Laga plastpjäxa?

Har just haft sönder mina skatepjäxor i plaststödet runt vristen. Det är nån ganska glatt plast. Trivs bra med dem och tycker det är synd att kassera dem. Nån som har tips om vad man lagar med. Tänkte annars försöka med epoxi ich glasfiber från kanotbygget, eller har ni bättre idéer?

Lars

Bilagor

• 20090124 002.jpg
    20090124 002.jpg
    44.1 KB · Visningar: 431
  • 20090124 001.jpg
    20090124 001.jpg
    51.3 KB · Visningar: 426
Har just haft sönder mina skatepjäxor i plaststödet runt vristen. Det är nån ganska glatt plast. Trivs bra med dem och tycker det är synd att kassera dem. Nån som har tips om vad man lagar med. Tänkte annars försöka med epoxi ich glasfiber från kanotbygget, eller har ni bättre idéer?

Lars

Det är ju lika bra att försöka laga dem. Kostar inte så mycket att försöka. Plaster har ganska olika egenskaper så du måste först ta reda på lite om plasten. Jag skulle nog göra lite experiment först.
Är det härdplast eller termoplast? Skär av en liten flisa och värm med varmluftpistol. Blir den mjuk och sedan blir lika dan när den svalnat är det termoplast. Smälter den och faller sönder är det antagligen härdplast. En termoplast kan kanske värmas/svetsas ihop. Kan vara svårt att få epoxy att fastna om det t ex är polyeten. Det är svårt att hitta bra lim som fäster på de feta termoplasterna. Härdplast binder antagligen epoxy om man ruggar ytan lite. Testa att lägga på en droppe epoxy där det inte syns så mycket. Fäster den och inte kan brytas av med kniv går det att laga med epoxy och glasfiber.
Om det blir epoxylagningen är det nog en idé att sy ihop den först. Borra en rad små hål på båda bitar och sy ihop med en glasfibertråd eller ännu hellre en kolfibertråd. Då får du en genomgående struktur och allt hänger inte på fästet mot ytan.

Lycka till

AV

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Tack för svar!
Jag tror det är termoplast utan att ha testat. Ska kolla om epoxin fäster innan jag försöker
Lars

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips