Bygga faltkajak

Jag har alltid varit lite skeptisk till faltkajaker, men har på grund av vissa omständigheter omprövat min inställning. Bland annat har läsandet av Paul Theroux förmått mig att inse fördelarna med att kunna packa ihop kajaken i några väskor och sedan enkelt och elegant förflytta mig till lämplig sjösättningsplats, som till exempel Medelhavet.

En annan sak som fått mig att tänka i faltkajakbanor är ett byggsug som vuxit sig starkare med tiden. Jag tycker det vore väldigt kul att färdas i min egenbyggda farkost. På något sätt tilltalar det den där genuina nybyggarkänslan i mig (nej, jag är ingen nybyggare, men frammanar gärna den illusionen då och då). Mitt problem är att jag inte har plats för att bygga en traditionell kajak. Lösningen även här verkar stavas faltkajak.

En snabb översyn av faltkajautbudet utvisar att de kostar i vart fall över 30 000 kr att köpa nya. Begagnade verar det inte finnas någon större marknad för (för att ägarna är så nöjda, eller för att de skäms över en korkad investering?). Att köpa en skulle dessutom inte tillfredställa mitt byggsug.

Nu undrar jag därför om det är någon som känner till om det går på ett enkelt sätt att bygga sin egen faltkajak? Ribborna borde vara enkla att snida till, men ihopfästningsanordningarna och duken föreställer jag mig är knepigare.

Kalle
 
Kalle E; sa:
En snabb översyn av faltkajautbudet utvisar att de kostar i vart fall över 30 000 kr att köpa nya. Begagnade verar det inte finnas någon större marknad för (för att ägarna är så nöjda, eller för att de skäms över en korkad investering?). Att köpa en skulle dessutom inte tillfredställa mitt byggsug.


Kalle

jag såg i senaste Utemagasinet att det var någon som skulle sälja sin Klepper faltkajak för typ 8000 pix.

//Micke
 
Gör du det för hantverkets skull och har gott om tid, så finns det en hel del böcker, dock mest på tyska och vanligen via antikvariat.
Ska du bygga för att snåla är det som sagt vettigare att köpa begagnat (eller spana in en ny rysk, kinesisk eller NZ faltkajak).
Mycket bra tips finns i arkivet på diskussionsforumet på http://www.faltboot.de, engelska går hyfsat för nya frågor men klar fördel om du kan din tyska.
Sen finns också en kul finsk sajt, en kille som modifierat en Pouch efter egna behov, mycket personligt. Har inte länken i huvudet men den finns på min sida http://www.utsidan.se/faltkajak (där du oxå får lite fler argument att använda mot dem som tror att kajaken uppfanns av nån glasfiberfabrikant ;-)
 
Slöjda eller renovera

Det är alltid roligt att använda något egetbyggt. Ibland är det även mer funkis för ensjälv.
En faltboot är inte speciellt svår men utan att ha löst sammansättningar och passform kan det bli som i Semestersabotören!
Metallslöjden är inget märkvärdig men att kunna gjuta metall, äga ett skruvstycke, samt mästra en fil och behärska slaglödning är minimum.
Träslöjden bjuder inga speciella svårigheter men limma med vattenfast trälim, tvåkomponent och välj kvistfritt och marinplywood. Skruvar och beslag i rostfritt eller brons. Båtfernissa!
Duken duger vilken vattentät pressening som helst till, men lättare är sportigare. Den måste vara så rymlig så att du går in träskelettet och så trång så att de inte separerar i sjön. Klistras, sys och/eller svetsas.
Studerar du hur andra har löst det, fotografera, rita och mät.
Själv har jag nöjt mig med att renovera ett par och det har varit ett billigt och intressant nöje.
Men platsen som behövs för bygget är minst lika stor som behövs för stt strippa eller plasta en kajak/kanot.
Resultatet är nogt mera användbart om än inte lika lättpaddlat.
Berätta gärna hur det blir.

Go tur

Johan K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
myospinae Bygga faltkajak? Paddling allmänt 5
RoAlf Bygga ett vattentätt skott Paddling allmänt 1
Kareem Västerås- Bygga kajak Paddling allmänt 4
pellelin Bygga egen motionsroddbåt/singelsculler Paddling allmänt 6
legtdl Kurs i att bygga grönlandskajak? Paddling allmänt 6
Christian_swe Söker folk som vill gå ihop och bygga strippbygge i höst/vinter/vår - Sthlm Paddling allmänt 0
Håkan_Växjö Bygga skäddabox? Paddling allmänt 12
ZanderMan Bygga Kajak, FRÄSA LISTER?? Paddling allmänt 55
ctve8n Bygga kanot Paddling allmänt 17
Siven Bygga om Paddling allmänt 3
emmloujan Bygga egen kajak Paddling allmänt 9
secce bygga liten flotte? Paddling allmänt 6
bogart Bygga större? Paddling allmänt 10
hjernet bygga kanothus Paddling allmänt 5
Siven Bygga one off med glasfiber eller liknande Paddling allmänt 22
eyck Bygga dukad kajak Paddling allmänt 5
Jonik bygga glasfiberkajak Paddling allmänt 9
efanjos Bygga grönlandskajak Paddling allmänt 7
Bygga kanot/Skära frigolit Paddling allmänt 3
avslut1008 Bygga kajak. Paddling allmänt 6
Bygga tak till kajak..?? Paddling allmänt 1
Johanna81 Bygga kajak Paddling allmänt 4
philip Bygga egen Träkajak Paddling allmänt 3
Glupo Bygga kanotvagn Paddling allmänt 13
Anders V bygga hopfällbar kajak Paddling allmänt 2
Gutta Bygga kanot Paddling allmänt 5
daniel_ankar Bygga paddel Paddling allmänt 5
Bygga egen kayak?Köpa Ritningar? Paddling allmänt 11
Hur är trä kajak att paddla och bygga? Paddling allmänt 12
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
eyck Ny "origami-baserad" faltkajak Paddling allmänt 19
MarkusF Faltkajak K1 eller K2? Paddling allmänt 19
niklas33 faltkajak K1, val av kajak?? Paddling allmänt 20
Gyllenmane Faltkajak Paddling allmänt 2
Vidminsvans Faltkajak, att prova? Paddling allmänt 11
tiddelipom Reparera faltkajak Paddling allmänt 2
Peter Elmlund Segla med faltkajak Paddling allmänt 2
marzelius Luleälven i faltkajak? Paddling allmänt 12
Berneflott Gratis faltkajak, ett projekt Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.