Laga repor på plastkajak?

Vad använder man för något att fylla igen repor på sin plastkajak?

Har fått en del rätt så schyssta repor på kajaken under min långtur och tänkte ta hand om dom på något relativt enkelt sätt.

Det finns ju en hel del produkter för liknande skador på glasfiberkajaker men vad använder man när materialet är plast?

//Peter
 
Om det är PE kan du gå till en firma som jobbar med våtrumsgolv och få hjälp. De kan varmluftsvetsa. Det kräver träning så det är ingen man vill göra själv om man inte har en gammal skrotad kanot att öva på.
 
Kanske

Möjligen skulle det även kunna funka med en reparationsstång som använder till at laga belag på skidor med. Den smälter man enkelt ned och skär och slipar av det överflödiga med. Kostar bara några kronor. men som sagt jag har ju inte testat det. Någon annan vet säkert. Det svåra lär väl iofs vara att hitta rätt färg kanske...?
 
Ifall det skall svetsas måste det vara samma plastsort som kajaken annars fäster det dåligt har jag fått lära från en plastsvetsare. Helt enkelt är det nog inte, men de som säljer rotationskajaker borde kunna säga vad som gäller för din kajak.
 
Finns ju lite sen tidigare på forumet, men är det inte så att fördelen med plastkajaken är att det är kutym att strunta i repor? Skador (typ hål) ska ju gå att laga, det står det nog om i gamla trådar.
 
Finns ju lite sen tidigare på forumet, men är det inte så att fördelen med plastkajaken är att det är kutym att strunta i repor? Skador (typ hål) ska ju gå att laga, det står det nog om i gamla trådar.

Om det har skrivits om det tidigare så använder jag nog fel sökord. Hittar nämligen ingenting om att laga plastkajaker men däremot en massa om glasfiberkajaker.

Nu är jag inte ute efter att göra några seriösare lagningar för det behövs inte utan snarare att fylla igen repor.
Det kan ju vara så att det egentligen inte behövs och att det inte påverkar hastigheten något nämnvärt, eller?

"Flisorna" från reporna har jag hyvlat av med rakblad så dom är ju i allafall borta.

Jag hade annars en tanke om att använda ett starkare lim som jag spär ut så det blir målningsbart.
Sedan målar jag ut det över reporna och när det torkat så slipar jag till det med ett finare sandpapper.

//Peter
 

Aktuellt

Springa, vandra, fascineras – redaktörens möte med platåberget

Utsidans redaktör Philipp spenderar en helg på Billingen, Västergötlands största platåberg och en av nyckelplatserna i Sveriges första UNESCO-geopark.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Till minne: Lars Fält, överlevnadsexpert och författare

Lars Fält, en av Sveriges största profiler inom friluftslivet, har gått bort. Utsidans medarbetare Gabriel Arthur berättar om möten med författaren.

Vinn Haglöfs Breeze Mimic Hood!

Nu har du chansen att vinna vinterns nya favoritjacka från Haglöfs. Vi tävlar ut en vardera av dam- och herrmodellen i valfri färg och storlek!
Det vanliga är att man inte fyller igen repor i plastkajaker. Enda nackdelen är att det kanke är lite fult. Jag tror inte friktionen påverkas nämnvärt.

Plastkajaker har tre fördelar - billiga, tål mycket spö, underhållsfria (förutsatt att man tål att se repor). Nackdelarna är att de är tunga, mjuka och ser ut som en förvuxna plastleksaker :).

Vill man fylla igen repor borde man nog istället sälja plastkajaken och köpa en glasfiber/kolfiber/aramid-kajak istället.

Jag känner en som har en plastindustri, och vad jag minns när vi pratade om det senast är det plastsvets som gäller, men det är inte vem som helst som har en sån och kan hantera den.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips