Legend eller Monster eller..

Nya skidor ska snart inhandlas. Jag står i valet och kvalet vilka jag ska välja. De jag funderar på är antingen Dynastar Legend pro, Head Monster 82 eller kanske K2 apache recon. Jag provåkte Monster 82 i dag och de kändes helt okej även om jag vill ha längre än de jag testade. En kompis i skidpatrullen i Björkliden rekommenderar Legend. Jag vill ha en allroundskida som är fartstabil och som klarar av såväl pist som offpist. Någon som har erfarenhet av Legend pro eller har några andra tips.

/David
 
Hej David! Om du tvekar mellan Pro rider och Monster 82 så kanske du ska testa Mythic i stället så får du jämföra två skidor som är mer likvärdiga, Pro ridern är typ 110 i midjan och ganska kompromisslös (även om vissa magasin kallar den "för hela berget" så är den rätt krävande i pisten;-) Jag har kört både Dynastar Mythic och Head Monster 82 och det är utmärkta skidor att montera randobindningar på och ska du åka mest i Sverige så är båda mycket bra alternativ. Mitt tips är att du försöker provåka båda och könna efter vilka du trivs bäst med. Åre har skidtestarhelg nu under Lucia. Monster 82 är lite bättre på kortare svängar men ingen av dessa är några slalomskidor direkt. Båda är tillräckligt fartstabila för de flesta och går som tåget i pisten. Kolla också Mojo 94 och Legend 8000 (tror jag att den heter) som är fina alternativ.
 
Senast redigerad av en moderator:
Hej David! Om du tvekar mellan Pro rider och Monster 82 så kanske du ska testa Mythic i stället så får du jämföra två skidor som är mer likvärdiga, Pro ridern är typ 110 i midjan och ganska kompromisslös (även om vissa magasin kallar den "för hela berget" så är den rätt krävande i pisten;-) Jag har kört både Dynastar Mythic och Head Monster 82 och det är utmärkta skidor att montera randobindningar på och ska du åka mest i Sverige så är båda mycket bra alternativ. Mitt tips är att du försöker provåka båda och könna efter vilka du trivs bäst med. Åre har skidtestarhelg nu under Lucia. Monster 82 är lite bättre på kortare svängar men ingen av dessa är några slalomskidor direkt. Båda är tillräckligt fartstabila för de flesta och går som tåget i pisten. Kolla också Mojo 94 och Legend 8000 (tror jag att den heter) som är fina alternativ.


Tack Alvaro. Jag beställde faktiskt ett par legend mythic i går! Jag gjorde övervägningen att jag nog kommer åka rätt mycket pist och då är ju legend pro lite väl breda. Mythic tror jag blir kanon för mig!
 
Den skidan är riktigt bra! Ingen pistskida direkt, men det funkar helt ok. I lössnö är den mycket kapabel. Men som alltid är utrustningen ca 1/3 av åket och åktekniken 2/3!
 
Med tanke på att jag länge kört på mina gamla 194cm långa puckelspjut och 210cm storslalom från tidigt 90-tal till rätt nyligen så kommer det bli en stor förbättring. :)
 
Ojoj nästan så man avundas dig den revolution du kommer uppleva. Dags att begrava järnspetten :)

hehe japp, fast puckelskidorna ska jag inte begrava, bara gömma undan ett tag. Snubblar man över en fin puckel så kan de vara bra att damma av.
Annars ser jag mest fram emot långa svepande svängar i hög fart offpist med de nya skidorna. :)
 
Som gammal puckelpiståkare har du jättemycket gratis i offpisten, som sagt, du kommer att ha riktigt skoj denna säsong med din teknik och dessa lagg!
Åre bjöd i lördags på fint offpiståkning på Baksidan, men den största behållningen var solnedgången åt ena vädersträcket och fullmånen som gick upp på motsatt sidan. Som att vara med på sol upp- och nedgång på samma ögonblick, helt magiskt.
Ja, nu är man tillbaka på kontoret i Göteborg, suck =(
 
Jag åkte med nyskidorna i Storklinten i dag. Det var hårt i backen men skidorna var helt suveräna, jag är mycket nöjd med dom! Det ska bli skoj att köra med dom i vinter och jag ser fram emot att testa dom offpist! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tornfalk Dynastar legend Sultan 80 eller 85 Skidor allmänt 6
srpp Monster, B2 och Legend 4800 Skidor allmänt 0
tango Är mina kontrollremmar feljusterade eller för små? Skidor allmänt 5
Mattias på myren Nån som testat eller sett en mobikick? Skidor allmänt 9
tango Hårt eller mjut ryggskydd till 10åring? Skidor allmänt 13
jffoto Vad ska jag ha? Snöskor eller skidor? Skidor allmänt 19
joanna Ski-lifts eller Getaway Vans - erfarenheter av transfer flygplats - skidort? Skidor allmänt 2
magda_ Hyra eller köpa slalom skidor till barn Skidor allmänt 7
Niithro Pjäxval! Technica Dragon 120 eller Atomic b120? Skidor allmänt 4
mickewall Powerslide - strålande idé eller kortlivad fluga? Skidor allmänt 10
knallert mer eller mindre självklar fråga Skidor allmänt 6
scruler Nya Zeeland eller Alperna? Skidor allmänt 9
Bjoern hyra i sverige eller i italien? Skidor allmänt 3
jonaswiger scottusa cruz bra eller dåligt? Skidor allmänt 0
raven Serre Chevalier 1/4, möjligt eller aprilskämt? Skidor allmänt 4
kfn Björkliden eller Riksgränsen? Skidor allmänt 3
ronnyh Lurad eller ej. Skidor allmänt 1
A-K Argentiére eller L2D? Skidor allmänt 2
Mårten Motvind Elan på topp, eller? Skidor allmänt 0
jenie Annecy eller Chambery? Skidor allmänt 6
srpp Glaciärskidåkning nu, Stryn eller nåt annat? Skidor allmänt 2
somule platta eller inte? Skidor allmänt 9
olaka Head Monster 70 el 75? plattor? Skidor allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.