Läckande torrdräkt

Min Kokatat expedition är 10 år gammal. Halsmudden är utbytt och handledernas muddar är hela. Jag hittade ett litet hål som är lagat med specialklister just för tätning. I övrigt hittar jag inga hål. När jag rollar blir jag först blöt i armhålorna. Efter en timmes rollande har jag några deciliter vatten som åker runt i dräkten och kläderna är genomblöta. De tejpningar som suttit över sömmar har släppt på många ställen. Jag limmar tillbaka några tejpremsor åt gången då och då. I armhålorna ser man tydligt att fodret har delaminerat. Särskilt när allt är blött. Jag kan acceptera att inget håller för evigt men eftersom Dr är min första dräkt vet jag inte var jag ska dra gränsen och köpa en ny. Ska jag leta vidare efter läckage är kan det vara vid de delaminerade områdena det sipprar igenom?

Om man håller på att rolla i timmar, då hade jag bytt till en Tuilliq istället.
Men tillbaka till frågan, så har en torris gjord sitt efter 10 år, med delamineringar och och släppta tejpningar finns inte mycket att rädda, inte ens på en Kokatat.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Om man håller på att rolla i timmar, då hade jag bytt till en Tuilliq istället.
Men tillbaka till frågan, så har en torris gjord sitt efter 10 år, med delamineringar och och släppta tejpningar finns inte mycket att rädda, inte ens på en Kokatat.
Tack!
i normala fall brukar jag hålla mig ovanför vattenytan men nu var det varmt i vattnet en längre period så jag passade på att försöka lära mig nya trix.

Min Kokatat expedition är 10 år gammal.
10 år är ett bra betyg. Tvivlar på att någon annan dräkt klarar mer. Har tyget delaminerat så kan du ändå maila Kokatat och rådfråga. Tyget är ju Gore tex och då är det deras garantier som gäller. En av mina Kokatat delaminerade efter ca 5 år. Jag fick en ny mot 50$ i frakt. Mycket bra service. Tror inte du lyckas med samma efter 10 år men det kostar inget att försöka.

Skulle rekommendera dig att skicka din kokatat torrdräkt till deras distributör i England https://www.systemxeurope.com/ dom provtrycker din dräkt och sätter även lappar på eventuella hål. (Jag gjorde det på en 7 år gammal dräkt, den hade över 50 hål som lappades, kostade inkl. mudd och halsbyte ca 1500:)
Min fru, fick sin 5år gamla dräkt utbytt till en helt ny då tyget på hennes dräkt delaminerat...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips