Bygga skäddabox?

Har en gammal kajak som jag byggde i glasfiber för sådär 25 år sedan. Den har fast skedda och jag skulle vilja kunna justera skeddadjupet. Paddlar mest i skärgård där ju havet kan växla utseende bara efter att man rundat en ö. Går alltså i ombyggnadstankar.
Har du några tips och idéer?
På "tankestadiet" är skeddan och skeddaboxen i rostfri stålplåt, ett material som jag hanterar ganska bra. Från boxen kanske pålött ett mjukt kopparrör typ bromsrör till bil, som innuti sig får en hyfsat stel massiv rostfri stålwire (pianotråd) på ca 1 mm dia. Hela boxen med wire och skedda byggs färdigt för att sedan som en hel enhet fällas in i skrovet och nitas fast med Sikaflex emellan. Den gamla skeddan sitter i en förfabricerad fördjupning i skrovet. Den tänkte jag arbeta fram och sedan fälla in skeddaboxen lite snyggt. Rör och wire kommer fram i sittbrunnen till ett enkelt reglage där jag med ett handgrepp kan låsa skeddan i passande läge. Kanske bättre att ha reglaget uppe på däck?

Ett annat alternativ är kanske att "halvsula" den gamla skeddan och använda den som styrning för en dubbelvikt stålplåt som kan röra sig upp och ner med den gamla skeddan som stöd?
Ingreppet i kajaken blir ju mindre, men nackdelen blir ju att det som blir kvar den gamla skeddan bestämmer minimiutsticket och att justeringen blir krångligare att få till. Nu vill jag höra om det är någon som pillat med sånt här och kan ge rejält med goa tips.
/Håkan
 
Själv gillar jag den varianten med "2" snören, drar du i det ena så fälls skäddan upp och i den andra så fälls den ner. Samma upphalnings teknik som finns på Ikeas rullgardiner eller Thomassons Njord.

Om det kommer sand i skeddaboxen så slipper man då kliva ur kajaken, det räcker ofta med att dra lite i snörena så lossnar den.
En annan fördel är att man slipper använda sig av wire och skeddacord. (mindre strul)

Kan göra en skiss om du är intresserad.
 
Snöre?

Jag tänkte att en stel wire skulle funka både att dra och skjuta ut med. Ungefär som ett choke reglage till en gammal motor eller föresten gasen till en standardgräsklippare. Det behövs kanske större krafter här och då funker det nog bättre som du säger. Ja tack, jag kollar gärna på din skiss!
/Håkan
 
Får se om jag kan göra nån skiss ikväll, kolla det här sålänge, så kanske du förstår hur jag menar:

http://www.thomassondesign.com/post.aspx?id=1111666841

Min Kavat men ungefär samma grej:
http://kajakforum.se/forum/stuff/filmklipp/MVI_1121.avi


Citerar vad Björn T skrev på mitt gamla kajakforum:

"Min Njord-skädda har fungerat mycket bra och pålitligt under drygt två års hård användning - inget underhåll alls hittills. Enda tveksamheten har varit att linradien vid skäddans axel blir ganska liten och därmed blir utväxlingen större än jag önskat - och det blir svårt att göra precisionsinställningar av skäddan med vantar på. Men i praktiken är det ett ganska litet problem. Man drar ner skäddan en bit vid behov och kompenserar därmed bort det mesta av upplovningen - det lilla som eventuellt finns kvar kompenserar man med paddelteknik. Så gör man för övrigt med alla skäddor - annars skulle man få justera efter varenda kurs- eller fartändring och småändringar i vindstyrka- eller riktning.

Linan (för det är egentligen bara en) går genom två slangar (trycklufts- och vacuumslang) - från skäddan upp i en loop på fördäck, ner igen till skäddan. Loppen på däck sträcks med en bit gummilina till näsmaste däcksbeslag. Ett par "brickor" av tunn skumplast håller skäddbladet på plats så att det inte skramlar och ger lagom friktion för att hålla skäddan på plats även i hög fart. Det är en fördel att huvudsakliga friktionen finns i skäddan och inte i lina eller på däck - det innebär att skäddan kan slå upp vid en grundstötning utan att skadas eller trassla lina.

Med vajer blir detta fel. Skäddan hålls på plats av friktion i reglebeslaget och när skäddan trycks upp skadas vajern.
Gummiband som medhal fungerar bra, men har nackdelen jämfört med två linor att man inte har samma möjlighet att lirka loss skäddan om det kommit in sand eller tång i skäddboxen och komplikationen att kräva låsbeslag på däck.

Att lita på skäddans tyngd förslår inte alls - även en tung skädda pressas upp i hög fart (och skäddor skall inte vara tunga - tyngd i ändskeppen försämrar gången i vågor)."
 
Enkelt är genialt

Hänger med på det där med snörena och justeringen uppe på fördäck eller var man nu lätt kommer åt. På träkanoten du visar går dock linorna upp på akterdäck. Eftersom jag bygger till i "efterhand" kommer jag inte åt att göra så utan att göra stort ingrepp i kajaken. Min skäddabox måst kunna monteras utifrån genom en slits som jag sågar upp i botten. Genom hålet skall också slangarna in. Slangarna kan jag sedan dra fram och genom skottet bakom sitsen, utmed sidorna i sittbrunnen och upp genom fördäck, en slang på varje sida verkar ju bra och att justerlinan löper på fördäck från sida till sida med lite lagom friktion. Nu börjar det bli intressant. Detaljerna i skeddaboxen tar jag gärna mer del av. Det är inte bråttom. Semesterprojekt.....
Tack för dina råd!
/Håkan
 
Köp KajakSports skäddamedwire. Gör en invändigform av något 12mm tjock skivmateriel typ plåt eller trä efter skäddan. Tänk på att skäddan måste "slå i taket" på boxen så att inte skäddan glappar för mycket i höjdled speciellt viktigt vid "axelsidan" Gör formen med släppning så att du får ut den ur boxen

Använder du något trämaterial täck med brun packtejp se till att skarvarna ligger kant i kant och inte överlappar vaxa sedan täck med gelcoat och plasta på sedvanligt vis 2 lager 400gr matta duger bra

Som wirehölje använd 6mm blåtryckluftlang. Plasta fast en mäsingsnippel där wiren går ur boxen. Plasta även fast en axel för skäddan. Se till att det blir tät viktigt.

Såga upp en 12mm skåra i skrovet där skäddan skall monteras se till att det blir rakt viktigt. Trä in en 12mm skiva i skåran montera sedan boxen över den inifrån kajaken. Skrovet kommer nu att skydda skarven mellan box och skrov. Dett är viktigt vid slitage eller grundstötning.

Plasta sedan fast boxen inifrån riv småbitar av matta och plasta fast boxen. Detta jobb är en varböldibaken att göra man står med huvudet nedåt i kajaken oftast är det för trångt för att ha mask och det är otroligt viktigt att det blir tät

Montera sedan slangen använd fogmassa för att fixera slangen det är viktigt att slangen är fixerad hela vägen annars kommer den att flexa vilket är trist

Låt sedan slangen gå upp ur däcket där du vill ha reglaget. Slaglängden är ungefär 100mm. Wirebiten som "blir över" låter du försvinna ner i en slangsnutt som du fixerar 100mm framför stället där skädda slangen kom upp ur däcket. Detta är det enkla sättet du kan även montera en nedsänkning i däcket med en rostfritt rör som skädda reglaget åker på.

Att montera en skäddabox på en befintlig kajak är ganska omfattande och trixigt du kan köpa alla ingående delar från Trapper Kanot men kostnaden kommer nog att överstiga kajakens värde

Lider du inte av rodernoja är det betydligt enklare och billigare att montera ett roder. Det är också enklare att få tät

Hans Friedel
 
Naa skeddan på min träkajak är eftermonterad, vet ej om det går lika bra på en ren glasfiberkajak och linor på akterdäck kanske inte är så snyggt.

Jag har en oanvänd kajaksport skädda med wire och blåtryckluftslang till salu om du är intresserad.
 
