Låvdak Sarek

Hej, har lite funderingar kring passage över Låvdak. Har sett en del inlägg på forumet där det nämnts men har inte hittat några detaljer kring rutter över massivet.
Tanken är att gå Nasasvagge från Alkavare sen antingen gå Guohppervagge -> Ruohtesvagge till Akkha alternativt "gena" över Låvdak.

Är samtliga vägar A, B, C, D, E (se bifigad bild) möjliga och är någon att föredra med avseende på både svårighet och upplevelse?

Bilagor

• Låvdak.jpg
    Låvdak.jpg
    83.5 KB · Visningar: 703
Trevligt och enkel väg

Som rubriken tycker jag. Jag har gått alla alternativen. Jag har också gått nordvästra kanten av Alep Ruotesjekna, utan stegjärn.

På höjder över 1000 meter småsten och mycket lättvandrat. På lägre höjd mest gräs med högörtsängar där blomsterprakten är minnesrik.

Finns gott om bra tältplatser vid start av A,B och E. Även vid nerfarten till Routesvagge finns gott om bra tältplatser.

1. Vid slutet av A mot toppen 1504.
2. Vid Nordvästra kanten av Alep Ruotesjekna.
3. Vid C mot Ruotesvagge.

Bilagor

• DSC00768.jpg
    DSC00768.jpg
    59 KB · Visningar: 709
  • DSC00794.jpg
    DSC00794.jpg
    48.2 KB · Visningar: 625
  • DSC00844.jpg
    DSC00844.jpg
    60.4 KB · Visningar: 759

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Topparna

Som rubriken tycker jag. Jag har gått alla alternativen. Jag har också gått nordvästra kanten av Alep Ruotesjekna, utan stegjärn.

På höjder över 1000 meter småsten och mycket lättvandrat. På lägre höjd mest gräs med högörtsängar där blomsterprakten är minnesrik.

Finns gott om bra tältplatser vid start av A,B och E. Även vid nerfarten till Routesvagge finns gott om bra tältplatser.

1. Vid slutet av A mot toppen 1504.
2. Vid Nordvästra kanten av Alep Ruotesjekna.
3. Vid C mot Ruotesvagge.
Tack för ett bra svar! Precis det jag ville veta.

Hur är topparna i området? 1445, 1504, 1594 1664 (Ruohtestjåhkkå?) och 1668? Tar man sig upp på alla från korsningen ABCD?

Hej!

Jag tycker en kamvandring på Låvdaktjåkkå, dvs mittemellan B och D, ser inbjudande ut, i vart fall efter en titt på kartan. Någon som gjort 'et?

/ Filiokus

Enkla toppar

Tack för ett bra svar! Precis det jag ville veta.

Hur är topparna i området? 1445, 1504, 1594 1664 (Ruohtestjåhkkå?) och 1668? Tar man sig upp på alla från korsningen ABCD?

Jag har varit uppe på Ruohtestjåhkkå (1664), följde bäcken upp vid A via 1594. Ner samma väg.
Toppen 1504 är bara att kliva på från A,B,C,D och fortsätta till D mot Ruotesvagge.
Mycket enkla toppar, bara kliva på.

Inte varit på några andra toppar i området men kan inte bjuda på några svårigheter enligt min bedömning.

Ruotestjåhkkå

Bilagor

• DSC00831.jpg
    DSC00831.jpg
    51.2 KB · Visningar: 587
Hej!

Jag tycker en kamvandring på Låvdaktjåkkå, dvs mittemellan B och D, ser inbjudande ut, i vart fall efter en titt på kartan. Någon som gjort 'et?

/ Filiokus

Ja ser intressant ut. Kanske får ge det ett försök vid bra väder.

Jag har varit uppe på Ruohtestjåhkkå (1664), följde bäcken upp vid A via 1594. Ner samma väg.
Toppen 1504 är bara att kliva på från A,B,C,D och fortsätta till D mot Ruotesvagge.
Mycket enkla toppar, bara kliva på.

Inte varit på några andra toppar i området men kan inte bjuda på några svårigheter enligt min bedömning.

Ruotestjåhkkå

Ok, Hoppas på höga moln när vi är där kanske det blir en tur upp på nån topp också. Får ta en funderare på om vi kör över Låvdak eller tar "motorvägarna" Guohppervagge -> Ruohtesvagge..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips