Laga/limma fåll på Goretexjacka (Arcteryx)?

Jag behöver fästa lossnade fållar på min 10 år gamla Arcteryxjacka, som i övrigt är i mkt gott skick. Men ärmfållarna och nederfållen har alltså släppt på långa bitar. Har provat med spinnakertejp, men den släpper, vill liksom inte fästa på den glatta insidan.
Naturkompaniet föreslår detta lim:
Seal Grip WP Sealant + Adhesive, men när jag läser bruksanvisningen (vilket man inte kan göra förrän förpackningen är bruten) blir jag tveksam. Se bilderna. Är detta lim för starkt=kan det skada jackan? Lösa upp membranet?
Om det inte funkar har NK lovat pengarna tillbaka för limmet, men det blir ju en klen tröst om jackan skadas.
Tacksam för klok synpunkt.

IMG_2167.JPG

IMG_2169.JPG
IMG_2170.jpg
IMG_2171.JPG
 
Menar du att sömtejpen släppt?

Kan i såfall ersättas med ny sömtejp som man värmer fast med strykjärn. Det är inte enkelt att göra detta bra vet jag av egen erfarenhet. Kan vara värt att anlita ett proffs.

Thure
 
Här är tre företag som är "godkända" av Goretex själva:

HS-Service
Minos väg 9
134 44 Gustavsberg
Kontakt: Arsim Llugolli
E-mail: info@hs-service.se
Tel: 08-533 314 08
Web: www.hs-service.se
Willfix
Sunnansjö 18
922 66 TAVELSJÖ
Kontakt: Gunilla Axelsson
Email: gunilla@willfix.se
Tel: 070-699 05 20
Web: www.willfix.se
Åre Syverkstad
Årevägen 91
830 13 ÅRE
Kontakt: Marie Rodin
Tel: 0705-47 57 53

Har själv anlitat Willfix och vart nöjd och glad!
 
Har av en tillfällighet samma lim/sealent hemma och en trasig Gore-Tex-jacka. Det är en dragkedja som släppt från tyget, har testat med plastlim men det fungerade dåligt. Efter att ha läst tråden har jag nu limmat fast tyget vid dragkedjan. Rapporterar utfallet när det torkat ordentligt. Tyget är en GT Windstopper, väldigt tunt.
20240610_203726.jpg
 
Är jackan 10 hade jag kollat med valfri lokal skräddare, gtx- certifierad hade jag bara kostat på mej och jackan varit nyare.

/Patrik
 
Min limning gick bra, det blir starkt. Limmet blöder igenom en aning, mest på de ställen där tätskiktet hade släppt och limmet var direkt mot tyget. I mitt fall spelar det inte så stor roll. Skulle testat på ett mindre parti först om du är rädd om jackan. Ser absolut ingen tendens att limmet löser upp tyget.
 
Min limning gick bra, det blir starkt. Limmet blöder igenom en aning, mest på de ställen där tätskiktet hade släppt och limmet var direkt mot tyget. I mitt fall spelar det inte så stor roll. Skulle testat på ett mindre parti först om du är rädd om jackan. Ser absolut ingen tendens att limmet löser upp tyget.
Tack för rapporten, då vågar jag nog prova. Eftersom inget är trasigt utan det handlar om uppvikning av nederfåll o ärmfållar så tror jag förutsättningarna är goda.
 
Menar du att sömtejpen släppt?

Kan i såfall ersättas med ny sömtejp som man värmer fast med strykjärn. Det är inte enkelt att göra detta bra vet jag av egen erfarenhet. Kan vara värt att anlita ett proffs.

Thure
Tack Thure. Jag gissar att du med sömtejp menar det som ärmfållarna i original är upptejpade med. Isåfall är det detta som lossnat. Jag provar med limmet, Jeankenneth har testat :)
 
Jag fick ett erbjudande att köpa en sömtejpsmaskin från gore en gång i tiden. Det är en varmluftsström som är flera hundra grader mot tejpen och materialet, sen matas tejp och söm mellan två valsar med ett jäkla tryck. Ser ut som en större industrisymaskin. Jag skulle inte lita på reparationstejp som sätts fast med vanligt strykjärn. Då är nog lim bättre.
 
Återkoppling från TS: Tack för goda förslag. Jag använde limmet. Det fäste och blev inga synbara skador. Lite pilligt att applicera, och som alla dylika substanser hade det en stark obehaglig lukt. Återstår så småningom att se hur lagningarna beter sig efter tvätt.
 
Vad skulle ni göra, om något, med denna Norröna Falketind gortex-paclite-jacka?

Tittade på tyglappar men blir inte direkt billigt (och då jag har flera andra bra jackor är jag inte jättemotiverad att kosta på den). Silvertejp? ;-)


norrona - falketind - gorex paclite jacka - 1.png
 

Bilagor

  • norrona - falketind - gorex paclite jacka - 5.png
    norrona - falketind - gorex paclite jacka - 5.png
    1 MB · Visningar: 44
  • norrona - falketind - gorex paclite jacka - 4.png
    norrona - falketind - gorex paclite jacka - 4.png
    2.6 MB · Visningar: 43
  • norrona - falketind - gorex paclite jacka - 3.png
    norrona - falketind - gorex paclite jacka - 3.png
    2.4 MB · Visningar: 39
  • norrona - falketind - gorex paclite jacka - 2.png
    norrona - falketind - gorex paclite jacka - 2.png
    986.1 KB · Visningar: 39

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.