Bygga egen kajak

Hur går jag tillväga om jag vill bygga en egen kajak? Har vänner i Skottland som gjort det, med hjälp av byggsatser, finns något liknande att få tag i i Sverige? Tips mottages tacksamt.
 
Kolla även denna tillverkare

emmloujan; sa:
Hur går jag tillväga om jag vill bygga en egen kajak? Har vänner i Skottland som gjort det, med hjälp av byggsatser, finns något liknande att få tag i i Sverige? Tips mottages tacksamt.

Du har ju fått ett par bra tips, men jag vill tillägga Pygmy Boats. webadress http://www.pygmyboats.com/

Rent allmänt vill jag påstå att metoden med färdigskurna plywoodsatser kräver mindre av hantverksfärdighet än ribbkravell-metoden ("strip-building"). Har själv tillverkat en segelkanot den föregående vintern, i plywood som sammanfogades med epoxy. Det gick jättebra och kändes inte svårt på något stadium av bygget - och då hade jag ändå inte färdigskurna bitar, utan jobbade från ritning.

Bygg på!

Jens
 
Konstruktiv terapi

Har nyss byggt färdigt en kajak enligt ritning från Thomasson. Jag skaffade ritning och fixade sedan allt annat på annat håll. Själva byggandet tycker jag var mer angenämt än arbetsamt, snarare tillfredställande att se hur denna tingest växer fram och tar form. Om jag får säja det själv så blev resultatet egentligen över förväntan för att vara första gången. Nu finns det ju fler sätt att bygga själv. Surfa in på http://www.kajak.nu och kolla in /bygge. Där redovisas både strip och skin on frame bygge.
 
Amerikanska byggsatser och ritningar håller en helt annan klass än grejer man kan få tag i på annat håll. Dom ritningar Nick Shade gör kan man utan problem hänga upp på väggen. Man får också alltid med fullskale mallar.

Newfound woodworks ritningar håller samma klass som Nicks (Nick jobbade ett tag hos Newfound). När jag tar fram nya modeller åt Newfound så skickar jag 3-D modeller till Newfound som man sedan gör utbredningar och AutoCAD ritningar av.

http://www.newfound.com/

Chesapeake har ett lite krångligt sätt att bygga. Man gör däcket av ett helt plystycke. Vilket gör att man får en del problem. Friborden måste göras relativt höga eftersom man inte kan böja plywooden hur mycket som helst. Man måste också göra kajaken relativt bred. Detta sammantaget gör Chesapeakes modeller ganska klumpiga och grova. Och dom är ofta väldigt vindkänsliga. För att kunna böja däcket på plats är man också tvungen att bygga med däcksbalkar vilket gör kajakerna relativt tunga.

Pygmy har alltid varit mer teknologiska än Chesapeake och man var tidiga med att använda dator och CNC-fräs. Detta har gjort att man blivit duktigare på såkallade multichine modeller. Den modell som Pymy har som är trevlig är Coho. Deras andra modeller är lite ålderdomliga och grova. En lustig detalj med Pygmy är att dom lägger plyskarvarna mitt för varandra så att man får som en rand som går runt kajaken. För en tekniker ser detta förstås lite lustigt ut hållfasthetsmässigt. Men det är inga problem eftersom skarvarna är starkare än plywooden.

Newfounds plykits håller en mycket hög klass pusselskarvs teknologi gör att man kan skarva ihop plybitarna utan att behöva rikta upp dom. Man samborrar även plybitarna så att man enkelt kan sy ihop bitarna. Det senaste är även att man nu fasar kanterna på bitarna så att dom enkelt passar ihop. Nick Shades ply Night Heron är exempel på en modernt plybygge.

Newfound har också länge varit ensamma om ett teknik kallat Hybrid det innebär att man på ett plyskrov lägger ett strip däck. Detta är ett trevligt och enkelt sätt att få till ett snyggt bygge

Rent allmänt så har stripp byggtekniken utvecklats dom senaste åren Newfound levererar CNC frästa mallar nu senast även med ett fräst spår för att göra det möjligt att bygga utan häftklämmor. Listerna har en mer utvecklad profil vilket gör det lättare att bygga. Man har även tagit fram DVD-skivor med olika byggtekniker så att även förstagångsbyggaren kan få ett snyggt resultat. Detta sammantaget har gjort att man snabbare kan bygga ett strippbygge vilket gjort att plymarknaden gått tillbaks något.

Jag har provat att ta fram CNC-frästa material satser till plywoodbyggen men jag har fått lägga ner alldeles för mycket tid på logistiken. Och marknaden har varit i det närmaste obefintlig så det skulle krävas en rejäl marknadsföring vilket jag varken har tid eller lust med. Och eftersom den Amerikanska marknaden rullar på fint så lägger jag min energi där istället

Hans Friedel

http://www.friedeldesign.se
 
En liten begränsad urspårning:
Sån epoxy som används i t ex stripsammanhang (eller ihop med fiberväv i övrigt), är det i stort sett samma epoxy som i limtuber från Araldit och andra "super epoxy"-tillverkare?
 
OK, undrade mest för att när jag limmat paddelskaft har tvåkomponentslimmet efter en halv säsong eller nåt varit nedbrutet. Verkar inte tåla vatten ellr nåt. Det har förvånat mig, men jag har läst om liknande erfarenheter.

Epoxy för laminat kanske är stabilare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pellelin Bygga egen motionsroddbåt/singelsculler Paddling allmänt 6
philip Bygga egen Träkajak Paddling allmänt 3
Bygga egen kayak?Köpa Ritningar? Paddling allmänt 11
RoAlf Bygga ett vattentätt skott Paddling allmänt 1
Kareem Västerås- Bygga kajak Paddling allmänt 4
legtdl Kurs i att bygga grönlandskajak? Paddling allmänt 6
Christian_swe Söker folk som vill gå ihop och bygga strippbygge i höst/vinter/vår - Sthlm Paddling allmänt 0
Håkan_Växjö Bygga skäddabox? Paddling allmänt 12
ZanderMan Bygga Kajak, FRÄSA LISTER?? Paddling allmänt 55
ctve8n Bygga kanot Paddling allmänt 17
Siven Bygga om Paddling allmänt 3
secce bygga liten flotte? Paddling allmänt 6
bogart Bygga större? Paddling allmänt 10
hjernet bygga kanothus Paddling allmänt 5
myospinae Bygga faltkajak? Paddling allmänt 5
Siven Bygga one off med glasfiber eller liknande Paddling allmänt 22
eyck Bygga dukad kajak Paddling allmänt 5
Jonik bygga glasfiberkajak Paddling allmänt 9
efanjos Bygga grönlandskajak Paddling allmänt 7
Kalle E Bygga faltkajak Paddling allmänt 6
Bygga kanot/Skära frigolit Paddling allmänt 3
avslut1008 Bygga kajak. Paddling allmänt 6
Bygga tak till kajak..?? Paddling allmänt 1
Johanna81 Bygga kajak Paddling allmänt 4
Glupo Bygga kanotvagn Paddling allmänt 13
Anders V bygga hopfällbar kajak Paddling allmänt 2
Gutta Bygga kanot Paddling allmänt 5
daniel_ankar Bygga paddel Paddling allmänt 5
Hur är trä kajak att paddla och bygga? Paddling allmänt 12
razorbill Skissar på en egen kajak Paddling allmänt 13
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.