Reparera faltkajak

Jag svarade på en annons på Blocket om en "faltkajak bortskänkes" och hade turen att få den helt gratis!!
Mina förhoppningar var inte så stora att det var så mycket mer än extra bränsle till den kommande majbrasan eller i bästa fall att åtminstone ramen skulle gå att återanvända efter renovering. Men det visade sig vara en Pouch RZ85 i riktigt gott skick. Ramverket är helt fräscht och skinnet är smidigt och fritt från både skador och sprickor. Riktigt gott bruksskick.

Det enda felet som finns är att sömmen mellan skrovets PVC och däckets duk spruckit upp ca en decimeter på några ställen. På ett ställe ca, 20 cm, har tidigare ägare nubbat fast skarven i träramen med små nubb. Lätt att ta bort. Ett centimeterstort hål/jack finns också på ett ställe vid skarven.

1 - Jag behöver tips och idéer hur jag bäst lagar skarven!!!
Är det bästa och enda att ta loss "skinnet" och försöka tråckla igen de delar där sömmen har släppt?
Går det att limma istället med gott resultat?

2 - Jag har funderat på att sätta en tejpremsa över skarven på utsidan för att dels skydda den, dels göra den vattentät efter mina lagningar och dels täcka över de små hål som blir efter nubbarna och det lilla jacket. Är det vettigt?
Vilken tejp rekommenderas ... ska vara smidig och inte för tjock, fästa på textil och PVC, klara värme och kyla samt saltvatten??

Tacksam för alla tips och ideer!
 
Vitsen med en faltkajak måste ju vara att man kan ta isär den, så bort med nubb osv.

När man fått en reva i en SOF-kajak brukar man sy det med en krökt nål och med stygn som går i åttor med korset mitt i revan. Då blir duken inte mera spänt. Om duken är för skör i kanten på revan skulle jag släppa lite på spänningen, dra upp stegen lite, innan jag syr och sedan förstärka med en överlappande dukbit på baksidan. Täta med liquid sole/liquid seem.

För flera råd om sömnad och tätning av PVC-duk: Prata med proffsen dvs kapellmakare. De värmer ihop med en sorts värmepistol.

Lycka till

AV
 
Pvc duken

brukar finnas hos lastbilskapellsverkstäder, de har lim och kan svetsa i plasten oxså.
Krokiga nålar finns i olika storlekar. Eftersom du skall klistra ihop lagningen kan du ta en relativt stor och grov nål. Kraftig tråd har sybehörsaffären och bättre sorterade symaskinshandlare.
Ramen lackar du med vanlig båtlack.
//J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.