Lagom vandring för ensamvandrare - turförslag?

Hej!

Jag söker idéer till vandringstur! Har vandrat kungsleden från abisko till kvikkjokk samt padjelantaleden. Går själv, och vill därför inte ut i obanad eller allt för svår terräng, men gärna mindre besökta områden eller sträckor där avståndet mellan ev stugor är längre. Finns det något ni kan rekommendera? Eventuellt funderar jag på några sträckor efter nordkalottleden... Endast intresserad av våra områden i norr!
 
På kalfjället är ju inte obanad terräng nödvändigtvis svår! Man behöver inte gå mer än ett par km från vandringslederna för att det skall bli helt öde.

Det klassiska tipset är Tore Abrahamssons bok "Okända Fjäll"
 
Om du vill fortsätta längs leder men med glesare mellan stugorna och mindre folk så tänker jag i första hand på Kungsleden mellan Kvikkjokk och Ammarnäs, ja varför inte hela vägen till Hemavan! Här går man i fjällkedjans östligaste delar som har en mer lågmäld terräng jämfört med sträckorna längre norrut, men med andra kvaliteter. Men jag antar att du redan övervägt detta alternativ?

Men kanske du kan utveckla dina tankar lite mer? Hur länge vill du vara ute? Reser du kollektivt eller kommer du i bil och gärna vill återvända till den? Är du kanske främst intresserad av de mer alpina delarna av fjällkedjan eller är det ok med skogklädda avsnitt också? Har du något specialintresse som du berikar vandringen med? Kan du tänka dig att kombinera vandring längs led med några dagar i terrängen också?

Hälsn Pelle
 
Men kanske du kan utveckla dina tankar lite mer?

Hälsn Pelle


Jag håller mig gärna till högfjäll och i viss mån lågfjällsmiljö. Kvikkjokk och vidare intresserar mig inte alls så det är helt uteslutet. Kan vara ute 5-10 dagar ungefär och transport är inget problem hur som. Just nu funderar jag på abisko-nikkakoukta via tarfala och vistas. Kanske risk för mycket folk (ffa början och slut), men jag är ovan med oledat och väljer gärna då kortare avsnitt med oledat och som kanske är mer lättnavigerade också. Funderar även på på varianter över nallo bland annat... Vill absolut undvika svårare vad (helst lätta också).

Studerat kartorna över padjelanta, sarek, keb och sliter i håret, det är mycket som ska klaffa för att det ska bli lagomt långt, lättvandrat, utmanande, folktomt ... pust
 
Hej!

Jag söker idéer till vandringstur! Har vandrat kungsleden från abisko till kvikkjokk samt padjelantaleden. Går själv, och vill därför inte ut i obanad eller allt för svår terräng, men gärna mindre besökta områden eller sträckor där avståndet mellan ev stugor är längre. Finns det något ni kan rekommendera? Eventuellt funderar jag på några sträckor efter nordkalottleden... Endast intresserad av våra områden i norr!

Jag gick sträckan som beskrevs som Prinsleden i något nummer av STFs tidning.

Starta i Katterat, gå mot Hunddalshytta, därifrån till Cunnojavri och över till Sverige mot Unna Allakas. Därifrån till Alesjaure och vidare till Vistas. Från Vistas till Tarfala och till sist till Nikkaluokta.

Nu såg jag att Norska Jernbaneverket gör något arbete i Katterat i sommar så hållplatsen är tydligen flyttad, jag vet inte riktigt hur långt.

Sträckan är markerad led nästan hela vägen, det är bara sista halvan av sträckan Vistas-Tarfala där det inte är någon markerad led, dock är det rösat på många delar. Jag bodde i stuga, 5 nätter. Sträckan Vistas-Tarfala är jobbigast med flest höjdmeter. Jag stannade inte i Cunnojavirhyttan. I Norge behöver du nyckel till stugorna.

Det är någon kilometer på Kungsleden, när du kommer ner mot Alesjaure, och i Alesjaurestugan som det kan vara mycket folk. Plus sträckan ner från Tarfala till Nikkaluokta. Annars är det inte speciellt mycket folk och fina vandringssträckor.

Inga svåra vad på sträckan, dock behövde jag ta av mig kängorna två gånger. Dels i Oallavaggi strax före rastskyddet plus på ett ställe mellan Unna Allakas och Alesjaure.
 
Det ligger naturligtvis en motsättning i att du helst går på leder men ändå inte vill se så mycket folk. De flesta går ju nämligen där..........

