Prova på kajak?!

Hej,

Jag har i några år funderat på att testa kajak... men har egentligen inte haft tid förrän nu... då jag funderar på att testa och ev investera i en kajak...

Nu till frågor...

I vilken klubb i sthlm kan man få bra inskolning i kajakteknik samt köpråd för en kajak som passar mig?

Ja... jag vet... sök på internet... men jag söker ffa referenser här på utsidan innan jag kontaktar ev kajakklubbar/instruktörer. Någon jag skall akta mig för? Pris?

Det kanske finns någon här på utsidan som vill lära mig allt om kajaklivets underbara värld? Man kan säkert göra en deal där alla blir vinnare?

Thomas
 
Ok...

... tack för länkarna... men är det någon som har personlig erfarenhet?... det kostar ju ofta någon tusing... och då vill man ju få "valuta" för pengarna...

Var inne på friluftsfrämjandets hemsida och dom verkar ju ha en del kurser... dessutom i mina hemtrakter.. skall kolla in det lite närmare...

Thomas
 
Så här gjorde jag

Jag köpte mig en kajak för sisådär sjutton år sedan. Jag klev i den vid Gesundens strand och paddlade iväg, efter det så har jag paddlat den minst två pass i veckan isfri tid. Svårare än så behöver det inte vara.

Några lämpliga tips kan hämtas i en bra kanotbok.
 
Re: Ok...

thomalin; sa:
... tack för länkarna... men är det någon som har personlig erfarenhet?... det kostar ju ofta någon tusing... och då vill man ju få "valuta" för pengarna...

Var inne på friluftsfrämjandets hemsida och dom verkar ju ha en del kurser... dessutom i mina hemtrakter.. skall kolla in det lite närmare...

Thomas

Friluftsfrämjandet är det absolut bästa sättet tycker jag. Billigt med duktiga och hängivna ledare som inte är märkesbundna.
 
Re: Så här gjorde jag

klippen; sa:
Jag köpte mig en kajak för sisådär sjutton år sedan. Jag klev i den vid Gesundens strand och paddlade iväg, efter det så har jag paddlat den minst två pass i veckan isfri tid. Svårare än så behöver det inte vara.

Några lämpliga tips kan hämtas i en bra kanotbok.

Ja... svårare än så bör det nog inte vara... skall nog testa på någon kurs som går över en helg... mest för att insupa tips och ffa se om det är något som jag tycker är kul... innan jag spenderar en massa pengar...

Nojjorna handlar om hur man hanterar plurr... men det kan man nog simulera under kontrollerade former... sen kan man ju inledningsvis hålla sig på simavstånd från land... just in case...

Testar nog friluftsfrämjandet och sen så får vi se... som verkar bra och som rekommenderats här...

Thomas
 
Jag testade första gången i åresjön under åre extrem week för två år sedan.

Förra vintern köpte jag en ihopfällbar feathercraft K1 kajak osedd på annons. 2 polare köpte varsin point 65 crunch. Första turen var i storsjön i april bland isflaken nära land. Den ena polarn ramla i då han skulle i i kajaken.

Tur nr 2, fortfarande storsjön fortfarande iskallt. Jag plurade i ca 80 meter ut. Improviserad kamraträddning löste det och tillbaka kom jag om än i kallingarna.

Nu är den ihopfällbara kajaken såld. En ny i glasfiber är inhandlad och lärandet fortsätter.

Jag tror att många tror att kajak är något krångligt som kräver massor av ballans. Man tippar stup i ett osv osv..

När en unge ska lära sig cykla skickar man inte ungen till en cykelklubb, man sätter han på cykel och efter en och annan vurpa cyklar man.

Hyr en med stor sittbrunn, skippa kapelet, på med flytvästen och släpp taget om bryggan. Glöm föralldell inte ombyte och handuk.
 
sweden_faltboot; sa:
Förra vintern köpte jag en ihopfällbar feathercraft K1 kajak osedd på annons. 2 polare köpte varsin point 65 crunch. Första turen var i storsjön i april bland isflaken nära land. Den ena polarn ramla i då han skulle i i kajaken.

Tur nr 2, fortfarande storsjön fortfarande iskallt. Jag plurade i ca 80 meter ut. Improviserad kamraträddning löste det och tillbaka kom jag om än i kallingarna.

Nu är den ihopfällbara kajaken såld. En ny i glasfiber är inhandlad och lärandet fortsätter.

Jag tror att många tror att kajak är något krångligt som kräver massor av ballans. Man tippar stup i ett osv osv..

När en unge ska lära sig cykla skickar man inte ungen till en cykelklubb, man sätter han på cykel och efter en och annan vurpa cyklar man.

Hm.. ja nog är det plurrningarna som man ser framför sig med lite veckad panna... det är väl det i kombination med att jag inte lyckats få någon att haka på... så jag lär nog ge mig ut själv... men först efter lite "känn-o-kläm"...

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Teijo Prova på möjligheter? Paddling allmänt 3
fuchs prova Nelo Sea Vanquish Paddling allmänt 7
Vidminsvans Faltkajak, att prova? Paddling allmänt 11
tedman100 Var prova VKV Måsen Elite? Paddling allmänt 6
Sportbil Var kan nybörjare prova kajak? Paddling allmänt 2
Almgren Var kan man prova och köpa bra paddeljackor Paddling allmänt 3
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.