Lendal Kinetik Wing

Siven; sa:
Om man nu tvunget skall prova en bracsa

Känner du till några fler vingpaddlar än Epic och Trivium S9 som inte är så raciga?
Jag har också paddlat Bracsa FW och tycker att den fungerar bra, men frekvensen blir högre än med VII min och Epic. FW som är en mindre variant i serien I och IV har större skopa än VII och Epic och det är svårare att få den gå plaskfritt i lägre farter.
Känns som en storlek mellan FW och VII min saknas.

Arneri; sa:

S7 är ett mellanting mellan brasca 4 och brasca FW och en bra allroundpaddel. Annars är det ganska dåligt med paddlar i klassen få traditionella tillverkare har insett vilka storlekar på blad som passar för långfärd och för motionärer man berättar att den här paddeln passar för kanotister som väger över 65kg men glömmer att berätta att de menar topptränade kanotister i racingbåtar. Men min gissning är att det kommer komma en hel drös ganska snart.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
För fullständighetens skull (känner ansvar för att ha startat tråden) kan jag nämna att det blev en VKV vinge. Mycket p.g.a. den stora variationsmöjligheten, och att den gick att titta på i verkligheten i Stockholmsområdet. Hittills känns den OK, återkommer då jag kört lite mer. Den känns inte för stor för 2 timmars paddlingar för mig, och är förlåtande vid isättning. Hur effektiv den är jämfört med andra vingar kan jag inte yttra mig om ännu.

Siven; sa:
Arneri; sa:

S7 är ett mellanting mellan brasca 4 och brasca FW och en bra allroundpaddel. Annars är det ganska dåligt med paddlar i klassen få traditionella tillverkare har insett vilka storlekar på blad som passar för långfärd och för motionärer man berättar att den här paddeln passar för kanotister som väger över 65kg men glömmer att berätta att de menar topptränade kanotister i racingbåtar. Men min gissning är att det kommer komma en hel drös ganska snart.

Hej Magnus

Vilken storlek rekomenderar du till en 185 cm lång ,90kg tung kille som håller 5,7 knop i snitt på 20km ungefär.

S7 eller S4?

Ha det bäst Sven

min uppfattning är att en 4:a är för stor för den som paddlar havskajak oavsett personens storlek. Motionspaddlar man därimot i en snabbare kajak och är så stor och relativt stark kan det ibland vara ett alternativ med en 4:a. Jag använde tex en 4:a på skm förra året men då paddlade jag min surfski som är något trögare än en racinglåda.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips