Lagning av kängor

Guest

Gäst
Har ett par Meindl Tundra Pro kängor som tyvärr gått sönder lite. Det som gått sönder är några hakar för snörningen. Ok, det är väl ingen jättepanik men det känns lite olustigt att de inte är hela och nu undrar jag om någon har erfarenhet av lagning av G-Tex kängor, t ex var man kan lämna in dem? Framför allt, är det lönt pengamässigt eller skall man låta dem vara som de är? En sak till, kängorna har några år på nacken även om de inte är jätteanvända, så det finns ingen garanti kvar...

Detta är anledningen till att man skall köpa högkvalitativa kängor i läder och sköta om dem väl: när de väl går sönder kan man antingen laga dem själv, eller lämna in dem till närmaste skomakare med gott rykte.

Jag är inte notoriskt mot moderna material, men som vän av hemmafixeri föredrar jag helt klart material som är lätta att jobba i själv, vilket oftast visar sig vara de gamla hederliga (mycket beroende på att de just är gamla och beprövade vilket medför att det finns gamla hantverkstraditioner att luta sig tillbaka mot)

//B

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips