Låna ut kängor?

En kompis vill låna mina Lundhags Syncro men jag är tveksam till att det är en bra idé.
Jag vill givetvis låna ut dom men jag är rädd för att den perfekta passformen skall förstöras för att dom kommer användas av någon annan?

Till saken hör dessutom att jag själv ska till fjällen en vecka senare och har inte tid att "gå tillbaka" dom under den tiden. Eventuellt slitage bryr jag mig inte om, utan det handlar endast om själva passformen skulle ändras.

Är det en bra eller dålig idé?
 
Om personen i fråga har större fötter än dig finns väl en viss risk att kängorna blir uttänjda om de är fuktiga. Att någon vill låna ett par för små kängor till en vandring är inte så troligt, så risken för att din perfekta sko förlorar sin passform under en veckas utlåning är nog mer psykologisk än något annat.
 
Om personen i fråga har större fötter än dig finns väl en viss risk att kängorna blir uttänjda om de är fuktiga. Att någon vill låna ett par för små kängor till en vandring är inte så troligt, så risken för att din perfekta sko förlorar sin passform under en veckas utlåning är nog mer psykologisk än något annat.
Hmm, "lika stora" fötter kan ju vid samma längd vara väldigt annorlunda formade. Dessutom går man olika snett utåt/inåt och sliter annorlunda på sulor/klackar. Personligt ingångna läderkängor av alpin typ skulle i alla fall ömfotade mig inte låna ut. Lundhagare har ju cellgummi kring foten som håller formen, så utlåning vore väl mer tänkbar i detta fall, men inte utan att vi gemensamt kollade läget.

Exempel: jag har väldigt smala vrister och hälar. Även med extra tjocka inläggssulor samt 2-3 par strumpor i mina Jämtkängor måste jag snöra dem helt "i botten" (dvs snörrhålsflikarna går helt ihop) för attfå till ett någotsånär acceptabelt hälgrepp. Om då en person med precis "lika stora" fötter men kraftiga anklar/högt fotvalv lånar kängorna, finns ju risken att de blir än mer uttöjda på detta ställe, utan att det sedan finns någon marginal för mig att kompensera med ännu tajtare snörning.
 
Hmm, "lika stora" fötter kan ju vid samma längd vara väldigt annorlunda formade. Dessutom går man olika snett utåt/inåt och sliter annorlunda på sulor/klackar. Personligt ingångna läderkängor av alpin typ skulle i alla fall ömfotade mig inte låna ut. Lundhagare har ju cellgummi kring foten som håller formen, så utlåning vore väl mer tänkbar i detta fall, men inte utan att vi gemensamt kollade läget.

Exempel: jag har väldigt smala vrister och hälar. Även med extra tjocka inläggssulor samt 2-3 par strumpor i mina Jämtkängor måste jag snöra dem helt "i botten" (dvs snörrhålsflikarna går helt ihop) för attfå till ett någotsånär acceptabelt hälgrepp. Om då en person med precis "lika stora" fötter men kraftiga anklar/högt fotvalv lånar kängorna, finns ju risken att de blir än mer uttöjda på detta ställe, utan att det sedan finns någon marginal för mig att kompensera med ännu tajtare snörning.

I ditt exempel har personen som lånar kängorna "större fötter" och riskerar ju då att töja ut dina skor även om det nu är anklarna och vaderna som råkar vara större.

Att ett par skor skulle formas om eller snedslitas på en veckas vandring ser jag som ytterst osannolikt med tanke på hur lång tid det tar att gå in ett par kängor. Personligen skulle jag inte ha några problem som helst med att låna ut ett par skor/kängor en vecka. Jag skulle tycka mer synd om personen som lånar med tanke på att personen i fråga i så fall får gå i skor som är formade efter mina skumma fötter.
 
(...) Jag skulle tycka mer synd om personen som lånar med tanke på att personen i fråga i så fall får gå i skor som är formade efter mina skumma fötter.
Hehe - jag skyddas helt från dylika moraliska dilemman av att INGEN kan gå i skor formade efter MINA fötter :cool:.
Håller med dig, ville bara påpeka att det nog är bäst att den lånande provar först, och att det inte bara är för korta kängor som talar mot utlåning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kajsa111 Tips för att reparera kängor? (gummikant men inte hela sulan) Kläder 2
holetaker Kängor för stillastående Kläder 14
tango Norska försvaret vill inte ha gtx-kängor samt Extragurad-membran? Kläder 34
EvaR Kängor med bra grepp? Kläder 31
Franz Var köpa Meindel kängor Kläder 3
praame Haglöfs Forest Kängor Kläder 2
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
Kängor Kängor, hjälp. Kläder 4
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
lkn02001 Val av kängor Kläder 33
JohnWedin Testa jörnkängor Kläder 10
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
JMel Garmont Lynx kängor Kläder 1
Bing-bong Kängor med bred läst? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Tundraman Kängor för vardagsbruk.. Kläder 13
Elvah Vada med kängor, vandra med blöta fötter: hur hantera ev sårskador på fötterna? Kläder 32
Nyburgaren Tunna men stabila kängor. Vad finns? Kläder 39
freonet Kängor för vandring, tips? Kläder 3
statemachine Vinterskor/kängor Kläder 12
Kajsa-Warg Val av kängor Kläder 2
naturälskaren Kängor för känsliga fötter? Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
tobiasadler Halvhöga kängor i trailrunnertyp? Kläder 7
Hæstr Kommer cellgummi på kängor att mjukas upp med tiden? Kläder 8
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
Fiskemannen87 Identifiera hanwag kängor Kläder 1
grodanbolle Hybridskor kängor vs trailrunners? Kläder 7
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Ljung_dalen Kan kängor göra benen trötta? Kläder 21
gusfallca Ont av Meindl-kängor Kläder 3
JuanMP Abisko-Nikkaluokta. Kängor? Kläder 1
disgruntled Behöver tips på skor/kängor för vandring. Kläder 6
Cshogun Behöver få reda på modell namnet, Meindl kängor. Kläder 11
Gurkdjur Nya kängor samt fråga om vildmarksbyxor Kläder 5
Tobbe C smörja kängor med smör?! Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
nisseni Badade med mina nya kängor Kläder 2
LonelyWolf tips och tankar ang Arcteryx nya innovativa skor/kängor med urtagbar innesko :) Kläder 21
Aasenheim Kängor för vandring på sommaren Kläder 7
Tapio_ut Går det att laga gummidelar på kängor? Kläder 7
RE86 Kängor safari/allround Kläder 4
Brune Sätila kängor Kläder 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.