Faltkajak, att prova?

Hejsan, jag har nyss läst en artikel om så kallade faltkajaker, och upptäckt att det finns kajaker man kan ha hemma i lägenheten! Självklart blir jag, som bor trångt, väldigt nyfiken på detta och ser framför mig en möjlighet till paddling igen, trots att jag varken bor nära vatten eller äger en bil.
Jag har i min ungdom paddlat och tävlat i kajak, men skulle ni vilja ha en smidig kajak för motion och utflykter. Men eftersom jag aldrig har testat en faltkajak skulle jag såklart vilja prova en, och frågan är alltså var man kan göra det? Finns det något företag som säljer dem som har olika modeller jag kan få testa? De länkar och tips jag har sett här på utsidan går ofta till någon utländsk hemsida.
 
Avanza och flera säljer och borde ju ha provexemplar.
Jag hade lånat av firman och chansade på ett gammalt gott ex, en del renovering men trevligt och kul att kajaka i och med.
Det är inte lika lätt och snabbt som en racerkajak, med med ökad stabilitet följer förmågan att bära en låg rigg och att kunna segla även på kryss....om än inte högst upp i vind.
Rekommenderas gärna!
 
Jag ska kika på Avanza. Förstår att de inte kan vara lika snabba som en racingmodell, och vill ju gärna ha en annan stabilitet i dem om jag ska ha dem till lite längre utflykter, men vill ju heller inte ha någon så bred och trög som en kanadensare.
Kan man segla med dem också alltså? Verkar avancerat, men det kanske man ska lära sig någon gång!
Tack för svaret!
 
Folbot

Hejsan,

Folbots fältkajaker är riktigt snygga välgjorda, av det jag sett av dem och de kommer med livstidsgaranti !
De tillverkas i USA http://www.foltbot.com , och säljs i Sverige numera hos Esker http://www.esker.se/page13.html
De kommer i en stor ryggsäck för enkel transport, och finns i ett tiotal olika kajakstorlekar beroende på vad du vill ha.

Cooper4b.jpg


Här finns en liten film, om hur den sätts ihop.
http://www.youtube.com/watch?v=EAxzQWhaaZQ&eurl=http%3A%2F%2Ffolbot.wordpress.com%2Fpage%2F5%2F&feature=player_embedded
 
Jag ska kika på Avanza. Förstår att de inte kan vara lika snabba som en racingmodell, och vill ju gärna ha en annan stabilitet i dem om jag ska ha dem till lite längre utflykter, men vill ju heller inte ha någon så bred och trög som en kanadensare.
Kan man segla med dem också alltså? Verkar avancerat, men det kanske man ska lära sig någon gång!
Tack för svaret!

Inga problem att få provpaddla Avanzas kajaker! Jag provade tre modeller innan jag bestämde mig. Tror även att du kan hyra och sedan räkna av kostnaden vid köp.

De olika Feathercraft kajaker jag provat har haft samma prestanda som motsvarande glasfiber och plast kajaker. Konstruktionen med skin-on-frame gör visserligen att det blir ett skrov flera skarpa slag och aningen större våta yta. Dessutom lär avsaknaden av styvhet i duken bromsa något. Men detta vägs upp av lägre vikt osv och jag har inte haft några problem att hänga med starka paddlare i betydligt större glasfiber kajaker!

Om det är en solo kajak du söker skulle jag undvika de segelbara modeller som finns då de ofta har dålig prestanda vid paddling. Bättre då att välja något av de små medvindssegelsegel som finns och som passar alla havskajaker.
http://www.spiritsails.com/
http://www.pacificaction.com./

Flera recensioner jag läst om Folbot har nämnt att den längsgående dragkedjan läcker något . Men vad värre är att livslängden troligen påverkas negativt då salt, sand och annat skräp sliter. Har själv flera dyrköpta erfarenheter av krånglande dragkejor och oftast är det dom som pajar först på jackan, väskan mm. Inget jag skulle vilja uppleva ute på sjön! ;)
 
Senast ändrad:
Faltkajaker

är dyra speciellt Feathercraft och Klepper men det finns andra märken t ex ryska som verkar bra.

Någon som köpt i St Petersburg?

Thure
 
Hejsan, jag har nyss läst en artikel om så kallade faltkajaker, och upptäckt att det finns kajaker man kan ha hemma i lägenheten! Självklart blir jag, som bor trångt, väldigt nyfiken på detta och ser framför mig en möjlighet till paddling igen, trots att jag varken bor nära vatten eller äger en bil.
Jag har i min ungdom paddlat och tävlat i kajak, men skulle ni vilja ha en smidig kajak för motion och utflykter. Men eftersom jag aldrig har testat en faltkajak skulle jag såklart vilja prova en, och frågan är alltså var man kan göra det? Finns det något företag som säljer dem som har olika modeller jag kan få testa? De länkar och tips jag har sett här på utsidan går ofta till någon utländsk hemsida.

Har själv en Folbot Cooper som har nämnts, mycket nöjd med den. Har du vägarna förbi där Jens på Esker finns kan du säkert få provpaddla nån sorts Folbot. Annars är du välkommen att knacka på hos mig i Varberg och ta en provtur i min.