Med de förutsättningar du anger tycker jag så här. Åk till Nikkaluokta, gå några km mot Keb. Efter bron över Cievrrajohka tar du omedelbart stigen till höger och tältar på kalfjället med utsikt mot Nikka. Första heldagen går du förbi renvaktarstugan och slår upp tältet på Cievrralahku. Andra dan går du över passet och ner till Tarfala, tältar vid sjöns östra sida om du inte vill bo i STF-stugan förstås. Tredje dan rundar du sjön, passerar Gaskkasjavri och sjön 1193, klättrar över till Kaskasavagge och tältar där. Fjärde dan går du till Sälkastugorna och sen på jokkens västra sida upp i Stuor Reidavagge. Då slipper du vada utloppet norrut från sjön 1056. Femte dan går du till Vistas. Sjätte dan följer du leden till vindskyddet i Kaskasavagge. Sjunde dan går du tillbaka över Cievrralahku, tältar där någonstans. Sista dan hinner du ner till Nikkaluokta lagom till bussen.

Ja, det var bara ett förslag. Det här området ger många möjligheter. Landskapet är spännande hela tiden men du har ändå stugor inom räckhåll utifall du behöver proviantera eller torka upp. Någon trängsel behöver du nog inte uppleva men du bör helst gilla stenrösen!

Lycka till önskar Pelle
 
Hej!

Jag söker idéer till vandringstur! Har vandrat kungsleden från abisko till kvikkjokk samt padjelantaleden. Går själv, och vill därför inte ut i obanad eller allt för svår terräng, men gärna mindre besökta områden eller sträckor där avståndet mellan ev stugor är längre. Finns det något ni kan rekommendera? Eventuellt funderar jag på några sträckor efter nordkalottleden... Endast intresserad av våra områden i norr!

Vad sägs om Leavasvaggi - Mårma - Alisätnu - Balllinvaggi - Abisko? Ej ledat större delen av vägen, men glesvandrat och rätt mild dalvandring.

Speciellt Leavasvaggi är mindre besökt, men är du ensamvandrare kanske lite väl obesökt - beroende på om du vill ha en chans att någon råkar gå förbi inom en vecka om du skadar dig.
 
Det ligger naturligtvis en motsättning i att du helst går på leder men ändå inte vill se så mycket folk. De flesta går ju nämligen där..........

Med de förutsättningar du anger tycker jag så här. Åk till Nikkaluokta, gå några km mot Keb. Efter bron över Cievrrajohka tar du omedelbart stigen till höger och tältar på kalfjället med utsikt mot Nikka. Första heldagen går du förbi renvaktarstugan och slår upp tältet på Cievrralahku. Andra dan går du över passet och ner till Tarfala, tältar vid sjöns östra sida om du inte vill bo i STF-stugan förstås. Tredje dan rundar du sjön, passerar Gaskkasjavri och sjön 1193, klättrar över till Kaskasavagge och tältar där. Fjärde dan går du till Sälkastugorna och sen på jokkens västra sida upp i Stuor Reidavagge. Då slipper du vada utloppet norrut från sjön 1056. Femte dan går du till Vistas. Sjätte dan följer du leden till vindskyddet i Kaskasavagge. Sjunde dan går du tillbaka över Cievrralahku, tältar där någonstans. Sista dan hinner du ner till Nikkaluokta lagom till bussen.

Ja, det var bara ett förslag. Det här området ger många möjligheter. Landskapet är spännande hela tiden men du har ändå stugor inom räckhåll utifall du behöver proviantera eller torka upp. Någon trängsel behöver du nog inte uppleva men du bör helst gilla stenrösen!

Lycka till önskar Pelle
Hade jag varit trådstartare hade jag köpt ditt förslag rakt av. Och det kanske jag gör nån gång. :)
HåkanF
 
Ett par förslag....

Kolla Ritsem, Sitasjaure, Hukejaure, Gautelis (Norge) ev. via Caihnavaggi, Cunojavri, Unna Allakas...
Abisko, Kårsavaggi, Låktatjåkka.
Du kan kolla, här finns det beskrivet flera möjliga turer med dessa platser.
Man kan ju också gå motsatt riktning mot vad man tidigare gått.
Även byta sommaren mot tidig höst, garanterat mindre folk.
Jag går också ensam och håller mestadels till på leder, trots detta
lyckas jag alltid finna några nyheter.
Du får gärna fråga igen om Du vill ha ytterligare info.
Lycka till.
Vonsan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Fjällvandring 4
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 26
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...