laga goretex-jacka?!

• Trådstartare magdalena.svanberg@kb.se (Magdalena Svanberg)
  • Start datum

magdalena.svanberg@kb.se (Magdalena Svanberg)

Gäst
Jag har fått en reva, ca 2 + 2 cm, på min Fjällräven Goretex-jacka. Att få den lagad hos Fjällräven tar 2-3 veckor, Naturkompaniets Goretex-verksatd har semesterstängt och hänvisar till Snis Lena damskrädderi (!), vars telefonnummer har upphört.

Jag behöver jackan senast om en vecka, vad ska jag göra? Finns det någon som lagar så snabbt, eller kan jag köpa tyg /tejp och laga själv?

Det har försiggått en diskussion om att sy i Goretex på listan. Kanske finns svaret där, men något är fel, så jag kommer tyvärr inte åt inläggen.

kungsgatan_sthlm@naturkompaniet.se (Helena)

Gäst
Gore-Tex reparation

Pratade häromdagen med Gore-Tex servicen på
Naturkompaniet. De är åter igång och tar emot
plagg för reparation. Det går även att lämna in
plagg som behöver ändras. Ändringar gör de i mån
av tid.
De är bara där en dag i veckan. Kolla med deras
telefonsvarare, 08-651 35 01.
Annars brukar det gå bra att lämna in plaggen i butiken på Hantverkargatan om de på GTX-servicen inte är där.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

david.elmfeldt@utsidan.se (David Elmfeldt)

Gäst
Reparationkit ifrån G-tex

Det fanns tidigare små paket från G-tex (som kunde köpas av ex Naturkompaniet, friluftsbolaget etc) som innehöll "tygklisterlappar" med g-tex väv. Dessa lappar fanns i ett par olika tjocklekar (för att passa olika typer av tjocklekar i olika jackor). Oftast var dessa lappar svarta. Jag har använt dessa själv som temporär lösning. Funkade mycket bra på ärm (på mjukare jacka av tvålagers typ), men sämre på kraftig väv på knä förstärkning på skidbyxa (där klistret släppte).

Vill du se lite ski-bum-aktig ut kan du prova att använda silvertejp. Tejpen fäster extremt bra. Torktumlar du jackan så fäster den ännu bättre. Funkar mycket bra som temporär lösning.

David Elmfeldt - utsidan.se

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips