Bygga faltkajak?

Någon som läst följande hemsida och blivit inspirerad?
http://yostwerks.com/MainMenu.html
Jag håller för tillfället på med bygget av en traditionell kajak, men är ev nyfiken på en hopfällbar enl ovan senare. Vad jag undrar är om någon här känner till var i Sverige man skulle kunna köpa PVC-duk, samt HDPE-plast (skivor ca 12 mm tjocka tror jag)?
Tacksam om någon har en idé.
Hälsningar Bertil
 
myospinae; sa:
Någon som läst följande hemsida och blivit inspirerad?
http://yostwerks.com/MainMenu.html
Jag håller för tillfället på med bygget av en traditionell kajak, men är ev nyfiken på en hopfällbar enl ovan senare. Vad jag undrar är om någon här känner till var i Sverige man skulle kunna köpa PVC-duk, samt HDPE-plast (skivor ca 12 mm tjocka tror jag)?
Tacksam om någon har en idé.
Hälsningar Bertil

PVC-duk används ofta till lastbilskappell tält och liknande. HDPE finns hos många industri plast leverantörer Andren. m.m OBS HDPE säljs ofta under olika namn Robalon är kanske det mest kända. Man kan också köpa "återvunna" skivor till bra priser plast kan annars vara dyrt. En "lustig" detalj är att många plaster tar åt sig vatten, endel flera procent, nylon tex.

sök med http://www.kompass.se så hittar du nog någon leverantör nära dig.

Hans Friedel
 
Hemmabyggare kör ofta med plast för lastbilskapell, som Hasse nämner.

Kan du hygglig tyska finns en hel del gamla diskussioner på temat hos http://www.faltboot.de/dt/forum.html

Är du mer intresserad av att sy skinnet än av att bygga hela kajaken så går det att hitta trästommar i bra skick (känner till en som vill sälja, hör av dig backchannel om du är intresserad)
 
Tack för svaren! Hasse, "kompass-sidan" var perfekt för att kunna hitta företag som möjligen har lämpligt material. Vill även tacka dig för tidigare snabba svar på frågor jag ställt. Likaväl som någon i ett annat inlägg hänvisade till Björn Thomasson, så tycker jag att dina erfarenheter ("i egenskap av båtbyggare och konstruktör") är mycket värdefulla!
Sven, jag funderade tidigare på att skaffa en stomme för att sedan klä med duk, men nu har jag nästan byggt färdigt min egen så det är inte riktigt aktuellt. Tack ändå!
 
Selfmade folding boat

Hej Myodinae,

among "folders" it is a matter of faith whether to use PVC- or Hypalon-coatet textiles. Both have advantages and disadvantages.
PVC is much easier to get (truck saddlery), lighter and can be welded (which is quite a bit of a mess for beginners). Chose a quality which 1000 g/m² or more for the hull. Keel stripes (?) can be made from lighter fabric with about 600 g/m2. I would not recommend to weld keel stripes onto the hull but to glue them as they may have to be changed after wear and therefore should be able to be removed again without damaging the hull.

In a.m. http://www.faltboot.de and the links given there you will find a lot of information regarding this topic.

Good luck with your project! I wish I had the time to build a folding kayak on my own.

Hjärtliga hälsingar
Philipp
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kalle E Bygga faltkajak Paddling allmänt 6
RoAlf Bygga ett vattentätt skott Paddling allmänt 1
Kareem Västerås- Bygga kajak Paddling allmänt 4
pellelin Bygga egen motionsroddbåt/singelsculler Paddling allmänt 6
legtdl Kurs i att bygga grönlandskajak? Paddling allmänt 6
Christian_swe Söker folk som vill gå ihop och bygga strippbygge i höst/vinter/vår - Sthlm Paddling allmänt 0
Håkan_Växjö Bygga skäddabox? Paddling allmänt 12
ZanderMan Bygga Kajak, FRÄSA LISTER?? Paddling allmänt 55
ctve8n Bygga kanot Paddling allmänt 17
Siven Bygga om Paddling allmänt 3
emmloujan Bygga egen kajak Paddling allmänt 9
secce bygga liten flotte? Paddling allmänt 6
bogart Bygga större? Paddling allmänt 10
hjernet bygga kanothus Paddling allmänt 5
Siven Bygga one off med glasfiber eller liknande Paddling allmänt 22
eyck Bygga dukad kajak Paddling allmänt 5
Jonik bygga glasfiberkajak Paddling allmänt 9
efanjos Bygga grönlandskajak Paddling allmänt 7
Bygga kanot/Skära frigolit Paddling allmänt 3
avslut1008 Bygga kajak. Paddling allmänt 6
Bygga tak till kajak..?? Paddling allmänt 1
Johanna81 Bygga kajak Paddling allmänt 4
philip Bygga egen Träkajak Paddling allmänt 3
Glupo Bygga kanotvagn Paddling allmänt 13
Anders V bygga hopfällbar kajak Paddling allmänt 2
Gutta Bygga kanot Paddling allmänt 5
daniel_ankar Bygga paddel Paddling allmänt 5
Bygga egen kayak?Köpa Ritningar? Paddling allmänt 11
Hur är trä kajak att paddla och bygga? Paddling allmänt 12
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
eyck Ny "origami-baserad" faltkajak Paddling allmänt 19
MarkusF Faltkajak K1 eller K2? Paddling allmänt 19
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
Gyllenmane Faltkajak Paddling allmänt 2
Vidminsvans Faltkajak, att prova? Paddling allmänt 11
tiddelipom Reparera faltkajak Paddling allmänt 2
Peter Elmlund Segla med faltkajak Paddling allmänt 2
marzelius Luleälven i faltkajak? Paddling allmänt 12
Berneflott Gratis faltkajak, ett projekt Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...