Långfärdscykel?

Låter inte bra. Kan du vidareutveckla lite tack?

Cykeln valte vid ett tillfalle mot en stolpe vilket resulterade i en stor buckla i overroret (som om nagon klippt till den med ett baseballtra). Visserligen var all packning pa men jag har rakat misshandla (kraschat) andra cyklar med betydligt storre kraft tidigare utan att nagot liknande hant.

Nagot senare rakade en liten nyfiken kille valta hojen, dags for buckla nummer tva.

Vidare tappade jag ett flaskstall for att fastet lostnade (svetsningen brast), sag da att det var en hel del rost i "halet". Anvande forvisso stall for petflaskor men det borde halla anda tycker man.

Avslutningsvis upplevde jag hojen som nagot instabil i hoga farter, antar att det beror pa det korta styrhuset for viktfordelningen i vaskorna var i det narmaste optimal.

Saledes; valt inte cykeln, packa med en extra rulle gaffatejp och bromsa i nedforsbackarna :)

Eller sa var det bara jag som rakade ut for ett mandagsexemplar, folk har ju tagit sig till kapstaden utan nagot annat problem an ett havererat vaxelreglage vilket man knappast kan klandra marin for.

Mvh, Christoffer
 
apropå vidareutveckla

Låter inte bra. Kan du vidareutveckla lite tack?
Jag har precis gått o köpt en Giant Expedition RS 1 -09. Men sedan till min förfäran så läser jag att du tycker det är lika med skräp! (eller nått liknande, jag minns inte exakt) Jag har ju ändå lagt 18.500:- för den. Om du har lust och tid så får du gärna utveckla varför du tycker så om den modellen. (men skriv inget om aluminium är du snäll) Mvh Martin
 

Bilagor

  • Giant Expedition RS1 -09.jpg
    Giant Expedition RS1 -09.jpg
    43.3 KB · Visningar: 2,961
Det är din cykel, bry dig inte om vad andra tycker

Jag har precis gått o köpt en Giant Expedition RS 1 -09. Men sedan till min förfäran så läser jag att du tycker det är lika med skräp! (eller nått liknande, jag minns inte exakt)

Martin, bry dig inte om vad andra skriver om en cykel som du gillar. Det är du som vet vad du vill göra med den, du som ska sitta på den och du som har fastnat för ditt val. Det är inte "rocket-science". Det är många som längtar att plocka fram svetslågan och löpa amock på sina stålramar (själv tycker jag om stål, men vet inget om att svetsa). Jag tycker bäst om 700c hjul också. Jag misstänker att ett 26"-hjul, som är så lätt att skaffa i mörkaste Afrika, är så dålig att man inte kommer långt med ersättningen ändå. Hittar man ett hjul av bra kvalitet när ens eget har gått sönder, är man förmodligen i en affärsdistrikt någonstans, inte ute på Sahara. Ska inte vara så svårt att hitta välsorterat då. Jag reser mycket i Afrika, men aldrig med cykel och har inga planer på det heller så jag behöver inte ta hänsyn till irrelevanta variabler.

Det är kul att vara tufft och bestämt. Det betyder inte att det ska betyda något för dig. Ta ett par turer på din cykel och skaffa lite distans till vad andra tycker.

Såg ut som en bra maskin. Lite pengar, förstås, men ...

Jag la ut på tok för mycket pengar på en cykel 1982. Jag har kvar den. Det blev inte för mycket i längden.
 
Jag har precis gått o köpt en Giant Expedition RS 1 -09. Men sedan till min förfäran så läser jag att du tycker det är lika med skräp!

Jag kom inte ihåg exakt vad jag skrivit på min (dåligt uppdaterade) webplats, men nu har jag kollat. Ja...hmmm. Ibland uttrycker jag mig lite odiplomatiskt och korthugget. Borde nog se över vissa bitar av den :)

Nej, jag anser inte att GE är skräp. Jag anser däremot att det finns bättre alternativ för långcykling i tuffare (läs: utanför Europa och Nordamerika) områden. Jag är inte klar över hur mycket hojen förändrats sen jag skrev på min webplats, men då jag skrev hade jag givetvis den aktuella modellen som utgångspunkt för min bedöming.
1. Det är en dyr cykel. Man får dock kanonkomponenter runt om, vilket på sätt och vis motiverar kostnaden.
2. Den är tung. För mig har den onödigt många detaljer i standard, som istället borde finnas som tillval.
3. Aluminium skulle jag inte nämna :)
4. 28". Att sitta och vänta i veckor (eller månader) på paket med reservdelar som tullen snott är ingen höjdare.

Jag ser nu att den fått bra däck, bra bakpakethållare och mindre trams, som tex. dämpning och minst sagt skumma lösningar på många områden, som gjorde att reservdelar var omöjliga att hitta utanför ett fåtal länder.
Tidigare verkade det nästan som om de ansträngt sig att göra cykeln så krånglig som möjligt och jag anser att det var bland det sämsta valet man kunde göra innan man drog iväg mot fjärran mål. Det verkade dessutom som om Giant inte riktigt bestämt sig för vad cykeln skulle vara till för. För touring eller mountainbiking?
En klockren kommentar i en recension:
Although it's complexity (aluminium frame and hydraulic brakes) makes it more suited to bouncing down a mountain with a tent, than world travel.
I samma recension kan man läsa följande:
Using it for Touring...
It's a fantastic bike... the only downside is it can be TOO complex. If you were taking it round the world, then you'd run into some problems with regard to the hydraulic brakes and spare parts. Also another factor would be that the frame is Aluminium rather than steel. Which when your in outer Mongolia, is a little harder to find welding equipment for....


I dagens utförande är den betydligt bättre. Inget snack. Vad jag såg för ca tio år sedan i Asien var cyklister som köpt svindyra hojar som inte funkade för det de var avsedda för. De hade dessutom betalat riktigt mycket pengar för en lösning som bara ställde till problem.

Rätt eller fel, men för mig är nyckelorden enkelhet och styrka.
Desto mer standard något är, desto lättare kan man hitta lösningar bortom de välutrustade cykelbutikerna i Europa och Nordamerika.
Ju mindre kosmetika och "fina" detaljer som kan gå sönder desto bättre.
 
4. 28". Att sitta och vänta i veckor (eller månader) på paket med reservdelar som tullen snott är ingen höjdare.

Corax: Du börjar bli gammal :) Produkterna har utveklats en del de senaste åren...

Angående 28" eller 26" så går det att använda 26" hjul på en cykel som är byggd för 28". Det räcker att plocka bort bromsarna. Det är nästan helt omöjligt att montera 28" hjul på en 26" cykel...

/Stellan
 
Giant Expedition RS 1

Skulle vara roligt att höra vad du tycker om RS 1. Kommer att dra iväg själv i början av maj och vara borta så länge jag har lust. Förmodligen blir det riktigt länge. Men Jag börjar som sagt i Europa och det räcker långt. Just nu har jag en Skeppshult STC som jag använder året runt och är mkt nöjd. För planerad långfärd har jag tittat på just en RS 1. Men även Skeppshults nya STC Steel. Den finns endast med 18 växlar och det kanske räcker men den har dessutom hydraliska skivbromsar. Fördelar? Kanske bättre bromseffekt och lättare att dosera. Nackdelar? Ja jag vet inte. Jag lutar just nu mkt åt en Skeppshult men har inte bestämt mig. En långfärdscykel skall naturligtvis inte vara för tung, men i gengäld är det ingen racer jag behöver, utan en bra packåsna som funkar mil efter mil efter mil och som har bra grejer. Ja som sagt; förslag och erfarenheter tar jag gärna emot.
 
Skeppshult STC Pro med rullbromsar är nog ingen dålig touringcykel, problem med bromsar lär det inte bli. Någon som behöver mindre underhåll än rullbroms finns inte, lite fett efter ett år eller två är allt dom kräver. Kritiken brukar vara bromskraftreduseringen och vikten. Bromskraftreduseringen ska göra att man inte flyger över styret, en del tycker att man tappar bromskraft men rätt justerat tycker jag att det tar riktigt bra.
Skivbromsar har lite bättre bromskraft och minst lika lätt att dosera kraften som på rullbroms. Kritiken brukar vara att dom gärna skriker när dom är blöta, bromsbelägg hittar man inte överallt.

Själv kör jag med hydraliska skivbromsar och trivs bra med dom. Bra "bett" och lätt att dosera kraften, tysta så länge det är tort. Regnar det hörs jag dock på flera kiolometer ;) ett par gånger har det hänt att grus kommit in mellan oket och skivan. Låter inte så skoj och väldigt irriterande, bara tryckluft som det går att få rent med så man får lyssna på det tills man kan blåsa rent det.
 
Tack Actionbent

Lutar åt att cykeln får ha hydraliska skivbromsar. Du är nöjd med dina och det kommer att bli backar både upp och ner. Backar finns i Österike och Italien där jag tänkt mig. Varför ändra ett vinnande koncept. Skeppshult STC som jag har nu funkar klanderfritt hela tiden året runt. Men jag behöver lite fler växlar och lutar just därför åt ngt annat. Jag vet att jag skall köpa det jag känner för i hjärtat men det känns gott att få lite tipps, råd och synpunkter innan jag lägger ner 15-20 lappar på det som skall vara min närmaste "vän" under lång tid framöver.
 
Larseman, ta gärna en titt på Thorns långfärdscyklar också. Deras sherpa är motsvarigheten till Surlys populära hoj Long haul trucker. Thorn har både modeller med traditionella växlar och Rohloffnav, varav de förra kanske är i lite rimligare prisklass. Sådana här diskussioner brukar till stor del handla om personliga preferenser så jag rekommenderar Thorn eftersom jag har en själv. Använder cantileverbromsar och är nöjd med det. De kan för all del också skrika men huvudsaken är väl att cykeln stannar :)
 
ang 26" kontra 28" så är 28" bättre på dåliga vägar (t.ex. Afrika) eftersom frigången är högre när vi snackar dåligt konstruerade pucklar på asfaltvägar och gropar och gupp på lervägarna. Det är inte mycket skillnad, men ibland kan den rädda dig från att falla. 26" = peugeot. 28" = landrover. :)

Jag har kört på 28" i 40 000 kilometer, och först på kilometer 39 998 så sprack en eker. Innan dess bara en del punkteringar, och med 28" har det varit lite viktigare att ha med sig ett eget lager med extra däck och tuber eftersom sådana varit svåra att få tag på i rätt storlek.

Valet 26 kontra 28 blir mindre och mindre avgörande - att välja det som känns bekvämt är viktigast.

Om du accepterar kvalitén på det nya 26" hjul som går att köpa i en by i Ghana, då kan du lika gärna köpa en helt ny cykel på plats för en billig peng och få en cykel i 'jämn' kvalite. Spelar däremot kvalite någon roll, då spelar det heller ingen roll om du kör 26 eller 28 eftersom du i vilket fall måste beställa delar hemifrån när du behöver något nytt.
 
Personliga Referenser

Tack för synpunkter från alla håll. Alla cyklar vi talar om verkar ha bra komponenter. Men även om jag nu till äventyrs skull hålla mig inom Europas gränser kan saker och ting gå sönder. Det kanske inte är så lätt att själv fixa ett par hydraliska skivbromsar längs vägen som ngt mer traditionella. Stål eller aluminium i ramen? Jag har aldrig haft ett brott på en cykelram i hela mitt liv, men det är klart visst finns risken. Frågan är väl snarare hur mkt man skall förebygga? Talade idag med en cykelkille här i stan (Jönköping) som hållit på med cyklar hela livet. Råd: 1. Köp det du känner passar dig. 2. Allt kan gå sönder, se till att du så långt som möjligt är kan laga det själv. 3. Se till att det du väljer har komponenter som är lika genom hela cykeln och är lätta att få tag på - läs bl.a. Shimanos olika grejer. Minns när jag var 13-15 år och cyklade långt med min "pojkcykel" . Inga växlar och vanlig baktrampsbroms. Packade och cyklade iväg till södra Halland (20 mil) hem igen och lagade punka på vägen. Inget jag vill göra idag men minns att det gick bra med packning. Idag har vi mer "specialprylar" än vad man vågade drömma om som grabb. Återigen tack för alla synpunkter. Givande läsning om cykelmärken jag inte hört talas om. Komponenterna verkar dock vara ganska lika.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.