Lågbudget Tält

Takhöjden är inte enorm. Högre på kompakt light... Jag tycker det blir mysigt med låg takhöjd, men visst det å andra sidan lite störande när man måste sitta precis vid dörröppningen för att inte slå i huvudet i taket..

Ventilationsluckorna sitter högt och ingen finns vid golvet förutom om man öppnar dörren i nederkant då kommer det ju in luft den vägen...

Fickor finns i tältet för att lägga saker i och även öglor för att spänna upp torklinor eller liknande..

mvh // Johannes
 
Jag lyckades få tag i ett enmanstält på ClasseO för 199:- på rea. Det var billigt redan för ordinarie pris ca 600:-. Det finns inte kvar men det lär finnas 2manstält (och det var ju det du ville ha). Mitt tips är att kika på ClasseO. Jag är nöjd med mitt (såldes under namnet Asaklitt).

Vart går gränsen? Vid vilket pris går det från ett billigt tält till ett odugligt?
Vi köpt en gång ett billigt skit tält på Classes, då man inte gärna sätter upp ett Hilleberg på festival. Rätt bra tält om man bortser från det faktum att de inte tålde regn... Så funkar ett 600kr tält även när vädrets makter sätter sig på tvären?
 
Helsport...

Ett mkt bra val är Helsports tält, åtminstone de modeller som är sydda i silnylon (pro och x-trem) håller samma klass som t ex svenska HB. Tunneltälten i segmenten Pro och X-trem håller absolut toppklass, förutom möjligen tältpinnarna som kunde vara lättare.

Komplettfritid.no har rea upp till 42% på alla möjliga modeller i både pro och x-treme segmenten.
Anbefalles!

//J
 
Jodå, classes tält funkade!

Vart går gränsen? Vid vilket pris går det från ett billigt tält till ett odugligt?
Vi köpt en gång ett billigt skit tält på Classes, då man inte gärna sätter upp ett Hilleberg på festival. Rätt bra tält om man bortser från det faktum att de inte tålde regn... Så funkar ett 600kr tält även när vädrets makter sätter sig på tvären?

Gå in på klart.se och kolla historik på regn och vind för Byxelkrok 23 och 24 juli 2010.
Jag satte upp classes enmanstält på en gräsmatta vid Byrum kiosk (ligger inte SÅ långt från Byxelkrok). Jag säkrade tältet med en extra omgång tältpinnar för att det inte skulle blåsa bort.
Jag hade färdats med kajak från stora Rödskär till Byrum och väntade på hämtning. Så tältet stod uppsatt från fredag fm till lördag ca 17. Mycket regn och vind. Det var blött under liggunderlaget men inte något som rann omkring och det kom underifrån. Att tältet höll så bra som det gjorde under dessa extrema förhållanden, var en glad överraskning för mig. Tältet får följa med igen.

Däremot tror jag inte på någon lång livslängd jämfört med kvalitetstält.
 
Helsport

Beställde ett Helsport Rondane Light 3 från komplettfritid.no för 2v sen. Rekomenderas varmt..ca 3000:- vart det plus 900:- i tullavgift.

Kan man leva med 90cm sluttande takhöjd så är det ett bra tält. Suverän ventilation!
Har blivit 5 nätter redan i riktigt oväder med både blåst,regn och snö :)

Ser fram emot en längre tur i Abisko-Nikka i Juli och en sväng runt Helags och Sylarna augusti.
 
Beställde ett Helsport Rondane Light 3 från komplettfritid.no för 2v sen. Rekomenderas varmt..ca 3000:- vart det plus 900:- i tullavgift.

Kan man leva med 90cm sluttande takhöjd så är det ett bra tält. Suverän ventilation!
Har blivit 5 nätter redan i riktigt oväder med både blåst,regn och snö :)

Ser fram emot en längre tur i Abisko-Nikka i Juli och en sväng runt Helags och Sylarna augusti.

Själv har jag länge sneglat på ett Nammatj 2GT, men slog till på ett Fjellheimen Camp 2 X-treme istället, 42% rea, 2011 års modell :). Sparade drygt 3 laxar mot normalt utpris här i Sverige för den modellen. Lite Hobbex över namnet, men grymt tält.

Blir nog mitt solotält för pulkturer :).

//J
 
Om man själv eller nån man känner skall till USA är ett bra tips att köpa där. Mycket billigare än Sverige och med aktuell dollarkurs ännu bättre! Jag ser alltid till att shoppa loss friluftsprylar om jag är i USA, jag beställer på någon av de stora nätbutikerna (typ altrec.com eller rei.com), betalar med mitt svenska VISA och får det skickat till hotellet. Supersmidigt!
 
Kolla på Tradera eller blocket, just nu finns följande som kan vara intressanta på tradera:
http://www.tradera.com/Bergans-Compact-2-personer-talt-auktion_340242_131082672
http://www.tradera.com/Bergans-Compact-3-Pers-Talt-auktion_340242_131082792
Detta ser ut att likna mitt Vaude Taurus II
http://www.tradera.com/Tva-mans-talt-1-5kg-2000mm-vattenpelare-helt-nytt-auktion_340242_131007953

Att ha ett tält som är lite större, typ 3 pers för 2, det är guld om man blir inregnad en dag och ligger kvar i tältet. Är man två kan man ju också dela på bärandet av tältet så att ha rum för en extra pers blir inte mycket extra vikt.

God tur!
 
Vart går gränsen? Vid vilket pris går det från ett billigt tält till ett odugligt?

Halaj!

Gränsen går vid Rusta.

Jag har ett North face rock 22 och är helnöjd. Tills jag blivit bevisad om motsatsen anser jag att skillnaden mellan ett tält för 2000 och 6000 Kr ligger i märkeshysteri och inte i prestanda.
Jag har förstås inte varit på kalfjället med den och det är väl där ett tält får bekänna färg, kanske.
Dock tycker jag att den är både skrymmande och tung och därför köpte jag ett billigt kupoltält (för typ 150 Kr) på Rusta, för att ha när jag knatar runt i skogarna hemmavid i Gbg.
Den sprack i en söm när jag satte upp den på prov i trädgården. Jag orkade inte gå tillbaka med den så jag lagade den med silvertejp.

//T
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danisko sovsäckslakan lågbudget Bo och sova 29
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.