Lag hål i cykelväska av "galon"?

Har fått hål i mina gamla med omtyckta cykelväskor i "grovt galon".
Kan man laga detta med någon stark bra och smidigt tejp? Spinnakertejp eller någon annan tejp?
Eller laga på annat sätt?

Blir nog svårt att sy i, tror jag.

LIte drygt fingerstort, som ni ser på bilden.

/Patrik

Bilagor

• cykelväska.jpg
    cykelväska.jpg
    1.1 MB · Visningar: 40

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jag skulle laga med t ex Biltemas gummilagning på tub (brukar fungera till såväl orienteringsskor som gummistövlar). Samt använda en bit spinnakertejp på insidan som stöd för det (för jag antar att ytan är slätare på den sidan?).

Jag skulle laga med t ex Biltemas gummilagning på tub (brukar fungera till såväl orienteringsskor som gummistövlar). Samt använda en bit spinnakertejp på insidan som stöd för det (för jag antar att ytan är slätare på den sidan?).
Jag tror tyvärr inte på detta - jag tror man måste tillför "yt-matrial" som tejp eller "lagelapp". Att bara stötta med tejp få ihopa det med trögflytnade tub-gegga. Revan är en lite 90graders vinkel så lagningen måste tåla belastning från två håll.

/Patrik

OK, jag har svårt att bedöma materialet du ska laga, men lag har lagat allt möjligt med Liquisole/ShoeGoo/gummilagning (funkar det att laga slitytan på sulan på orienteringsskor, så håller det för ganska mycket). Bara tejp på det som syns ser tveksamt ut, men spinnackertejp är bra det också om det bara fäster (ser ju ut att vara bra yta att greppa i på utsidan där), bäst på slätare ytor men funkat på insidan av kängor med textilfoder också.

Varför skulle det inte gå att sy först om du inte vågar lita på bara lagningsmassan? Jag har t ex med framgång lagat reva i uppblåsbart liggunderlag (Expeed) genom att armera över revan med att tråckla stark sytråd (skinnnål, segelsöm, eller kurverad för bilsäten är bra redskap), och sedan lägga på gummilagning som ju blir en tätande "laglapp" över, och som sömtätning.

Jag har svårt att tro att det inte håller, bara gummispacklet håller för "tyget" på orienteringsskor, och revor på gummistövlar. Med lite söm armeras det ytterligare.
Kan dock inte garantera till 100% även om det ser rimligt ut på bilden.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.