Lag hål i cykelväska av "galon"?

Har fått hål i mina gamla med omtyckta cykelväskor i "grovt galon".
Kan man laga detta med någon stark bra och smidigt tejp? Spinnakertejp eller någon annan tejp?
Eller laga på annat sätt?

Blir nog svårt att sy i, tror jag.

LIte drygt fingerstort, som ni ser på bilden.

/Patrik

Bilagor

• cykelväska.jpg
    cykelväska.jpg
    1.1 MB · Visningar: 63
Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Vilket material är det? Kanske fungerar det att limma med t ex gorillalim och en bit textilband.

Thure

Vilket material är det? Kanske fungerar det att limma med t ex gorillalim och en bit textilband.

Thure
Jag vet inte vad sådan plast heter men det är "grovt galon", det som även finns i gamla hederliga tjocka torrsäckar för kajakbruk. Halvblank, lite halvfet yta.

/Patrik

Aktuellt

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips i Norden!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!
Jag skulle laga med t ex Biltemas gummilagning på tub (brukar fungera till såväl orienteringsskor som gummistövlar). Samt använda en bit spinnakertejp på insidan som stöd för det (för jag antar att ytan är slätare på den sidan?).

Jag skulle laga med t ex Biltemas gummilagning på tub (brukar fungera till såväl orienteringsskor som gummistövlar). Samt använda en bit spinnakertejp på insidan som stöd för det (för jag antar att ytan är slätare på den sidan?).
Jag tror tyvärr inte på detta - jag tror man måste tillför "yt-matrial" som tejp eller "lagelapp". Att bara stötta med tejp få ihopa det med trögflytnade tub-gegga. Revan är en lite 90graders vinkel så lagningen måste tåla belastning från två håll.

/Patrik

OK, jag har svårt att bedöma materialet du ska laga, men lag har lagat allt möjligt med Liquisole/ShoeGoo/gummilagning (funkar det att laga slitytan på sulan på orienteringsskor, så håller det för ganska mycket). Bara tejp på det som syns ser tveksamt ut, men spinnackertejp är bra det också om det bara fäster (ser ju ut att vara bra yta att greppa i på utsidan där), bäst på slätare ytor men funkat på insidan av kängor med textilfoder också.

Varför skulle det inte gå att sy först om du inte vågar lita på bara lagningsmassan? Jag har t ex med framgång lagat reva i uppblåsbart liggunderlag (Expeed) genom att armera över revan med att tråckla stark sytråd (skinnnål, segelsöm, eller kurverad för bilsäten är bra redskap), och sedan lägga på gummilagning som ju blir en tätande "laglapp" över, och som sömtätning.

Jag har svårt att tro att det inte håller, bara gummispacklet håller för "tyget" på orienteringsskor, och revor på gummistövlar. Med lite söm armeras det ytterligare.
Kan dock inte garantera till 100% även om det ser rimligt ut på bilden.

Beställde packraftsats som Stefan tipsade om i inlägg 2 men innan den kom så snublade jag över ne rulle gorillatejp och ännu så håller väskan ihopa med stöd av gorillatejp. Får se omd et håller över tid, annars blir det en pack-raft-lapp.

/Patrik

Funkar inte det kan jag tipsa om den här tejpen.. Har den i mitt pack raft reparations kit som en sista lösning när inget annat fungerar..

Fäster permanent på den mesta, så kanske inte supersnyggt utanpå men ok inuti något..

Senast ändrad:

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.