Leda på topprepen inomhus

Hej!

Blev lite förvånad häromdagen när några drog ner topprepen på en innehall och började leda på dem.

Jag har fått lära mig att dessa rep är för stela för att leda säkert på, men detta kanske är sanning med modifikation?
 
Normalt ställer man ju krav på både bra dynamik i repet, och att man känner till repets historia i detalj, innan man leder på det.
Det är dock inte ovanligt att man "får" leda på de rep som vanligen sitter som topprep på gymmen.

Kanske får man se det som att repen ändå kontrolleras regelbundet och att bultningen är så tät att det inte handlar om några våldsammare fall.

Sen är det ju i slutänden upp till dig som klättrare att avgöra om det känns rätt för dig.
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej!

Blev lite förvånad häromdagen när några drog ner topprepen på en innehall och började leda på dem.

Jag har fått lära mig att dessa rep är för stela för att leda säkert på, men detta kanske är sanning med modifikation?

Det kan vara bra att genomföra en okulär-taktil besiktning av repen, dvs titta och känn på dem. Glider kärnan inuti manteln, är manteln väldigt ruggad, finns det några ställen som känns konstiga etc etc. I så fall kanske man ska leta efter ett nyare rep.
Men generellt sett är det nog som Mezzner skrev, det handlar sällan om några våldsamma krafter.

/Anders
 
Det kan bero på vilket rep det rör sig om också. På väggen i Linköping hade vi förut rep som inte var fullt lika dynamiska, och med lite annan fördelning kärna/mantel, jämfört med ett "vanligt" utomhusrep. Det stod tydlig på lapparna till repet att det var för just topprepsklättring inomhus, men jag kommer inte ihåg alla siffror och värden, men det borde varit Mammutrep.

Kan mycket väl vara sådana rep som trådstartaren fått höra talas om.

Ett fräscht sånt rep är ju inte sådär supermysigt att falla i, det känns att det är stummare. Men med en bra säkringsman så fungerade det ok. Ett gammalt slitet sånt rep skulle jag inte sådär gärna leda på.

Sen kan ju repen också bli "stela" (som trådstartaren uttryckte sig) av slitaget från firningar och topprepande. Då blir dom ju tråkiga att arbeta med. Kanske inte direkt farligt, men helt klart bökigt.

//J
 
Ok, två följdfrågor då:

1. Vad rekommenderar ni för teknik/förfarande om man vill leda med eget rep på en vägg som det sitter topprep på?

Sist jag gjorde det blev det världens fippelkrångel med att få tillbaka topprepet och fira ned. Tror jag tog med topprepet upp i en utrustningsslinga och knöt om mig uppe vid ankaret, så fick säkringsmannen byta rep.

Kom på sen att man kanske kan sammanfoga ledrepet och topprepet med en EDK och bara dra igenom det i toppankaret. Brukar det gå?

2. Är det i övrigt rekommenderat att inte leda "ovanpå" ett sittande topprep (och inte klippa ankaret typ)?
 
Om man ledklättrar är det inte lämpligt att bli nedfirad i samma kabbar som topprepet sitter i (rep mot rep). Därför borde det finnas 4 kabbar uppe i ankaret, 2 för topprep och 2 för ledrep. Men det har jag nog aldrig sett...
 
Är det ok att dra ett obelastat rep bredvid ett annat, genom toppkarbinerna? I så fall kan man ju tänka sig att fira ned på båda repen, och sen dra igenom de ena obelastat. Men det kanske kan orsaka mycket förslitning på topprepet, gissar jag.
 
Eftersom man idag kan ha en kätting som jämviktar ett ankare är det möjligt att ha flera karbiner i samma ankare. Exempelvis klätterdomen i Göteborg hade det system förut och det skulle förvåna mig om de inte har det nu.
Man skall aldrig ha två rep i samma karbin om repen inte går i samma hastighet åt samma håll! Finns exempel då man har bränt det stillaliggande repet.

Jag tycker det är respektlöst att leda på topprepsväggar inomhus.. Det tar längre tid att ta sig upp - det är oftast nybörjare som leder på dessa väggar. Sedan undrar jag vad ni gör om ni har dragit ner topprepet men inte kan klättra upp med det igen? Förvänta ni er att någon annan leder upp det?

Ibland utomhus finns det ju inga ankare , eller så kan man inte klättra upp till det. Hur gör ni då? Jag hoppas och antar att ni reverserar leden samma väg som ni kom ifrån...
 
Vad är det som är respektlöst med att öva ledklättring inomhus? Och varför förväntas jag topprepa en hel vinter, när jag bara leder utomhus? Förstår inte ditt inlägg riktigt. Är det ledklättring man ägnar sig åt i vanliga fall, så är det väl självklart att det är det man vill träna på inomhus också.
Inte bara för att hålla säkringshastigheten på en rimlig nivå, utan även för att träna stamina (det är hårdare att leda, in case you didn't know, och då menar jag inte med förklippta quickdraws, som ju verkar va modellen i sportklätterkretsar numera) och för att träna psyket, vilket är extremt viktigt för oss som leder på tradsäkringar.

Jag tycker att "respektlöst" är ett både hårt och möjligtvis förfluget ord, som kräver förtydligande.

EDIT: För att svara på frågan: Om jag ramlar av och inte orkar fullfölja leden medelst "hangdogging", så klättrar jag givetvis upp med alla grepp som finns, för att sätta tillbaka topprepet. Tror att det är normen.
 
Är det ok att dra ett obelastat rep bredvid ett annat, genom toppkarbinerna? I så fall kan man ju tänka sig att fira ned på båda repen, och sen dra igenom de ena obelastat. Men det kanske kan orsaka mycket förslitning på topprepet, gissar jag.

Att dra ner ett rep genom samma karbin som det redan sitter ett rep i låter inte bra i mina öron. Mig veterligen blir det för mycket friktion då karbinens vinkel gör att repen trycks mot varandra. Nästa person som använder repet kommer inte att kontrollera det innan dom klättrar.

Klipp sista karbinen och strunta i ankaret, kör en topprepsklättring för att rensa eller klättra ner och rensa samtidig, det ger bra teknik och uthållighetsträning
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips