Låsa upp kartor till gps:en..??

Med senare den kan jag garantera att det finns "universella" cityselect-kartor ute på nätet som går att använda till flera GPS'er utan att betala eller begära någon upplåsningskod från Garmin. Om det är samma system så borde det gå att låsa upp BlueChart på samma sätt.

Tar inte ställning för eller emot piratkopiering utan konstaterar bara att cityselect i alla fall är knäckt. Tyvärr ingen glädje för mig eftersom jag inte har något behov av såna kartor. [/QUOTE]

Säkert korrekt, jag vet att friluftskartan finns för nerladdning i alla kart-Garmin utan koder (går själv fri eftersom jag inte har någon kart-Garmin och föredrar PDA/PPC-GPS)
/Runar
 
CitSelect och besläkatade kartor har ett helt annorlunda kopieringsskydd än de topokartor, däribland Friluftskartan, som producerats nationellt med något slags huvudmannaskap från Garmin men egentligen genom de olika nationella garmindistributörerna.

Topokartorna kan inte öppnas på en PC förrän de fått GPS id från en garminmottagare. Sedan de väl öppnats kan de laddas ned hur som helst. Enskilda img filer kan laddas ned enkelt, för att kompilera hela kartutgåvan och få in den i Mapsource på en annan PC måste man kunna hantera registerediteringen och förstå de verktyg som krävs.

City Select har ett helt annat kopieringsskydd. Där kan kartorna öppnas på envar PC men en garminmottagare öppnar inte kartorna med mindre än att varje kartfil försetts med en nyckel från Mapsource. Nyckeln utgår från den kod som Garmin framställer online sedan användaren lagt in serienummer osv.

Förmodligen har Navteq krävt att Garmin inte förmedlar tekniken för nyckelfunktionen till de nationella åf som därför får nöja sig med ett mindre säkert system.

Om det nu är så att det finns City Select kartor på nätet som går att använda på alla garmingps utan nyckel så innebär det att varje fil måste vara hackad så att GPS-mottagaren ser kartfilen som en freeware img fil (som det ju finns många av). Verkar vara ett utmärkt sätt att sprida trojaner och virus till nedladdarna. Vore jag Garmin skulle jag sprida ut filer på nätet som gör att mottagarna spärrades helt, åtminstone intill hard reset gjordes. Det skulle ju enbart drabba dem som laddar ned hackade filer till sin GPS eftersom CS kartorna kan ses på vilken PC som helst i alla fall.

Det finns en viss gradskillnad i omoralen. I topofallet gör man sig skyldig till något som liknar olovligt förfogande, i CS fallet till åverkan och därefter förfogande vilket blir ungefär stöld genom inbrott.
[Ändrat av jonasolof 2004-10-16 kl 12:10]
 
Att det finns "pirat-kartor" till Garmins modeller tror jag innebär att fler köper Garmins gps:er...

Det Garmin förlorar i sålda kartor tar de igen på fler sålda Gps:er.

Vad Lantmäteriet ska ta igen på färre sålda kartor har jag dock ingen aning om.

Det är vad jag tror, minns tillbaka på gamla datorn Commodore 64 som konkurrerade ut likvärdiga datorer tack vare alla pirat-spel...



[Ändrat av Träsket 2004-10-16 kl 15:59]
 

clindh

Forumvärd
Och i forumreglerna står att läsa:
"Att uppmana eller uppmuntra andra till brott (tex piratkopiering eller skattebrott) är inte heller tillåtet."
 
Och i forumreglerna står att läsa:
"Att uppmana eller uppmuntra andra till brott (tex piratkopiering eller skattebrott) är inte heller tillåtet."

Vet ej om någon uppmuntrat till sådana gärningar i denna tråd. Bara informerat.
Dock så vet jag att kartorna är dyra och att om Garmin sänker priserna så kommer diverse olagliga gärningar att minska.

Jag läste för övrigt en intressant artikel om piratkopiering. Det är ca 120 år gammalt! De piratkopierades böcker nåt hejdundrade vilt i slutet på 1800-talet, ända tills priserna sjönk.
 
Vet ej om någon uppmuntrat till sådana gärningar i denna tråd. Bara informerat.
Dock så vet jag att kartorna är dyra och att om Garmin sänker priserna så kommer diverse olagliga gärningar att minska.

Jag läste för övrigt en intressant artikel om piratkopiering. Det är ca 120 år gammalt! De piratkopierades böcker nåt hejdundrade vilt i slutet på 1800-talet, ända tills priserna sjönk.

Och, det var munkar som gjorde det, iallafall före boktryckeriets ankomst ;-)
Men jag kan faktiskt inte tycka att en uppdatering av t ex CS är sâ dyrt. 75 euro elle rvad det är kan det väl vara värt att ha en riktig installation. Support (vad den nu är värd) ingâr ju.
 
75 euro kanske inte är så mkt pengar, men om man har företagets utvecklingskostnad i åtanke så är det väl ganska hutlöst? All geografisk information köper de ju in från lantmäteriverk (ordnance survey motsv.), resten verkar göras med mer eller mindre standardbibliotek.

Jag skulle gärna ha en linux-baserad (eller bsd motsv.) PDA med gps och med öppna system, som vem som helst skulle kunna utveckla kartor till. I sverige är ju dock inte den geografiska informationen tillgänglig för allmänheten trots att det är uppmätt med allmänna medel. I usa och en del andra länder är den det (där de verkar ha vett nog att kräva valuta för skatten).
 
Vet ej om någon uppmuntrat till sådana gärningar i denna tråd. Bara informerat.
Det fanns tidigare inlägg som nu raderats.

Om man behöver information om eller känner ett behov av att informera om eller propagera för piratkopiering eller andra olagligheter vänder man sig lämpligen till ett forum som inte har regler mot det.
 
Men jag kan faktiskt inte tycka att en uppdatering av t ex CS är sâ dyrt. 75 euro elle ...
Fast initialkostnaden (2 000 kr eller vad den nu är) är högre. Eftersom jag inte har en aning om vad Garmin betalar för kartorna till Navteq eller deras andra kostnader kan jag omöjligen ha någon uppfattning om deras vinst är oskälig eller inte men dyr tycker jag ändå inte att t.ex. CityNavigator är med tanke på vad man får.
 
http://www.linux.org/hardware/pda.html
http://www.handhelds.org/geeklog/index.php
http://opensourcegis.org/

Om det du vill ha inte inte redan finns så är det väl bara att dra igång projektet? Det är ju just det egna behovet som normalt sett ger upphov till open source-projekt.

Problemet är geodatan. Har gett mig på liknande saker med den globala höjddatabasen från noaa (eller vad den nu kommer ifrån, jag har för mig att jag fick den därifrån), men den har för dålig upplösning.
 
När det gäller en uppdatering av kartan är ju själva betalandet webbaserat, alltså automatiserat, så jag vet inte vad det ska anses kosta. Annars brukar vi, där jag jobbar, schablonmässigt räkna med att beställa en pryl, som är projektrelaterad (alltså inte avropas enligt avtal), kostar ungefär 500 kronor, när det gäller att hantera inköpsanmodan, beställning, leveransbevakning, godsmottagning, fakturakontroll, betalning och bokföring.

I det perspektivet är motsvarande summa för en uppdatering inte dyrt. De ska ju producera och skicka ut en DVD också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut1008 Låsa upp kartor?? Navigering 51
Hawklord Friluftskartan - Kan inte låsa upp kartor Navigering 3
davst Friluftskartan Pro går ej längre att låsa upp Navigering 11
Byerum Låsa upp Friluftskartan! Navigering 1
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
bean2 "Kurs upp" i Fugawi 4.5?? Navigering 4
Jorden runt Upp i det blå Navigering 5
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
graylingfisher Sjökortet upp och ner Navigering 4
Grusbus Byta upp mig från GPS V till... ja vad? Navigering 14
petho Tabell över solens upp- och nedgång Navigering 8
Brune Dela upp Garmin Data Base (GDB) fil Navigering 2
Mezzner Nån fler GPS60CS som gett upp? Navigering 10
jonasolof Garmin Que 2.7 vägrar koppla upp till GPS10 Navigering 4
_Nicke_ Hur ladda upp *.img Navigering 5
maggi Nord-upp Navigering 11
buster23 Fuktkänsligheten stor för IPAQ- SE UPP! Navigering 1
jonasolof program för att plocka upp skärmdumpar av karta Navigering 18
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.