Lättvikts(r)evolution

Om lättviktsdiskussionen kunde droppa pajkastningen,

Vilka är det som brukar kasta paj?

Min uppfattning (som jag gärna ser motbevisad) är att det brukar se ut på något av dessa två sätt.

A. Någon skriver om sin (normaltunga) utrustning och lättpackarna ifrågasätter snällt om det verkligen behövs så tunga grejer och tipsar om lättare alternativ.

B. Någon skriver om sin nya lätta utrustning och blir genast hånad för att det är skräp som går sönder så fort man tittar på det.
 
Vilka är det som brukar kasta paj?

Min uppfattning (som jag gärna ser motbevisad) är att det brukar se ut på något av dessa två sätt.

A. Någon skriver om sin (normaltunga) utrustning och lättpackarna ifrågasätter snällt om det verkligen behövs så tunga grejer och tipsar om lättare alternativ.

B. Någon skriver om sin nya lätta utrustning och blir genast hånad för att det är skräp som går sönder så fort man tittar på det.

Jag antar att du har gott om exempel på trådar med tungpackare som hånar en lättpackare? ;)
 
. Jag hittade en intressant artikel på Andy Howells blogg som jag kan rekommendera. Det känns påtagligt hur lika tongångarna mellan Sverige och UK är.
Jörgen


Andy Howell sa:
"..people that feel threathened by ligthweight gear"
"..people unable to have that flexibility of mind"
"..you need stone tablets to help you through"
"..don't realise themselves how they are acting"
"..they cling to their stone tablets"
"..leaving the defenders of How It Always Has Been Done to talk to themselves"
" The amazing thing is of course that they don't realise themselves how they are acting."
"..the attitudes they are signalling has been around since the stone age"


Som Jörgen säger, pâtagligt hur lika det làter bâde i Sverige och i Storbrittanien. Tack för den upplysningen!
 
Det är ju jäkligt märkligt att lättbudskapet med teori, tanketips, erfarenheter, funktionsresonemang och pryltips inte kan stå för sig själv. Det är ju ett tämligen bra budskap. Det räcker gott. Det räcker långt.

Det är ju jäkligt märkligt hur mycket energi som läggs på att smutskasta de som inte har samma budskap.

Vänta nu lite, var har jag sett det här... September var fjärde år eller? :)
 
Det enda citaten belyser, på sin höjd, är naturligtvis att Jörgen låter påtagligt lika på svenska och engelska. Jag fann Howells artikel mycket välskriven och underhållande.

Aj tusan, jag läste fel i hastigheten. Citaten var ej Andy Howells, utan kom frân Jörgens inledande text.

Jag ber om ursäkt till Mr. Howell, samt skulle, om detta vore tillâtet hos Utsidan, genast gâ in och ändra i min ovan post.

Eftersom dylik action icke är möjlig, hoppas jag dock att denna rättelse godtages.
 
Det är synd att vi inte kan diskutera utrustning utan att blanda in känslor i debatten. Många känner kanske ett behov av att rättfärdiga sina egna val och hamnar då i försvarsposition. Har man köpt en ryggsäck för 4000kr vill man inte höra att det inte är det bästa som finns.

Tyvärr reagerar många lättpackare på samma sätt och angriper de som medvetet valt tyngre utrustning. All utrustning har sina för och nackdelar och ibland kan ett tyngre alternativ vara bättre att bära även om det ofta går bra med ett lätt.

Jag försöker alltid att väga vikten på något mot nyttan av det och inte fastna vid siffror och tabeller. Men lättare och framförallt mer medveten packning åt folket =)

Ett av skälen till den ofta hånfulla inställningen till lättpackningstänkandet är väl att det är ett tänkande. Man packar lätt med hjärnan men bär tungt med kroppen.

Jag har nu inte märkt att de som hittat lättare lösningar hånar eller angriper dem som - oftast av vana eller fördom - använder tyngre. Några är beredda att ge råd.

Själv bryr jag mig inte så mycket om vad andra gör, men frågar någon här om han ska ha en 80- eller 90-literssäck på en 10-dagars fjällvandring, eller
om han ska Lundhags Synchro eller Meindl Island Pro påpekar jag gärna att min säck är på knappt 60 liter och väger 1.2-1.3 kg (med regnskydd), att mina fotknölshöga skor, 1.1 kg paret, som jag använt i 7 länder, räcker till mina sladdriga fotleder (och exceptionellt dåliga balans) och att det inte finns leder mellan fotknölarna och knäna. Sen får folk göra vad de vill av informationen.

Jag gör också vad jag vill av tillgänglig information. Jag har t ex ännu inte fastnat för ngt lättviktsalternativ till mitt Akto, eftersom jag av olika skäl vill ha golv och absid. Och, apropå på en del andra inlägg här, så nog tycker jag att det redovisas rätt ärligt att t ex golvlösa alternativ kräver mer omsorg i valet av lägerplats. En nog värdefull upplysning för mig som på min senaste vandring i Schweiz hade åtskilligt bryderi ändå att hitta läger. Det handlade ibland om timmar.

Det enda som är värt att angripa är felinformation. Ännu för c:a fem år sen hade alla ryggsäckar som vägde mindre än 2.5 kg otillräckliga bärsystem enligt Utemagasinet (de bara visste det; likaså vägrade de vid minst ett tillfälle att testa låga vandringsskor eftersom de visste att sådana gav otillräckligt vriststöd).

Ett ryggsäckstest inleddes med deklarationen att man på en veckovandring i fjällen måste räkna med att bära 20 kg! Nyss informerades en nybörjare här om hur otroligt viktigt det är att byta kläder från topp till tå på lägret och det trodde jag själv onödigt länge. Numera byter jag närmast kroppen vid läggdags.
Man måste även byta skor på lägret och inte heller det gör jag.
Jag delar med mig av erfarenheten och avstår från att döma andra.
 
Bra skrivet camoscio! Skön inställning, det är den typen av resonerande som jag kan ta till mig.

En sak som man nog måste ge lättpackarna "cred" för är att industri/handel börjat tänka om i riktning mot lättare och enklare prylar. Tält har ju funnits rimligt lätta, men på tex sko och- ryggsäcksfronten var utvecklingen helt urspårad för ett antal år sedan. Att en ryggsäck vägde 3.5-4 kg var det få som ifrågasatte, bara den satt bekvämt och hade många fickor. Det spelar ju ingen roll så länge det finns andra alternativ, men ett tag var det väldigt tunt på den fronten. Iaf om man som jag går ut på stan och vill köpa en ryggsäck.

Däremot vänder jag mig också mot att "lättpackning" ska låta så enkelt. Att optimera packningen SKA vara svårt! Vad gäller tex tält så är det mycket enklare och ibland nödvändigt att det är vindtåligt så att man bara kan slå upp det utan att leta upp "en plan yta i en sänka som är torr". Klafsar man över myrar emellanåt så är kängor med högre skaft inte så dumma. Osv osv. Jag köper skor, tält och ryggsäck rätt sällan, och har många användningsområden i åtanke, fast mest fjällturer och gärna "alpina" sådana. Vikt är av mycket hög prioritet, men det finns andra aspekter också. Och då är goda råd från gamla rävar guld värda!
 
Tack Jörgen

Det var intressant läsning och stämmer på en del punkter med egna erfarenheter av bemötande, framförallt i affärer, när man vill ha lättare alternativ.

En del verkar dock ha blivit lite stötta av denna engelska artikeln, eller är det för att det finns några som tycker att den var läsvärd?

Jag försöker packa så lätt jag kan av den enkla anledningen att jag faktist inte tycker att det är kul att släpa på tunga prylar. Så när något skall uppgraderas i utrustningslistan så försöker jag också att minska vikten vid nytt inköp. Det bemötande jag då fått i flertalet butiker, är att t.ex. Go Lite Jam 2 inte duger till annat än dagsturer och att det inte är att rekommendera att bo i Tarp på kalfjället.

Go LIte Jam 2 kan jag inte uttala mig om personligen (men den verkar ju fungera för flertalet användare även på långa vandringar). Men Tarp använder jag gärna, även på kalfjället, istället för tält. Jag tycker helt enkelt att tält runt 1.5-2kg är för mycket att släpa på när jag vet att alternativet fungerar och väger max 1kg för 3 pers (försök att få ett 3manna tält för den vikten), ca 400g för soloturer.
När man då säger det til personalen (hade tänkt köpa en ny tarp) så tycker de att man är smått galen.

Det är på det sättet jag tycker att artikeln faktist är applicerbar även i sverige.

Om nu någon tänker känna sig stött eller undra vilka butiker, vilken ur personalen som har sagt vad. ja då är det bara sorgligt.


BZ
 
@camoscio Bra inlägg!

Jag hoppas att diskussionen kan bli mer konstruktiv och att ingen känner sig påhoppad, oavsett om det är berättigat eller inte.

Det finns för- och nackdelar med all utrustning . Jag tror att de flesta sover bättre på en 9cm downmat än på ett tunt cellplast liggunderlag. Sen är det en avvägning mellan vikt och komfort och en personligt fundering om det är jobbigare att bära det tyngre liggunderlaget eller om det är jobbigare att sova på det tunnare.

Beroende på vilka turer man gör och vilka mål man har. Gå långt, ligga i basläger, toppturer m.fl. Det finns ingen utrustning som är optimal till allt!

Lättare vikt betyder inte alltid en trevligare tur! Ska man dra det absurt långt så klarar man sig utan mat på en kort tur och får då både lättare kropp och ryggsäck men inte är det roligare inte =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bengtfalke Bushbuddy eller Solostove för lättvikts vedeld Lättpackning 32
camoscio Evolution 2p2D2V Lättpackning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.