080903 Vilket bränsle har högst effekt? Kök och brännare 14
The_Lost_Cyclist msr xgk 2-vad för bränsle Kök och brännare 2
Broder Bob Bränsle & plast Kök och brännare 10
tingdahl Plast eller aluminiumflaska för bränsle Kök och brännare 17
Hinka Bränsle Kök och brännare 12
nils2 Bränsle på Nya Zeeland Kök och brännare 1
sajberjohan Bränsle på andra språk Kök och brännare 0
Mickexxx Bränsle Kök och brännare 1
thomastg Gammalt primus 210, vilket bränsle? Kök och brännare 1
plarsso Pararfin bränsle Kök och brännare 16
oeriksson Hur mycket bränsle? Kök och brännare 0
s022vq MFS-Bränsle Kök och brännare 2
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
pysen78 Tanklock till Coleman Kök och brännare 0
Gandolforf Kokkärl till vedkök/hobo stove Kök och brännare 17
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Heikkinen Vart köpa kork till bränsleflaskor? Kök och brännare 13
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Polar300 BD's tystbrännarhattar verkar ha gått till gudarna... Kök och brännare 10
LessIsMore Bästa grytset till Optimus polaris Kök och brännare 4
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
rikard500 Stekpanna till ett Trangiakök Kök och brännare 9
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.