Faltkajak K1 eller K2?

Jag står i valet och kvalet angående inköp av en faltkajak. Idag har jag en Seayak och en gammal Klepper Arius I där duken är väldigt dålig. Eftersom jag vill kunna paddla året runt (bor på västkusten) och jag idag paddlar väldigt sällan pga. små barn, så känner jag mig för ringrostig för att ta ut Seayaken på en vintertur om tid skulle uppstå. Där kommer Kleppern in, som ju är mycket stabilare. Dessutom gillar jag konceptet!
De alternativ som jag funderar på nu är att antingen köpa en ny duk till Kleppern eller slå till på en begagnad Pouch RZ96 K2 militärversion som finns på Blocket nu.

Det som talar för duk till Kleppern är ju att den är liten och smidig, plus att jag utnyttjar stommen som jag redan har. Med duk och kapell är jag uppe i ca. 15000.
Det som talar för Pouchen är att det är mycket mer kajak för nästan samma pengar. Jag kan dessutom ta med en av barnen om de skulle vilja framöver.

Frågan är då hur mycket tyngre en K2 är? Jag kommer att paddla ganska mycket till sommarstugan där det kan vara blåsigt men ganska skyddat från sjögång. Men skvalp blir det ju alltid snabbt! Blir det väldigt tungt att paddla en K2 i kraftig motvind?
 
Har du pratat med kapellmakaren? Nytt skinn kan ju fler än Keppler levera!
Vi har en Falcon K2a den seglar jag ibland med, även om sydkusten inte är det mest spännade vattnen. Men den är stabil och rymlig. Hemmagjorda utriggare är en väg att gå i segelvärlden. YMMV
 
Någon speciell kapellmakare du tänker på?
Jag har tittat lite på Wayland i Polen, men fick inget svar när jag mailade dom. Och det tar emot att köpa för så mycket pengar på internet. Jag har inte kommit dit hän än...!
 
Jag står i valet och kvalet angående inköp av en faltkajak. Idag har jag en Seayak och en gammal Klepper Arius I där duken är väldigt dålig. Eftersom jag vill kunna paddla året runt (bor på västkusten) och jag idag paddlar väldigt sällan pga. små barn, så känner jag mig för ringrostig för att ta ut Seayaken på en vintertur om tid skulle uppstå. Där kommer Kleppern in, som ju är mycket stabilare. Dessutom gillar jag konceptet!
De alternativ som jag funderar på nu är att antingen köpa en ny duk till Kleppern eller slå till på en begagnad Pouch RZ96 K2 militärversion som finns på Blocket nu.

Det som talar för duk till Kleppern är ju att den är liten och smidig, plus att jag utnyttjar stommen som jag redan har. Med duk och kapell är jag uppe i ca. 15000.
Det som talar för Pouchen är att det är mycket mer kajak för nästan samma pengar. Jag kan dessutom ta med en av barnen om de skulle vilja framöver.

Frågan är då hur mycket tyngre en K2 är? Jag kommer att paddla ganska mycket till sommarstugan där det kan vara blåsigt men ganska skyddat från sjögång. Men skvalp blir det ju alltid snabbt! Blir det väldigt tungt att paddla en K2 i kraftig motvind?

Solopaddla en Klepper Aerius II eller Pouch RZ96 K2 är inte alls omöjligt men kräver en del last för att den inte ska ta för mycket vind. De är ju också bredare än AEI, runt 87 cm om jag inte missminner mig. Vanligtvis solopaddlas tvåorna främst på längre expeditioner - se t.ex. http://www.long-expeditions.de för en tysks 3500-km paddlingar på Yukonfloden m.m. För dags-/helgturer kan man dock lätt uppleva tvåorna som ganska tungarbetade.

Jag skulle rekommendera att du satsar på en ny duk för din Klepper Aerius I. Känner du dig olustig med polackerna kan du ju gå via engelska å.f., http://www.waylandkayaks.co.uk. En duk kostar inte mer än £515.

