Långtur 3 veckor Sarek-Abisko

Hej Vi är två män i 30 års åldern som skall ut och vandra i sommar, vi tänkte starta i Suorva, röra oss ner i Sarek för att sen komma tillbaka igen och fortsätta upp till Abisko.
vi tänkte åka i juni-juli under midnattssolen, beroende på hur det ser ut där uppe men det är grundtanken.

Jag har lite frågor

1. När det kommer till kök, det finns mycket där ute, jag har ett vanligt triangakök/gas men skulle vilja ha ner vikten och storleken lite, med tanke på att vi kommer att ha mycket frystorkat med oss kanske det bara räcker med en liten brännare och nåt mindre att koka i? Vi skall försöka torka en del själv, vi har även jägare i familjen så vi får rökt vilt med oss upp. det känns som att maten kommer väga mest, vi tänkte att man kanske kunde avlasta lite i Suorva.

2. Vi kommer röra oss mot Sarektjåkkå och tanken är att ta några topp turer där, kan man gå upp utan klättring och annan utrustning, och runt om i sarek, det måste väl finnas många högre toppar som man kan kämpa sig upp på utan utrustning?

3. Ge gärna tips från era egna erfareheter av långturer.

Tack så hjärtligt
 
Alternativ: Lämna lite mat i Ritsem. Starta sen i Suorva. Gå Ruotesvagge upp mot Kisuris. Hämta maten I Ritsem. Köp resten i lämpliga STF-stugorna beroende på val av väg upp mot Abisko. Att bära mat för 3 veckor är tufft!
Trangia med gas funkar bra - mervikten jämfört med enklare kök motsvarar ca en 1/2 dags mat.
 
Angående punkt 2: Ja, det finns det. Bland annat denna:

Bårddetjåhkkå (Pårtetjåkko) är en topp på 2 005m i massivet Pårte i Sarek och är genom sin närhet till Kvikkjokk och sin flacka sydsluttning troligen Sveriges mest lättillgängliga 2 000m-topp. Nära toppen ligger Axel Hambergs observatorium från 1910.​

Källa: Svenska Wikipedia (https://sv.wikipedia.org/wiki/Bårddetjåhkkå)

/Birger
 
Optimus Vega...

Hejsan,

Trevlig tur! Jag har varit ute på ett stort antal 14-21 dagars turer och har med åren blivit så van med detta att jag nu för tiden tycker att vara ute "bara" en vecka känns kort :)

Vad det gäller köket hade jag rekommenderat Optimus Vega https://www.optimusstoves.com/en/de/9-8018505-optimus-vega

Förvisso finns det "on top" - kök som väger 100 gram mindre, men 178 gram för en stabilt kök som står på marken är väldigt lätt. Har köket själv och är mycket nöjd med det.

Om ni nu har bestämt er till 100% att planen är att gå tillbaka till Sourva och fortsätta norrut hade även jag valt att lämna en vattentät påse med mat och gas vid Sourvadammen.

Men jag skulle vilja slå ett litet slag för att kånka med er rubbet så ni har full frihet att välja färdväg efter humör och väder. Visst blir ryggsäcken tung till att börja med, men det är en härlig känsla att ge sig iväg ut i vildmarken och veta att nu har vi allt vi behöver för de närmaste tre veckorna i ryggan. Och man måste ju inte "älga" fram 20 km + per dag i början!

Mitt enda lilla tips från mina egna långturer är väldigt simpelt. Ta er tid! Kommer man fram till en fin plats i strålande väder så slå läger och gör en topptur/vanlig enkel rundvandring i landskapet.

/ Stefan
 
Har själv soto windmaster och brs3000. Nöjd med det, har med mig en eller två brännare beroende på typ av tur.

Topptips har redan varit ett par bra. Kan tillägga gavelberget, kanalberget och svarta spetsen som alla är enkla. Spijkka för lite mer utmaning men ändå vandringstopp. Finns flera toppar i området som ser ut att va enkla vandringstoppar men som jag själv inte varit upp på, exempelvis niak. Hoppas ni får fin tur!
Ser en till hela Sarek finns ett stort antal enkla toppturer
 
Mitt bästa tips är att ta med en guidebok gå upp på den topp som är närmast när vädret är bra! Sarek kan vara regnigt...
Och: Skaffa Hambergs bok, finns i faksimil, liten och trevlig kvällslektyr som beskriver hur man tog sig runt i Sarek förr. Utrustningstipsen får en att vara tacksam över utvecklingen. Naturen har ändrat sig mindre, men kom ihåg att INGA glaciärbeskrivningar håller längre.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt packlista för långtur Fjällvandring 57
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
greenfish Sylarna v36 (september) i 2 veckor, snö? Fjällvandring 6
cloud76 Sarek runt på tre veckor? Fjällvandring 12
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
Hajsan Två veckor i Hardangervidda Fjällvandring 0
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Helgeee 2 veckor, mot Kebnekaise. Förslag på rutt. Fjällvandring 6
Tidenztand Galdhöpiggen och Jotunheim om två veckor Fjällvandring 12
gynner Fjällvandring 2 veckor i juni Fjällvandring 10
Gubben på Udden ?? Vålådalen ?? 2 veckor i augusti Fjällvandring 0
humbug Jämtland om några veckor? Fjällvandring 6
Tips inför tre veckor i nordliga fjäll? Fjällvandring 4
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...