Lås på väg

Hej,
Jag har haft min Vista ett tag o har forskat mig genom menyerna och fått kläm på det mesta. Men "lås på väg" fattar jag inte riktigt. Låser jag min positionsvisare i kartfunktionen på en väg, eller vad? Det verkar inte så för mig. Jag har inte MG Europa ÄN utan använder basemapen, vilken i sig är rätt fantastisk.

Häls
GPSrberoende Tomas

Ang Lås på väg

Intressant
Jag har faktiskt undrat om det är så att manicken låser på närmsta väg eftersom mina korta testrutter på stadens gator ofta visat förvånande precision. Det blir kul att prova.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bilåkarfix

"Lås på väg" är ett fix för att undvika dikeskörning när man åker bil.
Fungerar bara med kartor på detaljeringsnivå som MetroGuide och Roads & Recreation, såvitt jag vet.
Om hastigheten har överstigit 10 knop, kommer din GPS att visa att du befinner dig på vägen, även om den mäter positionen lite vid sidan om vägen.
Detta för att det ska se bra ut när man kör bil. Om man då kör ut på en väg som inte finns på kartan, eller rakt ut på en åker, måste man åka "tillräckligt" långt från vägen för att den ska ge upp, och visa positionen där.
Om hastigheten går under 10 knop, går den ändå inte automatiskt från låsningen på vägen, utan man måste lämna vägen en bit först. Eller stänga av "Lås på väg" manuellt.

Även med funktionen till, förutsätter GPSn att den inte ska låsa på vägen, om inte hastigheten gått över 10 knop. Alltså måste man springa ordentligt för att få igång den funktionen, om man är till fots.

Anders

Tackar!!

Nu kan jag fingra vidare på min lilla Vista och sova gott om nätterna.

Förresten, när man ändå är på tråden. Går det att få bort den tråkiga varningstexten vid uppstart? Och jag såg en bild på en GPSrssatelitsida där man såg sateliterna (förstås), koordinaterna OCH datum o tid HHMMSS. Går det att ordna? Har 2.26 i apparaten.

Hade
Tomas

Ja och nej

Varningstexten kan man passera genom att trycka på page eller enter.
Eller också kan man skriva in något annat där, med programmet memap. Jag låter min visa namn, adress och telefonnummer i stället för varningstexten.

Är du säker på att den bilden gällde en Vista? Dessutom finns det några bilder på nätet på förserieexemplar till eTrex-modeller, där det finns avbildat displayer som aldrig kom in i serietillverkade maskiner.

Anders

Kanon

Tack för hjälpen. Njaääeee...jag är inte säker på att den var en Vista (det såg ut så på färgen), men en etrex var det iaf. Att texten gick att klicka bort viste jag, men den är ju så outhärdlig tråkig ändå. Ska fixa ngt bättre. Namn o adress var ju bra.

Tack o Hade
Tomas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips