bygga glasfiberkajak

Är det någon här som har erfarenhet av att bygga en kajak i glasfiber eller vet var man kan få tag i information om hur man går till väga?
 
mycket jobb blir det.....

Det är knappt lönt att bygga en glasfiberkajak om man skall bygga en. Speciellt ifall man inte kan få låna en plugg dvs formen man plastar kajakem i. I såna fall måste man först gjuta av en befintlig kajak och då kopierar man dessutom vilket inte är fullt lagligt kan jag tänka.

Ett annant alternativ är att bygga enligt stripmetoden på spantmallar. Såna ritningar och byggstasar har ju bla. Björn Thomasson Design.

Håller själv på att bygga en sån (Nomad) i trä men på Göteborg kanotförenings hemsida finns en beskrivning hur man bygger enligt stripmetoden fast med divinylcell i stället för trä. Länk nedan

http://www2.reab.se/gkf/paddling/Utrustning/KajakBygge/Kompositkajak.htm

Fördelen med sandwichkonstruktionen är många, den blir styvare till lägre vikt, den isolerar och man får mindre fukt i sittbrunnen.

Lycka till

Mattias Olsson
 
Epoxi-trä

Jag har byggt ett par kajaker och kanoter av björn Thomassons design/ metod. Vill bara säga att det är betydligt enklare och snabbare än man tror, använder man vanligt vitlim(trälim) när man limmar ribborna, minimerar man tiden man behöver slabba med epoxi. är man bara ute efter en kajak/kanot med bra prestanda utan extra krusiduller kan man ju alltid måla med heltäckande färg efteråt. Min sista kanot byggde jag utan estetiska krav, då tog det bara c:a 40 timmar effektiv tid, resultatet är en kanot som är både lättare och starkare än en konventionell glasfiber dito. Kostnad strax under 2000:-

http://www.guillemot-kayaks.com/
http://www.thomassondesign.com/
finns massor av inspiration.
 
Som sagt

mycket slit är det. För att "bygga in sig" krävs ofta att man bygger ett antal kajaker för att lära sig hur tjockt laminat man behöver. Dom allra flesta hemmabyggda glasfiberkajaker blir oftast för tunga.

Att lägga laminat för hand kräver som det mesta en viss yrkesvana och och vissa fall även skicklighet

Angående tid och kostnadsuppgifter för stripbyggen finns det många märkliga uppgifter.

Dom flesta ritningsförsäljare tar från 700:- för en ritningssats och bara epoxy + glasfiber brukar gå på över 2000:- och då är det inte fråga om några exlusivare grejer. Dom flesta sansade byggare brukar hamna runt 4000-6000 det kan utan problem bli dyrare också om man vill det.

Bara att såga ut mallar (speciellt om man inte har fullskalemallar som man kan limma på plywooden utan måste föra över från en pappersritning (rys)) och att sätta upp byggjiggen brukar ta 40timmar detta är också ett väldigt viktigt del av bygget eftersom det är avgörande för det slutgiltiga resultatet. Bara några milimeters avikelser på kajakens bredd kan göra att man får en helt annan kajak än det var tänkt från början

Många som bygger själva tycker att det är trevligt om det även blir vackert. Komentarer av typen "Öhh jaha och den där har du byggt själv ser jag" är sällan trevliga speciellt som man faktiskt har lagt ner både tid och pengar. Det är bättre att låta bygget ta den tid det behöver. Börjar man på Hösten brukar det inte vara några problem att bli klar till våren om man bygger någon kväll i veckan och även några helger när det behövs. Man brukar behöva lägga ner någonting från 200 timmar och även här är det inga problem att spendera mer tid

"Life is to short for uggly boats"

Hans Friedel
 
Sant

Jodå, helt sant att man bör planera att det tar mycket längre tid. Och har man tid och möjlighet ska man bygga en snygg båt, det finns tillräckligt med fula saker i världen (skulle dock inte kalla min kanot ful, nu går det, efter två års användning, inte skilja bristande finish från patina längre.) Kanske bör förtydliga mig oxå, detta var en singelkanot = lite mindre material, jag tror ritningssatsen (inklusive spantmall) gick på 600:- epoxi + väv lite mer än 1000:-. Anledningen till bygget var att vi just flyttat tillbaka till mörkaste småland, jag hade två (ganska snygga) havskajaker men ingenting att paddla i häromkring. Dessutom ont om pengar och tid, så förutsättningarna var väl definierade. Och vad roligt jag haft i den kanoten i vår.
Vad jag menade med mitt förra inlägg var mest att trä/epoxi är ett bra sätt att bygga "bruksbåtar".


"make everything as simple as possible, but not simpler" A Einstein
 
Hur enkelt som helst

Hyr en form av någon kajaktillverkare och laminera själv. Det är ingen större konst.
I mitten av 80-talet hyrde jag och några kompisar en form för WWR-kajker av Welhonpesä och laminerade 8 kajaker på ett veckoslut. Priset per kajak blev då ca 500 mk inkl. hyra för formen. När delarna väl var laminerade tog det en dryg vecka innan allt var ihopfogat och klart. Vikt per kajak blev 15-16 kg. Vi använde diolen och glasfiber samt någon seg sort av polyesterharts. Vi har fortfarande 2 st av de hembyggda kajakerna kvar i familjen och de är fortfarande i skick, trots spår av hård användning.
 
Re: Hur enkelt som helst

Tomppa; sa:
Hyr en form av någon kajaktillverkare och laminera själv. Det är ingen större konst.
I mitten av 80-talet hyrde jag och några kompisar en form för WWR-kajker av Welhonpesä och laminerade 8 kajaker på ett veckoslut.

8 kanoter på samma veckoslut?? Hur gick det till? Jag trodde att dom måste ligga i formen minst ca 1 till 2 dygn.

Sedan är det väl ett j-a pyssel att få skarven mellan däck och skrov snygg. Så jag tycker nog att det är en viss konst att bygga en glasfiberkanot.
 
Re: Re: Hur enkelt som helst

kanotisten; sa:
8 kanoter på samma veckoslut?? Hur gick det till? Jag trodde att dom måste ligga i formen minst ca 1 till 2 dygn.

Sedan är det väl ett j-a pyssel att få skarven mellan däck och skrov snygg. Så jag tycker nog att det är en viss konst att bygga en glasfiberkanot.

Med den blandning av harts och härdare vi använde så fick man ha brottom att hinna laminera ett skikt innan hartset härdade. Det tog ca 15-20 min innan hartset började visa tecken på att stelna i kärlet. När alla skikt inkl. lokala förstärkningar var laminerade bar vi ut formen i solen och laminatet härdade nästan genast. Sedan var det bara att ta loss den färdiga delen ur formen. Det gick enkelt att laminera 4 bottnar, 4 däck och 4 sitsar på lördagen och lika många på söndagen.

Botten och däck går enkelt att foga ihop om man först passar ihop delarna och sedan tejpar ihop dem från utsidan. Laminera sedan en 5 cm bred remsa längs skarven på insidan. Lamineringen går att göra från sitsöppningen med hjälp av tillräckligt lång käpp med en spik i ändan. Fäst en lång remsa av glasfiber med ena ändan på spiken och stick in den till fören resp. aktern av kajaken och måla sedan på harts med en pensel fäst i en annan käpp. Du bör förstås först ha målat på litet harts på skrovet innan du petar in glasfiberremsan. Använd en böjd och ganska styv pensel så går det "klappa" ut luften ur remsan. När remsan på insidan har härdat är det bara att ta bort tejpen från utsidan och måla på litet toppcoat längs skarven. Använd maskeringstejp så blir det snyggt.

Vi satte in ca 1 m långa skivor av 10 cm tjock blå styrofoam (som tål polyesterharts) på kant mellan botten och däck i båda ändarna av kajakerna som förstärkning och flytkroppar. Vattentäta skott gjorde vi inte.

På de kajaker vi byggde är sitsen och sittbrunns-sarjen en och samma del. Den satte vi in sist och laminerade fast den i däcket från insidan. Däcksluckor gjorde vi inte.

Fotstödet gjorde vi på möjligast enkla sätt, dvs. vi laminerade ett halvhögt skott av glasfiberförstärkt styrofoam på rätt avstånd från sitsen. Justerbara fotstöd skulle nog vara klart bättre.
 
