Låsa upp kartor till gps:en..??

Hej
Har nyss köpt en etrex legend c och tänkte försöka ladda in en karta i den (blue chart) Kartan har jag kod till och är upplåst på datorn. När jag däremot ska tanka över den till GPS:en så är den ej upplåst??? Då kan man välja att skjuta över den ändå, vilket jag gjorde, men då står det så fort jag slår på gpsen att den har oupplåsta kartor... Vad gör jag?
Hur fungerar det här med koder igentligen? Kan man få tag på sådana på nätet?
Vore mycket tacksam för svar!

mvh fredrik
 
Hej,

Jag har aldrig använt bluechart, men City Select har jag erfarenhet av.
Upplåsningskoden är knuten till en GPS (via serienumret), men inte till en PC.

Du behöver alltså en upplåsningskod till din GPS och den måste Du köpa. Jag tror inte att Du "hittar dem på nätet".

Hälsningar
Leif
 
svlcm; sa:
Jag tror inte att Du "hittar dem på nätet".

Vilket egentligen är mycket märkligt eftersom koder, nycklar etc till allehanda saker är lätt att hitta på nätet. Det kan gälla digitalboxar, spel, låsa upp mobiltelefoner med mera. Iofs olagligt med "warez" som det kallas, men tror inte att GPS-användare skulle vara så särskilt mycket mer hederliga än andra ;)
[Ändrat av öringen 2004-10-13 kl 14:41]
 
Nä, jag tror inte att GPS-användare är hederligare än andra, utan jag grundar mitt resonemang på att koden är lite speciell (tror jag!?) eftersom den knyts till GPSen istf datorn. All upplåsning sker ju online på http://www.garmin.com/unlock till skillnad från serienr o dylikt i datorapplikationer.
/Leif
 
svlcm; sa:
Jag har aldrig använt bluechart, men City Select har jag erfarenhet av.
Upplåsningskoden är knuten till en GPS (via serienumret), men inte till en PC.
Det fungerar exakt likadant med BlueChart och med någon annans kod kan man bara titta på kartorna i datorn men inte ladda ner dem till GPS:en.
 
Fast ett svar som säger att det inte finns piratkoder borde ju vara moraliskt oantastligt, eller hur?

Att det inte finns piratkoder till detta ändamål (för det tror jag inte att det gör) beror väl på att Garmin har lyckats undvika att läcka ut hur koden beräknas, antar jag.

Anders
 
Gratisprogram

Ett helt lagligt sätt att föra över sina (hemgjorda) img filer till gps:en är Sendmap20, ett dosprogram som blir mer lättarbetat om man också laddar hem img2gps. Bägge dessa program är gratis. Img filerna gör man såklart själv med GPSmapedit, som är gratis en månad, sedan kostar det skitmycket, typ 500:-.
 
Jo

apersson850; sa:
Att det inte finns piratkoder till detta ändamål (för det tror jag inte att det gör) beror väl på att Garmin har lyckats undvika att läcka ut hur koden beräknas, antar jag.

Det finns piratkoder. Men jag talar inte om var, för jag är en laglydig människa.
 
gammal diskusion

Det här har vi diskuterat tidigare. Med vissa koder kan man låsa upp hela Bluechart på datorn. Men det går ej att ladda ner till GPS:en.

Det är värre än så, det går inte heller att koppla in GPS:en på datorn och ha Bluechart-kartan igång på datorn. Kartan funkar då ej plötsligt längre... Det finns dom som påstår att dom har lyckats men när jag frågat hur dom har gjort har jag ej fått något svar.

Nu är det dessutom så att den piratversion som jag hade ett tag var delvis så urusel så jag hade aldrig kunnat navigera med den. Tycker nu att Bluechart dssutom är ganska prisvärda med de nya indelningarna. tex Mälare, Stockholm till Åbo för ca 2200 kr. Det är i princip halva priset mot förut.
 
(fungerar exakt likadant med BlueChart och med någon annans kod kan man bara titta på kartorna i datorn men inte ladda ner dem till GPS:en. [/QUOTE]


Ok, men om man har lyckats ladda ner en "bara titta" karta i gps:en iallafall, hur gör man då?
(när jag skulle ladda över kom frågan upp att kartan ej var upplåst för gps, men om jag ville ladda ner ändå... Nu säger gps:en var gång jag slår på den att den har oupplåsta kartor...)
 
delta1; sa:
(fungerar exakt likadant med BlueChart och med någon annans kod kan man bara titta på kartorna i datorn men inte ladda ner dem till GPS:en.


Ok, men om man har lyckats ladda ner en "bara titta" karta i gps:en iallafall, hur gör man då?
(när jag skulle ladda över kom frågan upp att kartan ej var upplåst för gps, men om jag ville ladda ner ändå... Nu säger gps:en var gång jag slår på den att den har oupplåsta kartor...) [/QUOTE]

man får köpa kartan!

eller göra som jag gjorde, göra om alla sjömärken och fyrar till waypoint o ladda ner dem i GPS:en. räckte för mig ett tag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut1008 Låsa upp kartor?? Navigering 51
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Byerum Låsa upp Friluftskartan! Navigering 1
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
bean2 "Kurs upp" i Fugawi 4.5?? Navigering 4
Jorden runt Upp i det blå Navigering 5
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
graylingfisher Sjökortet upp och ner Navigering 4
Grusbus Byta upp mig från GPS V till... ja vad? Navigering 14
petho Tabell över solens upp- och nedgång Navigering 8
Brune Dela upp Garmin Data Base (GDB) fil Navigering 2
Mezzner Nån fler GPS60CS som gett upp? Navigering 10
jonasolof Garmin Que 2.7 vägrar koppla upp till GPS10 Navigering 4
_Nicke_ Hur ladda upp *.img Navigering 5
maggi Nord-upp Navigering 11
buster23 Fuktkänsligheten stor för IPAQ- SE UPP! Navigering 1
jonasolof program för att plocka upp skärmdumpar av karta Navigering 18
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 12
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.