Bygga kanotvagn

Hej!

Är det någon som har en ritning på en "kajak-vagn".
Tänkte bygga en nu under vintern - havet ligger 500 meter från vår stuga...

Ha de'


Danne
 
Ritning varsågod

Jag byggde för ett antal år sedan en kajakvagn av två gamla cykelhjul och en bunt vinkeljärn. Vagnen har jag använt dels som cykelkärra (har cyklat många mil med fullastad havskajak på den, det går utmärkt) men framför allt just för den där promenaden ner till stranden hemmavid.

Ritningen finns utlagd som pdf-fil i Tjörns Kajakklubbs filarkiv. Det är offentligt, bara att gå till
http://se.briefcase.yahoo.com/bc/tjornkajak
och där klicka på undermappen "Kartor etc"

Sedan är det bara att sno en cykel (nej, jag skämtar förstås) ta fram svetsen och börja bygga. Vill man hellre bygga i trä, går det bra att använda samma ram-ide, men man måste förstås dimensionera på annat vis och göra ett annat hjulfäste.

lycka till,

Jens
 
Vagn

Snygg ritning Jens!

Coolt med lätthål i tvärbalken.

Jag har byggt en liknande vagn fast i trä, jag gjorde dragstången av två plankor som en T-balk. Som hjul använde jag vanliga lådbils hjul. Denna vagn funkar bra att dra ner kajaken till ån med 1 km ungefär

Fast det är förstås smidigare att svetsa ihop något, 4-kantsrör 40x40 är en favorit.

Hasse
 
Snygg, men...

Det vore fint om någon hade en ritning på en kajakvagn som man kan spänna fast på däcket, den här verkar lite stor för ändamålet.
 
Stora och små vagnar

Visst kan man göra en liten hopfällbar vagn, med små skottkärrhjul. Det finns för övrigt utmärkta sådana att köpa färdiga, för under 1000-lappen. Eckla, t.ex. Deras minsta vagn har jag använt och dragit en fullt lastad havskajak många kilometer på tvivelaktiga vägar, det har aldrig varit några problem.

Men små vagnar går trögt. Finessen med de stora cykelhjulen är att de har så låg friktion och lågt rullmotstånd att de kan dras efter just en cykel, mil efter mil. Till det ändamålet duger inte de små hopfällbara.

Det är precis som med kajakerna, en enda duger inte till allt.

Senaste nr av Sea Kayaker Magazine har för övrigt en bra skiss på hur man kan göra en enkel koppling mellan cykel och kajak (där är mitt arrangemang nämligen inte helt lyckat). Jag gör nog en sådan, och kommer att lägga ut skiss tillsammans med den andra ritningen, se inlägg ovan.

mvh,

Jens
 
Lätt kajakvagn

Cykelhjul behöver ju inte vara 700 mm i diameter. Det har Alex Moulton bevisat. Rören till en lätt strandfotölj och små lättrullade hjul håller jag på att blanda. Dragstången till cykeln kan fästas på fördäck. Plattpackningsmöjlighet är ett måste till en Faltboot. Återkommer med ritning och foton när prototypstadiet är överståndet.

Go rust och byggtid

Johan K
 

Guest

Gäst
hjulstorlek

För några år sedan testade jag o några kamrater en massa olika kanotvagnar. Vi kom fram till att en storlek på 400 mm diamter var det bästa, o då gick det även att få in hjulen i skrovet.
 
Kajakkvogn

Min - lette - vogn for kajakk er slik:
For kortere transportetapper, fasst-spennes ved
aktre lasteluke. Tar f.eks 60-80 % vektbelastning.
Hjul: Ø 200 mm plast , - anvendes for
surf-brett, joller osv.Lette ,med glidelager.
Hjula har bred, myk bane. Navmål ca, 20 x 50 mm
Aksel - 20 mm aluminiumrør. Lengde er kajakkbredde ved akterluke + 2 x hjulbredde.
Hjulstopp: Rustfri skive 20mm innenfor og utenfor
hjul ( på hver side av hvert hjul, 4 stk.
4 stk rustfri skruer eller splittpinner som stopper skivene, mål 4 x25 mm , hull i aksel for desse.
Lastepalte av 6 mm plywood, som festes til aksel.
for eks 300 x 400 mm.
Friksjonsmaterial - kansje som ligggeunderlag
celleplast, limes srues til lastepaten.
Spennremmer festes til lastepalte- framme og bak.
Dette utformes slik at de passer til båten, eventuelt
med styrelister på hver side av kjølen.

Vognen skal vere slik at den FLYTER.TÅLER ( salt) VATTEN, og helst bør den som min , kunne festes på
kajakken over dekk - OG LASTES UNDER LUKEN
( Jeg bruker Prijon)
PS. Ingen tegning , ingen oversetting til svensk!
 
Hur vore det om man iställetför cykelhjul använder rullstolsjul som ju inte behöver stöd på båda sidor? Sedan undrar jag om någon gjort en vagn utan den dragstång som syntes på ritningen (på den tiden den fortfarande var tillgänglig). Dvs vagnen spänns fast i skrovet på nått sätt och stången ersätts med ett handtag i fören.
 
Visst, skippa dragstången!

Dragstången har jag faktiskt själv skippat, och surrar istället kajakens nos direkt till cykelns pakethållare med en ganska rå anordning som mellanlägg, ett bit klyvet 2" platsrör invändigt klätt med lite skumplast, och så en massa remmar. Det ser hemskt ut men ledar precis lagom.

Ritningen går inte att tanka ner längre, p.g.a. Yahoos ändrade regler. Men den som vill ha den, kan fortfarande få den av mig eller av Tjörns Kajakklubb, alldeles gratis. Bara att maila mig, epostadress samma som min signatur här på Utsidan.

Rullstolshjul? Blir inte han som äger rullstolen väldigt arg då? Skämt åsido, sådana hjul skulle säkert vara utmärkta. Jag använde gamla cykelhjul för att jag råkade ha dem, och för att det är enkelt att skaffa nya däck och slangar när det behövs.

mvh,
Jens
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RoAlf Bygga ett vattentätt skott Paddling allmänt 1
Kareem Västerås- Bygga kajak Paddling allmänt 4
pellelin Bygga egen motionsroddbåt/singelsculler Paddling allmänt 6
legtdl Kurs i att bygga grönlandskajak? Paddling allmänt 6
Christian_swe Söker folk som vill gå ihop och bygga strippbygge i höst/vinter/vår - Sthlm Paddling allmänt 0
Håkan_Växjö Bygga skäddabox? Paddling allmänt 12
ZanderMan Bygga Kajak, FRÄSA LISTER?? Paddling allmänt 55
ctve8n Bygga kanot Paddling allmänt 17
Siven Bygga om Paddling allmänt 3
emmloujan Bygga egen kajak Paddling allmänt 9
secce bygga liten flotte? Paddling allmänt 6
bogart Bygga större? Paddling allmänt 10
hjernet bygga kanothus Paddling allmänt 5
myospinae Bygga faltkajak? Paddling allmänt 5
Siven Bygga one off med glasfiber eller liknande Paddling allmänt 22
eyck Bygga dukad kajak Paddling allmänt 5
Jonik bygga glasfiberkajak Paddling allmänt 9
efanjos Bygga grönlandskajak Paddling allmänt 7
Kalle E Bygga faltkajak Paddling allmänt 6
Bygga kanot/Skära frigolit Paddling allmänt 3
avslut1008 Bygga kajak. Paddling allmänt 6
Bygga tak till kajak..?? Paddling allmänt 1
Johanna81 Bygga kajak Paddling allmänt 4
philip Bygga egen Träkajak Paddling allmänt 3
Anders V bygga hopfällbar kajak Paddling allmänt 2
Gutta Bygga kanot Paddling allmänt 5
daniel_ankar Bygga paddel Paddling allmänt 5
Bygga egen kayak?Köpa Ritningar? Paddling allmänt 11
Hur är trä kajak att paddla och bygga? Paddling allmänt 12
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
eyck Kanotvagn Paddling allmänt 17
gottern Söker tips på bra kanotvagn Paddling allmänt 2
morre PADDEL JACKA + KANOTVAGN Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.