Laga lossnad sömtejp?

På min gamla tex mex-jacka har sömmarnas tejpning släppt på ett par ställen.
Är det någon här på forumet som vet något lim som funkar bra för att fästa tejpen igen?

Kan funka

att stryka med strykjärn. Det gjorde jag på min Klättermusen Einride bomullsjacka med OK resultat. Möjligen berode tejpsläppet på tvätt i för hög temperatur?

Thure

Tejpning och laglappar klistras med strykjärn eller varmluftpistol på mextex. Proffsen har en ispänna manick, saknas klister efter tvättning kan biten ersättas med en bit spinnackertejp. Det har funkat för ego.

Bara att köpa ny tejp från extremtextil.de eller annat liknande företag om det inte funkar att återfästa tejpen. Lycka till.

//Joel

Jag har testat med strykjärn och det funkade suveränt, tejpen sitter på plats igen! Återigen tack för tipset!

Att köpa ny tejp hade kanske varit ett alternativ om det handlade om väldigt mycket tejp som hade
lossnat och den inte gick att få fast med strykjärn igen. Nu rörde det sig bara om några få cm.

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 10 kommentarer

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips