Larm vid kursavvikelse i questen.

Jag har försökt att få ett svar innan jag köper gps, men inte någon återförsäljare har svarat mig på detta än.I garmin quest med blue chart så undrar jag följande. Om jag laddar in en kurs från pc till questen, och avviker sedan vid båtresan från kursen, får jag någon form av larm då? Vad jag fattat så finns det områdeslarm, och liknande i questen.
/graylingfisher
 
graylingfisher; sa:
Jag har försökt att få ett svar innan jag köper gps, men inte någon återförsäljare har svarat mig på detta än.I garmin quest med blue chart så undrar jag följande. Om jag laddar in en kurs från pc till questen, och avviker sedan vid båtresan från kursen, får jag någon form av larm då? Vad jag fattat så finns det områdeslarm, och liknande i questen.
/graylingfisher
Det bör vara quest2 du syftar på om du vill ha områdeslarm. Då kan den varna om du kommer nära en waypoint. Jag har (bara) en quest, men jag tror inte det finns "ur kurslarm" på quest2 på sjön liknande det som finns på väg "utanför rutt, gör om rutt".
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har nu fått svaret att det finns ingen sådan funktion i quest 2:an. Som jag fattar det, så finns det ingen möjlighet till larm, varken områdes, ankar, eller kurslarm. Då blir det väl någon annan typ. Problemet är väl kanske att få "allt" i samma GPS, både röststyrd bilnavi, navigation till sjöss med larm, och bärbar samtidigt med friluftskartan pro.
 
graylingfisher; sa:
Jag har nu fått svaret att det finns ingen sådan funktion i quest 2:an. Som jag fattar det, så finns det ingen möjlighet till larm, varken områdes, ankar, eller kurslarm. Då blir det väl någon annan typ.
Quest 2 stödjer POI-loader som ger närhetslarm men det är en annan funktion än de proximity alarm som finns i vissa andra Garmin-enheter.
Problemet är väl kanske att få "allt" i samma GPS, både röststyrd bilnavi, navigation till sjöss med larm, och bärbar samtidigt med friluftskartan pro.
Ja det är ett enormt problem eftersom enheterna är optimerade för olika ändamål och inte kan vara perfekta för så olika användningar.

Quest (2) är bra i bil, går halvhyggligt att använda som bärbar och går att använda på sjön.

60-serien är bra som bärbar, halvhygglig marint och i bil (men utan röst).

76-serien är lite bättre marint än 60 eftersom den flyter men storleken gör den sämre som bärbar.

276C är jättebra marint och i bil, men för stor att vara bra som bärbar.
 
Om Quest vet jag ...

... ingenting alls, men om den kan visa XTE (cross track error, dvs avvikelse i sidled från kurslinjen) i något datafält bör det vara lösningen, även om det inte är något larm.
 
Tackar för svaren, kan ni utveckla "POI-loader som ger närhetslarm men det är en annan funktion än de proximity alarm" och "XTE (cross track error, dvs avvikelse i sidled från kurslinjen), för en novis nybörjare inom GPS. Allt som är möjligt att göra för att få denna funktion "avvikelse från kurs" möjlig köper jag gärna.
 
Of course not ...

Nu vet jag litet om Quest efter att ha bläddrat i manualen på Garmins hemsida. Termen är inte längre (som i GPS12) cross track error utan Off Course: avståndet till vänster eller höger om den ursprungliga kursen. Detta datafält (av fyra möjliga) kan visas endast på Kompassidan. Och Kompassidan visas, om jag förstår det rätt, bara när man navigerar med TracBack-funktionen.

Nu lämnar jag dennna diskussion i brist på mera kunskap (min GPSmap 60C skall leda mig ut i Stockholms skärgård med test av Off course-funktionen).

PS: http://www.garmin.com/products/poiloader/ och sök vidare på det här forumet och GPS.no (ev. på poi-loader). Vet inget om det heller mer än att min 60C inte stöder programmet.


[Ändrat av Memme 2006-04-29 kl 10:40]
 
graylingfisher; sa:
Tackar för svaren, kan ni utveckla "POI-loader som ger närhetslarm men det är en annan funktion än de proximity alarm"...
Framförallt marina mottagare från Garmin men även vissa andra har en funktion som heter "proximity alarm". D.v.s. GPS:en piper och ger en textvarning på skärmen om att du kommit inom det avstånd som du själv valt ifrån en position. Jag kallar detta "närhetslarm" på svenska. Sedan kan jag bara gissa men jag antar att det var detta du menade när du pratade om "områdeslarm" i ditt första inlägg.

Så vitt jag vet har alla mottagare som stödjer närhetslarm en begränsning på 10 sådana positioner, utom 276C med senare versioner av mjukvaran som har 100 närhetslarm.

Närhetslarm har i och för sig inget med kursavvikelselarm att göra men däremot är det ofta (alltid?) så att finns närhetslarm så finns också kursavvikelse-, och ankarlarm (alla de sakerna är ju genuint marina funktioner).

POI-loader är en programvara med vilken man kan sätta närhetslarm på i det närmaste obegränsat(?) antal positioner och dessutom kan koppla det till att bara varna då man ligger över en viss hastighet. Den är alltså i första hand gjord för dem som vill ha varningar när man närmar sig en hastighetskamera. POI-loader fungerar dock bara med nyare enheter. Den fungerar således inte med Quest men med Quest2. Vilka andra enheter som stöds framgår på sidan för POI-loader på Garmins webbplats.

Stöd för POI-loader har däremot inget med den vanliga funktionen "proximity alarm" (närhetslarm) som jag förklarat ovan att göra och därmed är det inte längre så enkelt som att finns det närhetslarm så finns det också kursavvikelselarm.

Questarna är i första hand vägnavigatorer, i andra hand går de att bära med sig men de är inte tänkta för och anpassade till marint bruk och därmed är det logiskt att de inte har stöd för kursavvikelse-, ankar- och närhetslarm.
...och "XTE (cross track error, dvs avvikelse i sidled från kurslinjen), för en novis nybörjare inom GPS. Allt som är möjligt att göra för att få denna funktion "avvikelse från kurs" möjlig köper jag gärna.
Antingen har enheten stöd för att visa värdet på XTE-parametern (förklarad av Memme ovan) eller också inte. Om XTE finns så kan du välja att visa den på alla de skärmsidor som har valbara informationsfält och du kan då alltså se hur värdet minskar respektive ökar beroende på hur noggrant du följer kursen, men du får inget larm.

Möjligen kan du se om XTE finns på enheten i respektive handbok eller så får du fråga andra ägare om det finns.

Jag har bara en 276C och den har både XTE och kursavvikelselarm.

Efter att under några år haft sjökort (BlueChart) på en enhet med så liten skärm som bl.a. Quest och 60-serien anser jag att nyttan av sjökorten inte är värda pengarna på de enheterna. Skärmen är för liten för att man skall få den överblick som jag tycker behövs på sjön och man bör gå upp till åtminstone den dubbla skärmstorleken för att det skall bli riktigt användbart. Problemet för dig som vill ha en enhet till allt är att den som t.ex. 276C då blir lite väl stor för handhållet bruk.



[Ändrat av PR 2006-05-01 kl 11:16]
 
Jag tackar så mycket för de uttömmande svaren jag fått. Har bestämt mig för en Quest 2, och jag är inte någon stor sjöfarare så jag tänker inte ge mig ut på öppna havet. Däremot så tänkte jag använda mig mer av att lägga in heta fiskeställen på sjökortet, därav blue chart. Den mesta användningen kommer dock att vara handburet och bil.
Ha en trevlig sommar och hoppas att jag kan återkomma vid mer frågor vad det lider, jag är ju som sagt bara i startläget vad det gäller GPS.

/graylingfisher
 
graylingfisher; sa:
Däremot så tänkte jag använda mig mer av att lägga in heta fiskeställen på sjökortet, därav blue chart.
Om du lägger in dina heta fiskeställen när du är på plats eller plockar deras position från ett papperssjökort så kan du mycket väl använda enheten till det och annat på sjön även utan sjökortsvisning genom BlueChart.

Lycka till!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips