Lagom vandring för ensamvandrare - turförslag?

Hej, vill tillägga min favoritsträcka med start i Katterat - Hunddal- Cunojarvi-Cainavaggi-Skåddajavri-Pauro-Roysvatn-Ritsem. Det är en del av Nordkalottleden och funkar bra som ensamvandrare som vill möta lite folk. På vissa stugor var jag helt ensam. Stigen är markerat dock får man ha huvudet med sig för stigen kan vara lite otydlig. Man får hålla utskick på röserna i stenigt terräng. Jag gick ensam i mitten av augusti 2012 i strålande väder i en för övrigt dåligt sommer med mycket snö kvar.
Mvh
Veni
 
Jag gick sträckan som beskrevs som Prinsleden i något nummer av STFs tidning.

Hej! Ett intressant turförslag! Är dock lite tveksam över sträckan vistas - tarfala pga omarkerad led. Antar det är lite mer svårnavigerat pga block/stenterräng? Ett alternativ kan ju iofs vara hela vistasvaggi ändå till nikkaluokta. Tack för tips!
 
Pelle - Det lät intressant, ska titta på kartorna och se lite närmare på sträckorna du beskrev. Ja, visst är det en motsättning, eller snarare svårbalanserat... Trygghet från led, stuga och människor kontra folkström:cool:

maswan1 får nog backa från ditt förslag, tror jag skulle uppleva det lite väl ensamt möjligtvis. I alla fall om jag ligger skadad!


Just nu är jag inne på någon variant av riksgränsen - nikkaluokta via unna allakas (kanske) och vistasvaggi (kanske). Beroende på hur lång tid jag kan vara ute, hade jag gärna gjort en del avkrokar, gått några dagsturer och någon topptur. Tycker det är svårt som ensamvandrare då man vill ha någon slags trygghet fastän lite folk. Jag är dessutom försiktig, och vill inte ge mig ut oledat längre eller särskilt svårnavigerade sträckor. Att bära tungt och unvika studnätter har jag inget emot - även om det är skönt att de finns som backup eller en dagsetapp ifrån eller två.
 
Kommer själv solovandra (iof med hund) i augusti. Min tur blir Abisko -> Mårma -> Vistas -> Nallo ->Tarfala via Pyramidpasset -> Nikkaluokta
 
Shilo verkar vara en fin tur med varierade terräng. Hoppas vädret är bättre i augusti än vad det är nu! Hur tänker du säkerhetsmässigt kring att vandra ensam?

Nu har jag närmat mig ett beslut; katterjåkk, houganvaggi, unna allakas, stourkärpel och katterjåkk. Enda delen som är oledad är hoiganvagge, någon som gått denna sträcka? Hur svåra är vaden? Är det svårt att hitta in/ut och är det lätt att villa bort sig dalen?
 
Hur tänker du säkerhetsmässigt kring att vandra ensam?

Enda delen som är oledad är hoiganvagge, någon som gått denna sträcka? Hur svåra är vaden? Är det svårt att hitta in/ut och är det lätt att villa bort sig dalen?

Hoiganvagge är relativt lättgånget, jag behövde inte ens ta av mig skorna när jag passerade där i fjol. Det är relativt omöjligt att villa bort sig när du är omgiven av höjder på båda sidorna.

Ruovssokjohka var över knädjupt och riktigt strömt där jag passerade, något högt..precis där vinterleden går över! Men om du går tillbaka lite i dina fotspår innan du svänger upp mot Sjangeli så är det inga problem.

Ovan sjön 946 gick jag över en snöbrygga men det var ett par andra som valde att vada där precis ovanför "forsnacken".
Det vadet är knä-lår djup och såg inte ut att vara några problem.

Vaden varierar såklart efter tidpunkt/snösmältning och regnande.

Jag går också själv och skillnaden är för mig bara att man tänker till lite extra vid vad, svåra passager och så. Jäkta inte igenom några beslut och var flexibel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Fjällvandring 4
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 33
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.