Sedan har du ju också dessa företag som syr upp dukar:

http://www.abc-sattlerei.de/index2.htm
http://www.heise-faltboote.de/

/Mats (som paddlar AEI och har ägt en AEII)
 
Tack för alla tips! Och rekommendationen om kajak. Jag har också sett på nätet att många på längre expeditioner använder sig av en K2 för en person. Så din erfarenhet var väldigt intressant! Det lutar nog åt att jag håller mig till min K1 så länge. Jag ska nog börja med att försöka fräscha upp den duken jag har först så jag kan ta mig några ordentliga turer innan jag investerar i ny duk.
 
Tack för alla tips! Och rekommendationen om kajak. Jag har också sett på nätet att många på längre expeditioner använder sig av en K2 för en person. Så din erfarenhet var väldigt intressant! Det lutar nog åt att jag håller mig till min K1 så länge. Jag ska nog börja med att försöka fräscha upp den duken jag har först så jag kan ta mig några ordentliga turer innan jag investerar i ny duk.

Hur gammal är din AEI? Har sätet och ryggstödet svarta skumdynor? Är klämmorna för de längsgående rundstavarna svarta eller blåa?

Skälet att jag frågar är att Klepper fram till en viss tidpunkt (oklart när) använde bomullstråd i sömmarna och med åldern kan man få helt oförutsedda bristningar i dessa sömmar. Jag har själv fått det på en Klepper AEII, där hela relingssömmen brast.

Klipp av en trådstump från insidan på sömmarna och testa. Bomullstråd brinner med en lite grönaktig låga. Syntettråd brinner med en sotande, gulaktig låga och lämnar en liten smältklump kvar i änden av tråden efter släckning. Testa trådstumpar från ditt syskrin så ser du skillnaden.

/Mats
 
Giver att det är syntettråd i sömmarna så finns det flera vägar att gå för att renovera skrovet. Gummistävar och kölremsor finns som reservdelar från Klepper (Avanza Kayak är åf).

Erfarenheter finns också från Klepperägare som "renoverar" skrovet med olika former av elastomerer. Resultaten är lite blandade, men här är länkarna:

http://www.gaco.com/pds_u66.html (vissa reservationer kring denna fr faltkajak

http://www.itw-devcon.co.uk/index.p...e_and_repair_systems/devcon_flexane_60_80_94/

http://www.ducan.com/deck-coating/catalogue.php

/Mats
 
Aerius1 / 2

Hej!

Jag har båda varianterna och har använt Aerius 2:an till många soloturer bland de yttersta skären, om den är olastad så är den lite känslig för vissa vindar men packar man den för en tur på några dagar så är det inga problem, generellt går den lite tyngre i vattnet men det stör inte mig så mycket och som positiv bieffekt så blir man rätt stark och det märks när man kör nåt lättare och snabbare :) men visst sned motvind och rejäl sjö så får man kämpa för det är trots allt ett rätt stort vindfång.
Inga problem att ha med barnen som leker och/eller hänger över kanten för nåt annat... den går alltid superstadigt.

1:an är som du säger smidig... och vill man bara ta en dagstur så visst är den att föredra! inte minst för att den är lättare att hantera solo när man ska i och ur sjön till från bil etc.

En bekant köpte en begagnad duk på ebay för ett några år sedan från Tyskland för en billig penning utan några som helst problem men där behöver man lite tur... som med allt man köper begagnat.

Uffe
 
Giver att det är syntettråd i sömmarna så finns det flera vägar att gå för att renovera skrovet. Gummistävar och kölremsor finns som reservdelar från Klepper (Avanza Kayak är åf).

Erfarenheter finns också från Klepperägare som "renoverar" skrovet med olika former av elastomerer. Resultaten är lite blandade, men här är länkarna:

http://www.gaco.com/pds_u66.html (vissa reservationer kring denna fr faltkajak

http://www.itw-devcon.co.uk/index.p...e_and_repair_systems/devcon_flexane_60_80_94/

http://www.ducan.com/deck-coating/catalogue.php

/Mats

Såg att jag tappade en mening. Så här ska det vara:

http://www.gaco.com/pds_u66.html (vissa reservationer kring denna fr faltkajakgurun Ralph Diaz (Complete Folding Kayaker) ang. tork-/härdningstider.

/Mats
 
Hur gammal är din AEI? Har sätet och ryggstödet svarta skumdynor? Är klämmorna för de längsgående rundstavarna svarta eller blåa?

Skälet att jag frågar är att Klepper fram till en viss tidpunkt (oklart när) använde bomullstråd i sömmarna och med åldern kan man få helt oförutsedda bristningar i dessa sömmar. Jag har själv fått det på en Klepper AEII, där hela relingssömmen brast.

Klipp av en trådstump från insidan på sömmarna och testa. Bomullstråd brinner med en lite grönaktig låga. Syntettråd brinner med en sotande, gulaktig låga och lämnar en liten smältklump kvar i änden av tråden efter släckning. Testa trådstumpar från ditt syskrin så ser du skillnaden.

/Mats

Det är ganska säkert bomullstråd i sömmarna. De släpper ganska snart också, så det är inte mycket som håller ihop den egentligen. Men några turer håller den säkert för om jag ser till att gå över gummit under på de värsta ställena.

Klämmorna för de längsgående rundstavarna är blå.

Kapellet över brunnen består av två delar. Dels en som går över hela brunnen och som har en rund styv öppning ungefär som på en traditionell kajak. Runt den öppningen sattes det andra kapellet på. Det sista har jag slängt för det var för dåligt, och det större är nog också bortom räddning när jag tänker efter.

Kajaken är packad i tre väskor. Brukar det inte vara två? Det är en för gummiduken och två mer avlånga för trädelarna.
 
Det är ganska säkert bomullstråd i sömmarna. De släpper ganska snart också, så det är inte mycket som håller ihop den egentligen. Men några turer håller den säkert för om jag ser till att gå över gummit under på de värsta ställena.

Klämmorna för de längsgående rundstavarna är blå.

Kapellet över brunnen består av två delar. Dels en som går över hela brunnen och som har en rund styv öppning ungefär som på en traditionell kajak. Runt den öppningen sattes det andra kapellet på. Det sista har jag slängt för det var för dåligt, och det större är nog också bortom räddning när jag tänker efter.

Kajaken är packad i tre väskor. Brukar det inte vara två? Det är en för gummiduken och två mer avlånga för trädelarna.

Nej, det brukar vara tre väskor för AEI.

Om det var min Aerius skulle jag nog satsa på en ny duk från Wayland. Priset på SEK 5450 är mkt bra.

/Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
eyck Ny "origami-baserad" faltkajak Paddling allmänt 19
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
Gyllenmane Faltkajak Paddling allmänt 2
Vidminsvans Faltkajak, att prova? Paddling allmänt 11
tiddelipom Reparera faltkajak Paddling allmänt 2
Peter Elmlund Segla med faltkajak Paddling allmänt 2
myospinae Bygga faltkajak? Paddling allmänt 5
Kalle E Bygga faltkajak Paddling allmänt 6
marzelius Luleälven i faltkajak? Paddling allmänt 12
Berneflott Gratis faltkajak, ett projekt Paddling allmänt 2
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
Camomilchen Aktivitetsklocka eller liknande Paddling allmänt 16
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Rastabob Härån eller Lagan med packraft? Paddling allmänt 3
Quantumlight tipps för Å eller älv paddlingsled Paddling allmänt 13
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Wibrån Transportkapellets vara eller inte vara vid bilfärd Paddling allmänt 13
CAX MRS Adventure X2 ISS eller Alpacka Oryx? Paddling allmänt 4
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
paddla Kajakpaddel – alu eller glasfiber i skaftet? Paddling allmänt 12
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Utvandraren Sitta tajt eller rymligt? Paddling allmänt 2
Flamingon Vattentät solcellsladdare eller annan lösning? Paddling allmänt 29
Flamingon Huva eller mössa i neopren? Paddling allmänt 8
magnushjersen_gmail.com Skynda fynda - eller grundlurad? Paddling allmänt 40
RoineK Paddla i Vaasa eller Larsmo skärgård Paddling allmänt 7
Sigi Ally kanadensare, dr 15 eller dr 16,5? Paddling allmänt 8
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
anlu Laga eller slänga? Paddling allmänt 7
Långben Surfski eller kajak? Paddling allmänt 21
Klurar Gumotex Palava eller Baraka Paddling allmänt 15
avslutad140107 Att snöra eller inte snöra, det är frågan... Paddling allmänt 83

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.