Laga sula

Om man skriver en massa inlägg om hur fantastiskt det är med barfotaskor, så får man nog tåla en del mothugg. Dom allra flesta kommer aldrig att prova, det är en liten nisch för entusiaster. Därmot ganska jobbigt med folk som absolut vill övertyga alla om sin egen lilla grej.
Vem har försökt övertyga? Det började med en fråga om var man kunde prova, jag försökte bestå med det och sen drog det igång...

Jag struntar i vad folk i allmänhet har på fötterna. Men det blir lite knasigt när det framställs som att"vanliga" skor är det normala och att barfotingar är konstiga och t.o.m. skadliga... Skor som de för de mesta ser ut är väl ungefär lika naturligt som silikontuttar. Bara det att de håller sig på utsidan. DET kan jag möjligtvis försöka motbevisa för det är så dumt. Hade gud avsett att vi skulle gå så hade vi nog försetts med utväxter under hälarna och exoskelett under fotsulan.

Det roliga, eller mindre roliga, är väl att "mothuggen" kommer från folk som antingen inte provat eller provat och gjort fel. 😉

vi knappast är skapta för att gå i skor skor med styva sulor, trånga tår och klackar?
Styva sulor är ett utmärkt hjälpmedel. Troligen gäller det även hästskor. Vi är knappast skapta för att cykla heller.

Den biologistiska utgångspunkten är intressant i flera sammanhang, för våra gener är inte särskilt väl anpassade till dagens livsstil. Jag menar dock att jakten på "det naturliga " ibland leder fel, med löjliga eller rentav skadliga följder. Det är förstås inget automatiskt steg tillbaka att göra fotriktiga skor, fast jag är tveksam till barfota som ideal.

Före överflödets tid tog människan glatt emot alla uppfinningar som gjorde livet lättare, men nu finns det de som vänder sig bort från modernitetens gåvor eftersom de är helt historielösa. Det kan få tragiska följder exempelvis när det gäller vaccin och förlossningsvård.

OT
Jag ser absolut inget principiellt eller idédrivet i mina fötters vantrivsel med vår kulturs skomode.

Inte heller ser jag "naturligt" som ett fruktbart begrepp för något att alltid eftersträva. Tvärtom har jag trots min milda natur dristat mig till att ibland lätt håna diverse "naturlighets"-svärmare i detta forum.

Dessutom håller jag med Celeste_26 om att naturlighetsargumentet funkar dåligt i fallet barfotaskor, eftersom vi för det mesta inte går på sådana underlag som våra fötter är gjorda för. Och även jag drar på mig "vamliga" utförspjäxor, skridskokängor, klätterskor och stegjärn när det är logiskt eller det inte finns några bättre val.

Därför blir jag lite ställd, när jag plötsligt finner mig inföst i samma fårfålla som allsköns antivaxxare, konspirationsteoretiker och andra foliehattar.

Hur fasen hamnade vi här i en tråd om hur man bäst lagar en trasig skosula...?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips