Lappland i sommar

Hej allihopa :)

Har precis hittat den här webbsidan – vad kul att hitta andra som tycker om utelivet och fjällen!

Jag planerar att vandra i Lappland på sommaren. Sista gången var för tre år sedan - Vakkotavare till Abisko (via Nallo och Vistas). Härlig tur, men så kom man ju inte över Tjäktja-passet och jag tror att detta måste nu åtgärdas.

Ska gå Kvikkjokk till Abisko, via Ritsem och Unna Allakas.

Ni som har gått den där sträckan: har läst här och där att mellan Ritsem och Sitasjaure vandrar man på en mycket trist grusväg...finns det alls chansen att få lyft? Inte för jag vill inte gå, men om det är verkligen så trist... ;)

Ser otroligt fram emot turen!!

//Silvia

Senast ändrad:
Och lämna den i Sitasjaure? Det skulle vara en ide - tack!

Ryggan brukar inte väga så mycket, så det skulle nog funka.

Ett stort tack ska du ha!! :)

En annan fråga till...om man går sträcken Kvikkjokk-Saltoluokta norrut, finns det skydd som man kan vänta i om man kommer till båtskutsen innan kl 17? Jag kommer ihåg att jag måste vänta vid Teusajaure i flera timmar innan stugvärden kom och hämtade mig eftersom det var inte 17.00 än, och det regnade hela tiden. Kunde dock vänta i ett litet rastskydd alldeles intill sjön.

// Silvia

Ett stort tack ska du ha!! :)

En annan fråga till...om man går sträcken Kvikkjokk-Saltoluokta norrut, finns det skydd som man kan vänta i om man kommer till båtskutsen innan kl 17? Jag kommer ihåg att jag måste vänta vid Teusajaure i flera timmar innan stugvärden kom och hämtade mig eftersom det var inte 17.00 än, och det regnade hela tiden. Kunde dock vänta i ett litet rastskydd alldeles intill sjön.

// Silvia

vid Laitaure finns det ett vindskydd

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips