Lantmäterikartor börjar släppas

Eller så skapar vi ett Utsidan-kooperativ, köper in en storformatsskrivare och låter Utsidare beställa till självkostnadspris... ;)

M.
 
Ett QGIS-tips: lägg qml-filerna i samma katalog som shapefilerna, så kommer QGIS automatiskt läsa in stilen (från qml-filerna med samma namn).
 
Bra jobbat nicklasl! Håller på att spana in ditt arbete nu!

Jag har dock en fundering rent allmänt. Bör man inte köra med så mycket som möjligt låst i kartenhet istället för mm? T.ex. namn och symboler.

Tycker det ser konstigt ut när saker förblir små hur mycket man än zoomar in. Sen kan man ju såklart gömma höjdkurvor, symboler, mindre vägar, osv för att snabba upp översiktsbilden.


Jag har garanterat missat en massa funktionalitet då jag bara använt QGIS några dagar och mest labbat runt för att försöka få till något som funkar. Jag har inte kollat exakt hur skalningen sker beroende på inställning, men jag får läsa på lite så kanske jag uppdaterar filerna.

När det gäller zoom så har LM angett vilken/vilka skalor lagren bör vara synliga i. Jag har satt detta på mina lager (Set Scale Visability vid högerklick på lagret alternativt på properties) så då slipper man se onödiga symboler. Detta verkar inte följa med vid exporten av lagerstilar.

Eventuellt så kan man exportera en "Layer Defenition File" men i mitt fall så matchar den sannolikt enbart Västra Götaland då det är den delen jag jobbar med (iom att lagren är döpta med XX_länsnr).

Edit:

så här ser det ut i mitt proj när man skalar i 1:50000 vs 1:100000



//N
 

Bilagor

  • 50000.jpg
    50000.jpg
    69.2 KB · Visningar: 734
  • 100000.jpg
    100000.jpg
    61.5 KB · Visningar: 735
Hallohj experter

Jag har läst i tråden, och jag tycker inte jag är helt datorovan, Men jag laddade ner qgis, filerna från LM och surfade runt, men jag får liksom inte ihop det.

Kan ingen av er skriva en bloggpost om hur man rent handgripligt gör. Installera qgis, importera kartor, komma igång att laborera.

just nu känns det hela intressant, men tröskeln för hög

christian
 
Poängen med att släppa kartdatan fri är ju att medborgarna skall få del av den fritt. I form av kartor.

Nej, poängen är att medborgarna ska ha fri tillgång till det som skapas med skattemedel. Kartdatat är framtaget med skattemedel och bör därmed vara fritt tillgängligt.

Men framtagandet av kartor från kartdatat finansieras såvitt jag förstått med försäljning av kartor. Börjar man ge bort kartorna gratis så får man inte längre in några pengar för att skapa dem.
 
Nej, poängen är att medborgarna ska ha fri tillgång till det som skapas med skattemedel. Kartdatat är framtaget med skattemedel och bör därmed vara fritt tillgängligt.

Men framtagandet av kartor från kartdatat finansieras såvitt jag förstått med försäljning av kartor. Börjar man ge bort kartorna gratis så får man inte längre in några pengar för att skapa dem.

Kartdatans syfte är kartor?

Kartor ges redan bort gratis genom kommersiella aktörer, t ex Hitta.se och Eniro baseras ju på lantmäteriets kartor.

I norge finns flera tjänster som elektroniskt ger medborgare tillgång till kartor av terrängkarta och fjällkarta-nivå, t ex norgeskart eller ut.no. Det idealiska är ju att vi får mer såna tjänster i sverige som ger medborgarna gratis elektronisk tillgång till kartorna baserade på kartdatan. Syftet med att släppa kartdatan fri kan ju inte vara att ett fåtal entusiaster från nåt "kartcommunity" ska sitta och pilla med filer i sina program - utan att datan kommer den breda massan till godo.
 
Kartdatans syfte är kartor?

Kartor ges redan bort gratis genom kommersiella aktörer, t ex Hitta.se och Eniro baseras ju på lantmäteriets kartor.

I norge finns flera tjänster som elektroniskt ger medborgare tillgång till kartor av terrängkarta och fjällkarta-nivå, t ex norgeskart eller ut.no. Det idealiska är ju att vi får mer såna tjänster i sverige som ger medborgarna gratis elektronisk tillgång till kartorna baserade på kartdatan. Syftet med att släppa kartdatan fri kan ju inte vara att ett fåtal entusiaster från nåt "kartcommunity" ska sitta och pilla med filer i sina program - utan att datan kommer den breda massan till godo.
Och vad är skillnaden mellan de karttjänster du nämner och https://kso.etjanster.lantmateriet.se/ ?
 
Tillgång till i mobilen med gps t ex? Mycket användbart.

Med tanke på att eniro redan tidigare använder data från lantmäteriet kanske de förhoppningsvis implementerar den nya datan i sina gratistjänster. Man kan ju alltid hoppas. Isåfall kan man använda den offline via t ex Gallileo.

https://www.lantmateriet.se/sv/Om-L...-32011/Kartorna-ar-viktiga-for-soktjansterna/
http://computersweden.idg.se/2.2683...na-loss-det-ar-var--lantmateriets-databas-ute
Det är inte bara utvecklare av nya kartbaserade tjänster som kan kommer att kunna använda kartinformationen gratis. Peter Nyhlén tror att effekten av att Lantmäteriet släpper dessa kartdatabaser fria på Creative Commons-basis mycket väl kan att bli att exempelvis Google och andra stora aktörer även bakar in den detaljerade informationen i sina egna karttjänster.

/../– Det vi hoppas ska hända när vi släpper detta fritt är att Entreprenörssverige kan vidareutveckla den här tjänsten så att den fungerar även via vanliga mobiltelefoner. Det vore fantastiskt bra för många typer av geografiska tjänster, säger Peter Nyhlén
.
 
Senast ändrad:
Jag tror "målgruppen " i första hand är andra myndigheter och kommuner.



Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
 
Jag tror "målgruppen " i första hand är andra myndigheter och kommuner.

Inte enl. lagstiftaren:

"Syftet med denna lag är att främja utvecklingen av en informationsmarknad genom att underlätta enskildas användning av handlingar som tillhandahålls av myndigheter."

Tillgången till öppen kartdata är en direkt effekt av denna lag (2010:566), som tidigare var ett EU-direktiv.

Mats
 
Intressant, visste inte att lagen var formulerad så.

Men jag tänkte mer på LM:s senaste datasläpp. Och att det är steg 1 i deras öppna data-policy. Men för produkter riktade till direkt till allmänheten krävs säkert uppdrag från regeringen, eller i alla fall medel.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...