Inget är omöjligt folk har åkt till månen

Att plasta fast en skäddabox, kräver vana vid glasfiberarbete och är som sagt inte helt lätt men är självklart är det inte omöjligt. Jämfört med att montera ett roder är det dock "mycket väsen för lite ull som käringen sa när hon klippte grisen"

Hans Friedel
 
Tar gärna del av fler tankar!

Tack Hans för din utförliga instruktion. Dock att jag kommer inte åt att bygga inifrån kajaken utan att behöva ta upp hål i akterdäck. Det vill jag inte. Skäddaboxen får nog bli i Rostfri plåt, skäddan likaså. Det är lättarbetat och starkt. Jag gör en fläns, som en kant som boxen hänger på, in i kajaken. (som en uppochnervänd hatt) Genom flänsen borrar jag hål och fäster altihop i skrovet utifrån med popnit och sikaflex. Jag har som du kanske läst en föberedd nedsänkning i skrovet där både skåran för skäddaboxen och flänsen får plats. (30 mm bred och ca 10 mm djup försänkning) Jag är inte orolig för den detaljen. Lindragningen på däck har jag fått klart för mig. Jag hade ju tänkt mig använda kopparrör (bromsrör) till bil för att ha Wire eller lina i. Detta för att det går att silverlöda koppar mot rostfritt och få det riktigt tätt, nätt och snyggt. Efter att ha lyssnat till råden på nätet blir det lina i rören. Det är lätt att fixa genomföringar i skrovet till bromsrör. Det finns färdiga nipplar och rören kan konas mjukt i ändarna så linan inte skaver. Nu är det bara att lösa var linorna ska fästas i skäddan och var hålen för rören i boxen ska sitta för att det ska gå smidigt att reglera skäddan.
Vilka ungefärliga mått har en bra skädda?
Tipset om att hänga på ett roder har jag också övervägt, men då blir det ett pedalställ i vägen framåt. Jag har inget skott/ingen stuvlucka föröver utan framåt är kajaken helt öppen från sittbrunnen. Det betyder att mycket packning åker in genom sittbrunnen och skickas föröver. Det känns lite krabbigt att ha ett pedalställ att ta hänsyn till då.
/Håkan
 
Jag skulle omgående slå till på den KS skädda som är till salu i denna tråd. Att använda en standard skädda har många fördelar. KS skäddor är av plast som har låg friktion och glider lätt i boxen

Att göra boxen i rostfrit funkar säker se dock till att inte vikten far iväg. Jag skulle dock satsa på tryckluftsslang man borde lätt kunna tigga på en nippel på boxen som man sedan kan ansluta slangen till. Av någon märklig anledning går det lätt att fixera slangen med fogmassa eller glasfiber.

Även om du monterar boxen genom däcket borde du kunna använda en wireskädda. En wireskädda är enkel att använda reglaget blir väldigt enkelt och användarvänligt. Om skäddan fastnar härja inte för mycket med reglaget det är då lätt att bocka wiren.

d1fb3a75734a28337c5f0db10f24ea63.jpg


6decc8638bb05dd60d787dca0d7fb87a.jpg


Hans Friedel
 
Tack Hans för dina synpunkter och tips. Det är fantastiskt att totalt främmande personer som du och andra som svarat har tid, ork och engagemang att svara på mina kluringar.
OK, Jag skippar väl bromsrören då, nippel är ju lika lätt att löda fast.
Dock att jag är lite av en sån där envis person som gärna vill försöka få till det av egen kraft. Därför blir det till att försöka bygga allt själv.
Till de sista frågorna:
I min tankevärld är skeddan "under gång" i sjön, max utskjuten så som det ser ut på den bild du skickar med där skedda och box syns tillsammans. Är det rätt uppfattat?
Blev förvirrad av andra bilder där skeddan hängde 90 grader rakt ner, ungefär som ett roder. Ska regleringen spela över så stort intervall blir ju konstruktionen känsligare och talar för snöre. Om det handlar om utskjut på sådär 15 cm eller därikring, så gör ju som du säger en ganska styw stålwire jobbet väl så bra.
(Vad är det för fel på rostfri pianotråd (rund fjäderstål) mer än att den är hal och kräver nån form av anordning för att få grepp?)
Längd och höjd i bakkant på den färdiga skeddan?
MVH
/Håkan
 
Håkan_Växjö;366760 sa:
Tack Hans för dina synpunkter och tips. Det är fantastiskt att totalt främmande personer som du och andra som svarat har tid, ork och engagemang att svara på mina kluringar.
OK, Jag skippar väl bromsrören då, nippel är ju lika lätt att löda fast.
Dock att jag är lite av en sån där envis person som gärna vill försöka få till det av egen kraft. Därför blir det till att försöka bygga allt själv.
Till de sista frågorna:
I min tankevärld är skeddan "under gång" i sjön, max utskjuten så som det ser ut på den bild du skickar med där skedda och box syns tillsammans. Är det rätt uppfattat?
Blev förvirrad av andra bilder där skeddan hängde 90 grader rakt ner, ungefär som ett roder. Ska regleringen spela över så stort intervall blir ju konstruktionen känsligare och talar för snöre. Om det handlar om utskjut på sådär 15 cm eller därikring, så gör ju som du säger en ganska styw stålwire jobbet väl så bra.
(Vad är det för fel på rostfri pianotråd (rund fjäderstål) mer än att den är hal och kräver nån form av anordning för att få grepp?)
Längd och höjd i bakkant på den färdiga skeddan?
MVH
/Håkan


Du hade mest tur eftersom jag just nu håller på att bygga en skädda kajak. Annars är jag ganska sur och grinig :)

Första anledningen till fenliknade skäddor är att dom är sexigare eftersom dom för tankarna till dom fräcka surfbrädorna.

Teretiskt så blir en fenskädda effektivare när det går lite fortare medans den lättare kan överstegras (tappa greppet) vid lägre fart. Skillnaden är ungefär som mellan fenkölad resp långkölad segelbåt. Praktiskt så tror jag inte att det är så stor skillnad.

Pianotråd funkar säkert men böjradien blir större och det är trixigare att fästa den

Måtten på KS skäddan är 50x120x370

Hans Friedel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RoAlf Bygga ett vattentätt skott Paddling allmänt 1
Kareem Västerås- Bygga kajak Paddling allmänt 4
pellelin Bygga egen motionsroddbåt/singelsculler Paddling allmänt 6
legtdl Kurs i att bygga grönlandskajak? Paddling allmänt 6
Christian_swe Söker folk som vill gå ihop och bygga strippbygge i höst/vinter/vår - Sthlm Paddling allmänt 0
ZanderMan Bygga Kajak, FRÄSA LISTER?? Paddling allmänt 55
ctve8n Bygga kanot Paddling allmänt 17
Siven Bygga om Paddling allmänt 3
emmloujan Bygga egen kajak Paddling allmänt 9
secce bygga liten flotte? Paddling allmänt 6
bogart Bygga större? Paddling allmänt 10
hjernet bygga kanothus Paddling allmänt 5
myospinae Bygga faltkajak? Paddling allmänt 5
Siven Bygga one off med glasfiber eller liknande Paddling allmänt 22
eyck Bygga dukad kajak Paddling allmänt 5
Jonik bygga glasfiberkajak Paddling allmänt 9
efanjos Bygga grönlandskajak Paddling allmänt 7
Kalle E Bygga faltkajak Paddling allmänt 6
Bygga kanot/Skära frigolit Paddling allmänt 3
avslut1008 Bygga kajak. Paddling allmänt 6
Bygga tak till kajak..?? Paddling allmänt 1
Johanna81 Bygga kajak Paddling allmänt 4
philip Bygga egen Träkajak Paddling allmänt 3
Glupo Bygga kanotvagn Paddling allmänt 13
Anders V bygga hopfällbar kajak Paddling allmänt 2
Gutta Bygga kanot Paddling allmänt 5
daniel_ankar Bygga paddel Paddling allmänt 5
Bygga egen kayak?Köpa Ritningar? Paddling allmänt 11
Hur är trä kajak att paddla och bygga? Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.