Nån nämnde läckande och krånglande dragkedjor, har inte sett nåt problem av det. Och jag doppar ändå hela kajaken då och då när jag rollar. Den tar in nån liter om jag krånglar länge upp och ner. Vad jag kan förstå och gissa är Feathercraft snäppet högre i klass men också i pris. Folbot (åtminstone Cooper) vinner dock de flesta jämförelser i hur snabb och enkel den är att montera.

Det finns nackdelar med faltisar jämfört med hårdskal, men de är knappast värda att ta upp om valet står mellan att ha en faltis eller ingen kajak alls :)

Ett varningens finger dock: En faltkajak som varit havet bör åtminstone då och då sköljas i färskvatten och måste alltid vara helt torr innan den packas ner för förvaring. Det ställer en del krav på utrymme. Så att den kan förvaras i en garderob ger inte hela sanningen. Man kan räkna med att försaka balkongen, vardagsrummet, eller nåt annat utrymme nån dag medan den torkar.
 
Saker att tänka på när man överväger en faltkajak (från en Folbot
Yukon ägare)


  1. En kajak är lite som ett klädesplagg, det som passar en person bra passar kanske inte alls en annan person.
  2. Börja med att bestäm dig för den kajak-design som passar dig, sen kan du fundera på tillverkare.
  3. Även en billig felinvestering är bortslösade pengar.
  4. Prova allt du kan. Jag hyrde kajak i många år och försökte alltid hyra någon ny modell innan jag bestämde mig.
  5. Skall du paddla långt är sittkomforten avgörande för många - se punkt 1 igen.
  6. Fundera på om det är värt xxx kr för en riktigt dyr kajak för om du köper en billigare modell kan du använda de överblivna pengarna att köpa en billig rigid kajak om nått år, för visst behöver man en extra-kajak när vännerna kommer och hälsar på?
  7. I vind är vattenmotståndet och topphastighet inte lika avgörande som hur mycket grepp vinden får i kajaken och på vilket sätt.
  8. En för liten kajak blir jobbig på långturer men en för stor kajak som du inte packar ordentlig ligger ofta för högt i vattnet. Kleppers Aerius I är ett exempel - den känns både vinglig och vindkänslig opackad (fast egentligen är den superstabil).
  9. När du köper kajak kommer du förmodligen köpa en paddel. Tänk på att bredare (falt)kajaker är lite lättare att paddla med en lite längre paddel än normalt.
  10. Jag tycker vikten på en kajak spelar viss roll. Klepper Aerius I är så tung att den blir jobbig att lyfta själv och då blir det lätt att man släpar den i marken. Ovan vatten spelar vikt roll alltså, men i vattnet spelar det mindre roll tycker jag (därför tycker jag egentligen att polyeten-kajakerna är rätt bra, för de har så lite underhåll och är väldigt prisvärda. Dock är det tyvärr så att just designen på plastkajaker tenderar att vara riktigt kass, jag vet inte hur många 'dåliga' plastkajaker jag paddlat hitills).

Lite kort om Folbot Yukon (som är en större Folbot Aleut)
  1. Den tar mig 15 minuter att montera och 15 minuter att demontera. Det är ungefär vad många lägger på att sätta upp takräcke på sin bil och spänna fast kajaken på detta takräcke. Kanske att jag kan trimma ner det till 12 minuter.
  2. Yukonen kanske inte är den snabbaste kajaken, men så långsam är den inte som folk tror och det är en kajak man trivs i. Yukonen är så stabil att man kan lägga sig vid en (fågel) ö, brygga en kopp te, pula med sin packning, fota naturen - allt sittandes kvar i kajaken. Det är en solnedgångs-kajak skulle man kunna man säga.
  3. Förutom själva monteringen så är Yukonen både enkel och snabb att packa i. Om du som jag gärna vill ha med det lilla extra på helgturer (kamerautrustning, fiskeutrustning mm) då behöver du lastutrymmet. Aleuten är för den som kan minimera sin packning. En annan supergrej jag upptäckt med Yukonen är att man kan ställa sin Hammarplast 15l matback med plastlock på högkant inklämd bakom stolen - precis det där man önskar att man kunde med en massa andra kajaker.
  4. Det går bevisligen att rolla en Yukon, men generellt sett är det ingen kajak man leker i.
  5. Yukonen går att paddla på hav, men det är ingen optimal havskajak, däremot är den super på å, sjö och klippig skärgård. VKV som ni kanske känner till har ju designat sina sittbrunnar just för att små trånga sittbrunnar är bra för havspaddling men ett pain att koma i och ur i klippig skärgård, så de har relativt stora sittbrunnar. Samma sak gäller Yukonen.
  6. Det finns lite tillverkninsgsdetaljer på Yukonen jag inte är helt överens med (som att man inte döljer eller skyddar tygkanter i 'skinnet), det skall man vara medveten om. För mig var dock Yukonen rätt 'design' och då fanns inte så många alternativ och problemen går att lösa själv. Man skall bara vara medveten om dom.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.