Ny "origami-baserad" faltkajak

Smart nytänk, även om man möjligen kan resa en del frågor kring materialvalen. Men med dimensionerna 3.6 x 0.63 så konkurrerar denna kajak mest om kundsegmentet som köper kajaker av typen Point65 Mercury eller Tequila och för den typ av användande håller den säkert.

http://www.orukayak.com

/Mats
 
Knubbisar har säkert sina förespråkare men de är inte roliga vare sig hastighets eller stuvmässigt.
En lösning till på ett ickeproblem IMHO. YMMV
 
den passar nog fint fint bland alla så populära forumtrådar med Hippsterbilder men som kajak få den inte ens ett "jag vill testa" sug fram
 
Jag tycker den är snygg! Klart intressant som myspyskajak för småturer, om man har ont om förvaringsutrymme för en vanlig. Kul grej! Tack för tipset!
 
För kort och för bred för att den ska kunna vara rolig, att både paddla och för att inte tala om hur jobbig den måste vara att rolla när den är så bred. Inget i min smak.
 
Perfekt att ha liggande i bilen!

Man kan sjösätta i minsta vattendrag man passerar! Jovisst är det nytänk.
Därav mottaget på det enda sätt som går i detta forum.

För kort, för bred, fel material, fel färg, passar inte mig osv...
Hmm...

thomas
 
Man kan sjösätta i minsta vattendrag man passerar! Jovisst är det nytänk.
Därav mottaget på det enda sätt som går i detta forum.

För kort, för bred, fel material, fel färg, passar inte mig osv...
Hmm...

thomas

Ja, jag är nog benägen att tycka att det är ganska imponerande "outside-the-box"-tänkande i denna produkt, även om den inte är intressant för mig personligen. Känns som om man har "rensat bordet" från alla förutfattade meningar om hur en kajak ska konstrueras - och sedan tittat på det från ett helt nytt håll. De är ju ganska tydliga i presentationen att kajaken endast är avsedd för "flat water and mild waves" och kortare turer. Jag tror definitivt det finns en stor marknad för denna, bland en ny generation paddlare som kommer in från ett helt annat håll, så att säga. Priset är inte oävet, ca 5300 kr.

/Mats

/Mats
 
Tycker nog dom spelar i lite olika klasser med mer än en faktor 4 i prisskillnad... Sen skiljer det ju rätt mycket i vikt, och därmed transporterbarhet tycker jag... men helt säkert i paddlingsprestanda också...
 
Ägde en gång en faltkajak och paddlade den bl.a. från Småland upp till Bråviken, på floder i England, i engelska kanalen och på många andra ställen. Då bodde jag i en tvåa i Stockholms innerstad utan bil och det var min lösning på att komma ut och paddla.

Jag gillar Orukajaken av många skäl - den är lätt, den går att förvara under en säng, den går att ta med på tunnelbana och buss, den går fort att sätta ihop. Konstruktionen är dessutom extremt smart och nytänkande.

Jag deltog i crowdfundingen och får förhoppningsvis min kajak (nummer 51) framåt sommaren!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.