Det är förstås stor skillnad om man bygger åt sig själv eller om man bygger för att kunna betala räkningarna. Och även ett snabbygge i stil med Tomppas kommer att hålla sin ägare flytande och nöjd

Polyester behöver något dygn för att efterhärda laminatet är fortfarade plastiskt även när det känns "torrt" och har man för bråttom att ta ut kajaken ur formen så kan den slå sig eller eftervämen från laminatet kan ge finish skador i celcoaten.

Sparkar man in skotten när kajaken fortfarande är plastisk är det lätt att man kan få anvisningar i skrovet och på vissa billiga kajaker ser man från utsidan av skrovet var skotten är placerade.

Att få ihop skrov och däck är också ett marigt kapitel. Och dom flesta tillverkare använder mer sofistikerade metoder än tejp för att hålla ihop däck och skrov.

För att komma ifrån detta har Trapper på sina ny modeller en lösning med en alulist och även en annan lösning på utformningen av skotten flänsen ger en mjukare övergång mot skrovet.

http://www.trapperkanot.se/nyheter.htm

Hans Friedel
 
Jag har två Gillöga.
H-listen låter på det sättet som den första byggaren av Gillögan använde, fast det var en list i plast.

Den andra Gillögan jag har är byggd av en annan byggare. Han behärskade inte byggandets konst, Däcket har sjunkit ihop för att han tog ut det för tidigt ur formen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RoAlf Bygga ett vattentätt skott Paddling allmänt 1
Kareem Västerås- Bygga kajak Paddling allmänt 4
pellelin Bygga egen motionsroddbåt/singelsculler Paddling allmänt 6
legtdl Kurs i att bygga grönlandskajak? Paddling allmänt 6
Christian_swe Söker folk som vill gå ihop och bygga strippbygge i höst/vinter/vår - Sthlm Paddling allmänt 0
Håkan_Växjö Bygga skäddabox? Paddling allmänt 12
ZanderMan Bygga Kajak, FRÄSA LISTER?? Paddling allmänt 55
ctve8n Bygga kanot Paddling allmänt 17
Siven Bygga om Paddling allmänt 3
emmloujan Bygga egen kajak Paddling allmänt 9
secce bygga liten flotte? Paddling allmänt 6
bogart Bygga större? Paddling allmänt 10
hjernet bygga kanothus Paddling allmänt 5
myospinae Bygga faltkajak? Paddling allmänt 5
Siven Bygga one off med glasfiber eller liknande Paddling allmänt 22
eyck Bygga dukad kajak Paddling allmänt 5
efanjos Bygga grönlandskajak Paddling allmänt 7
Kalle E Bygga faltkajak Paddling allmänt 6
Bygga kanot/Skära frigolit Paddling allmänt 3
avslut1008 Bygga kajak. Paddling allmänt 6
Bygga tak till kajak..?? Paddling allmänt 1
Johanna81 Bygga kajak Paddling allmänt 4
philip Bygga egen Träkajak Paddling allmänt 3
Glupo Bygga kanotvagn Paddling allmänt 13
Anders V bygga hopfällbar kajak Paddling allmänt 2
Gutta Bygga kanot Paddling allmänt 5
daniel_ankar Bygga paddel Paddling allmänt 5
Bygga egen kayak?Köpa Ritningar? Paddling allmänt 11
Hur är trä kajak att paddla och bygga? Paddling allmänt 12
umevargen Laga större hål glasfiberkajak Paddling allmänt 7
Dr Who Intryckning i glasfiberkajak? Paddling allmänt 1
Kajaktobbe Går det att "buckla" en glasfiberkajak? Paddling allmänt 7
elin79 Laga skada på glasfiberkajak Paddling allmänt 6
P-E Hjälp att identifiera en äldre glasfiberkajak. Paddling allmänt 26
Emelie P Laga spricka i glasfiberkajak Paddling allmänt 11
Mats Bengtsson Hur täta en glasfiberkajak Paddling allmänt 8
jnla Renovering av sliten glasfiberkajak Paddling allmänt 8
anteåhej Beslag till glasfiberkajak? Paddling allmänt 4
i4lean Stabil glasfiberkajak? Paddling allmänt 7
hassex Ny glasfiberkajak Paddling allmänt 2
Underhåll av glasfiberkajak Paddling allmänt 1
Glasfiberkajak köpes. Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.