Om man vill leda kan man ta med ett eget rep istället för att dra ner ett av gymmets topprep.
Problemet är ju som sagt att det nästan alltid redan sitter ett rep där, som är ganska mycket i vägen.
Om man vill leda kan man ta med ett eget rep istället för att dra ner ett av gymmets topprep.
Problemet är ju som sagt att det nästan alltid redan sitter ett rep där, som är ganska mycket i vägen.
Jag bouldrar bara inomhus så jag kanske är helt fel ute men på Klätterverket och K2 finns det väggar som man enbart kan leda på.
I beg to differ... Jag har ganska nyligen kommit ur en period av konstant ledklättring vid inneklättring och har lite tips.Så om man vill bygga ledpsyke på vertikala leder (som är läskigare att leda enligt mig) för att förbereda sig för ute-klättring, så är det vanligtvis att dra ner topprep som gäller.
Det är ju här vi har ett problem. Att fira av i en expresslinga är ju knappast optimalt då den kan öppna sig oavsiktligt. Självklart så borde en seriös klättervägg som är certifierad se till att man har två oberoende punkter när man firar av och då minst en skruvkabbe...På de ankare som inte har det, sätt en quickdraw i ankaret eller passa på med lite fallträning och falla på bulten under.
Det är ju här vi har ett problem. Att fira av i en expresslinga är ju knappast optimalt då den kan öppna sig oavsiktligt. Självklart så borde en seriös klättervägg som är certifierad se till att man har två oberoende punkter när man firar av och då minst en skruvkabbe...
Jag menar att man firar av utan att man rensar, och toppar sedan igen för att plocka ned sina quickdraws. Att fira av från en bult med quickdraws klippta i bultar under har vartenda klättrare som inte klarat att leda en led gjort. Är med rädd för detta kanske man ska fundera på om det här med ledklättring är verkligen rätt sysselsättning.Det är ju här vi har ett problem. Att fira av i en expresslinga är ju knappast optimalt då den kan öppna sig oavsiktligt. Självklart så borde en seriös klättervägg som är certifierad se till att man har två oberoende punkter när man firar av och då minst en skruvkabbe...
Man sparar dem i den mån att man firar av på dem i, sen topprepar man för att hämta ned dem. Då man ska leda flera gånger på samma vägg, vad spelar det för roll om quickdraws är kvar? Det kanske är halva grejen för dig men ibland får man inse att ledklättring inte är samma sak för alla andra. Många av oss anser att grejen med att leda bult är att vara över bulten och pusha sig trots att man är nojig över att falla. Jag själv sätter inte dit dem på förhand för att slippa det, finns de inte där försöker jag utan, oavsett hur svår leden är, men hänger det redan där så spelar det ingen som helst roll för min del. Det här med att klippa dit quickdrawsen är rätt obetydelsefullt egentligen... Det är inte bara jag som tycker det... Visa mig en enda youtube klipp där någon klätterstjärna sätter en redpoint bultprojekt som denna jobbat på i veckor/månader, utan förhängda quickdraws. Inte rensar de mellan försöken, eller klättrar den igen fast sätter dit quickdraws för att leda den helt riktigt istället för bara halvt. Eller tävlingar. Inte sett nå SM i ledklättring, men inte sätter de dit quickdraws medans de klättrar? Så visst, du kan hävda att stjärnorna egentigen inte har satt sina 9a+ projekt, eller de som tävlat har bara tävlat i halvledklättring, men sportklättring är inte tradklättring... för de flesta så betyder förhängda quickdraws inte ett smack.Visst kan man spara kortslingorna på väggen men då tappar man ju halva vitsen med att leda...
Eller klättrar ni alla med förklippta kabbar nuförtiden?
för de flesta så betyder förhängda quickdraws inte ett smack.