Lågbudget Tält

Var köper man North face tält lättast i sverige?
Har letat på nätet men jag hittar inga mått på North Face Rock 22 takhöjd och storlek på absiderna. Nån som vet?
Står det emot en rejäl fjälltur?
 
Halaj!

Gränsen går vid Rusta.

Jag har ett North face rock 22 och är helnöjd. Tills jag blivit bevisad om motsatsen anser jag att skillnaden mellan ett tält för 2000 och 6000 Kr ligger i märkeshysteri och inte i prestanda.
(klipp)

//T

Skillnaden ligger oftast i tyngre material dvs mer att bära. Nyare material som silnylon har också längre livslängd än de gamla polyesterdukarna. Tält i det övre segmentet brukar också ha de lättaste och starkaste stängerna och pinnarna.

För att ta ett exempel, Helsport t. ex. har tre segment, tält från 2000 till 7000, samma märke. Men alltså olika material, prestanda viktmässigt och brukstid.

//J
 
Lidl Tält

Kolla på Tradera eller blocket, just nu finns följande som kan vara intressanta på tradera:
http://www.tradera.com/Bergans-Compact-2-personer-talt-auktion_340242_131082672
http://www.tradera.com/Bergans-Compact-3-Pers-Talt-auktion_340242_131082792
Detta ser ut att likna mitt Vaude Taurus II
http://www.tradera.com/Tva-mans-talt-1-5kg-2000mm-vattenpelare-helt-nytt-auktion_340242_131007953

Att ha ett tält som är lite större, typ 3 pers för 2, det är guld om man blir inregnad en dag och ligger kvar i tältet. Är man två kan man ju också dela på bärandet av tältet så att ha rum för en extra pers blir inte mycket extra vikt.

God tur!

Bara lite info.
Detta tält kostar 169 Kr på Lidl.

http://www.tradera.com/Tva-mans-talt-1-5kg-2000mm-vattenpelare-helt-nytt-auktion_340242_131007953

http://kanotisten.com/2011/04/07/lidl-talt/
 
Det ser ut att bli en ganska stor glipa mellan yttertältet och marken på North face rock 22, stämmer det eller är det bara dåligt uppsatt på de bilder jag sett?
 
Det ser ut att bli en ganska stor glipa mellan yttertältet och marken på North face rock 22, stämmer det eller är det bara dåligt uppsatt på de bilder jag sett?

Många amerikanska tält har en ventilation som bygger på att luft ska komma in via den glipan. Brukar funka bra så länge det inte snöar. Såna tält kallas ofta tre-säsongerstält.

Typiskt är också att innertältet sätts upp först och ytter sen. Ska man använda tältet i berg där det regnar ofta, som våra egna berg t. ex., så bör man fundera en och två gånger innan man väljer den tälttypen, tycker jag...

Finns en svensk north-face-shop på nätet har jag för mig...

//J
 
En titt på eBay kanske kan vara en idé.

Måste säga att jag blir lite sugen på en portabel omklädningshytt. Tänk o ha en sådan på fjället.
 
Vaude taurus ultralight och andra funderingar

Funderar på om man ska ha ett lätt tält eller ett mer rymligt 2-manna. Är det nån nackdel att innertältet är mest mesh om man inte ska vara ute på vintern? Visserligen kan man ju alltid råka ut för snö i våra vackra fjäll...

Nån som har erfarenhet av Vaude Taurus ultralight? Ska nog mest använda det ensam men funkar det om man är två plus två halvstora hundar (lapphundar) eller ligger man i det närmaste på varandra?
 
Funderar på om man ska ha ett lätt tält eller ett mer rymligt 2-manna. Är det nån nackdel att innertältet är mest mesh om man inte ska vara ute på vintern? Visserligen kan man ju alltid råka ut för snö i våra vackra fjäll...

Nån som har erfarenhet av Vaude Taurus ultralight? Ska nog mest använda det ensam men funkar det om man är två plus två halvstora hundar (lapphundar) eller ligger man i det närmaste på varandra?

Mesh blir för dragigt och kallt tycker jag. Ok när det är lugnt och varmt väder men inte kul när det är +4 och hård vind. Brrr...bättre med ett vanligt innertält och bra ventiler...

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danisko sovsäckslakan lågbudget Bo och sova 29
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...