Hur mycket kartmaterial rymmer jag i Quest2

Jag undrar hur mycket kartmaterial jag rymmer i min garmin quest2? Jag förmodar att City Navigator, en del annat tar en del byte i åtgång, så är det någon som kan svara mig hur mycket som finns kvar att ladda ner i questen. Den har en kapacitet på "fullständig karttäckning"?? Jag har laddat in blue chart norrbottenskusten, och sedan laddar jag in friluftskartan pro övre norrland då verkar gps:en ta bort blue charten?? Är det inte tillräckligt med minne?? Sedan har jag en fråga till: GPS noggranhet anges i manualen till <15 under 95% av tiden, och dGPS noggranhet till 3-5m 95% av tiden. Vad menas med det senare? Är det jänkarna som håller inne med noggranheten?
 
Du måste ladda alla kartor på en gång! Det går inte att lägga till kartor, bara lägga dit nya.
Jag har för mig att du kan ha 256MB kartor i den.
Om du slår till WAAS/EGNOS så får du en form av dgps. Egnos är bara i testfas ännu och kallas för ESTB. Troligen kommer det igång under 2007.
 
graylingfisher; sa:
Jag undrar hur mycket kartmaterial jag rymmer i min garmin quest2?
Har för mig att Quest2 har någonstans omkring 500 MB ledigt kartminne. Som chuck säger måste man alltid ladda in alla kartor varje gång eftersom kartinladdningen alltid inleds med att kartorna som låg nedladdade i GPS:en förut raderas.

Sedan har jag en fråga till: GPS noggranhet anges i manualen till <15 under 95% av tiden, och dGPS noggranhet till 3-5m 95% av tiden. Vad menas med det senare? Är det jänkarna som håller inne med noggranheten?
Nej det första värdet är normal noggrannhet för amatörutrustning. Vid användning av dGPS (differentiell GPS) får enheten information om vilka externa (till exempel atmosfäriska) störningar som förekommer vid den aktuella tidpunkten och positionen och därmed kan noggrannheten förbättras. För oss amatörer är EGNOS det bästa systemet för att få sådana korrektioner.

Selective Availability, den medvetet inbyggda störning som fanns i GPS-systemet har varit avstängd sedan den 2/5 år 2000 och USA har förklarat att man aldrig avser att använda den igen. När SA var påslaget var noggrannheten betydligt mycket sämre - över 100 m om jag inte missminner mig.

Trots att SA alltså inte använts på lite drygt sex år verkar det dock vara just den detaljen som etsat sig fast i minnet hos många även om man inte vet någonting annat om GPS :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.