Lättvikts(r)evolution

Från artikeln om The One

"om man är en trygghetssökare som vill kunna lita på sitt tält till 100% i alla (även de mest otroliga) väder, då skall man undvika de här lättaste tarptälten"

Varför inte skippa sådana epitet på de som inte vill ha The One?

Tja, fast jag har inga problem med den formuleringen - en anledning till att bära de där extra gramen är att jag nog värderar ("söker") trygghet på ett annat sätt än Jörgen under vissa typer av friluftsliv. På andra utflykter, under andra omständigheter gör jag en annan bedömning.

Genom att Jörgen berättat när prylarna funkat, och vilka begränsningar han noterat kan alla ha glädje av hans erfarenheter genom att dra sina egna slutsatser utifrån sina egna och skiftande prioriteringar.

Kalas - alla glada!
 
Det är väl klar som korvspad att skall grejorna funka under lång tid, månader eller mer, blir stabilitet, och nöthärdighet viktigare än om vi skall gå ner till stranden och ta en fika.....
Flera av oss som tjötar om lätta grejor, har en viss erfarenhet av rejäl galonbelagd smärting etc. Att bära manligt mfl dumheter....
I yngre år vid invägningar brukade jag ha bland de tyngre säckarna, mest beroende på prylmedförande. Numera har jag säkert inte bland de lättaste packningarna men jag brukar vad jag har med och visst kunde allt bli än lättare, men någonstans finner de flesta sin balans mellan lätt och dyrt samt det här vill jag bära i det här sammanhanget, med den här extrautrustningen.....

Sen om ni bär på go mat, optik, klättergrejor eller altsammans det är upp till er.

Men bråka inte utan ha en

go tur!
 
Det är väl klar som korvspad att skall grejorna funka under lång tid, månader eller mer, blir stabilitet, och nöthärdighet viktigare än om vi skall gå ner till stranden och ta en fika.....
Flera av oss som tjötar om lätta grejor, har en viss erfarenhet av rejäl galonbelagd smärting etc. Att bära manligt mfl dumheter....
I yngre år vid invägningar brukade jag ha bland de tyngre säckarna, mest beroende på prylmedförande. Numera har jag säkert inte bland de lättaste packningarna men jag brukar vad jag har med och visst kunde allt bli än lättare, men någonstans finner de flesta sin balans mellan lätt och dyrt samt det här vill jag bära i det här sammanhanget, med den här extrautrustningen.....

Sen om ni bär på go mat, optik, klättergrejor eller altsammans det är upp till er.

Men bråka inte utan ha en

go tur!

Jo, men ibland undrar man vilken erfarenhet som en del egentligen besitter, eller om det handlar om ett försök att intellektualisera en företeelse som i slutändan ändå mest handlar om lust. Fallerar det på en (1) del är hela lusten borta, inte bara den dagen, utan hela turen.


valdemar
 
Alltid lika intressant diskussion.....

En sak som ofta missas är att det en person uppfattar som tungt kan uppfattas som "bekvämt/lätt" av någon annan. Packningens vikt är självklart ett givet värde men det kommer att uppfattas olika jobbigt/lätt att bära packningen av olika personer eftersom vi alla har olika förutsättningar.

Jag själv har provat lätt utrustning, 11,4 kg på ryggen för 7 dagar - mina slutsater och byte av utrustning efter den vandringen blev:
- byte av ryggsäck till tyngre med "ordentligt" bärsystem
- byte av liggunderlag till tjockare
- byte av skodon till kängor igen

Ovan ändringar innebar en viktökning men den ökningen ökade min komfort totalt sett för vandring.

My $0.02
 
Jag syftade på hur avstampet i artikeln är ett utpräglat vi-mot-dom resonemang;

"..people that feel threathened by ligthweight gear"
"..people unable to have that flexibility of mind"
"..you need stone tablets to help you through"
"..don't realise themselves how they are acting"
"..they cling to their stone tablets"
"..leaving the defenders of How It Always Has Been Done to talk to themselves"




Precis det jag menar! Även (fjäder)lätt utrustning kan bytas mot något ännu lättare med syftet att spara vikt, på samma vis som en del väljer att byta 'traditionell utrustning' mot tyngre prylar med lika goda argument.

Om lättviktsdiskussionen kunde droppa pajkastningen, och fokusera mer på funktionen hos prylarna i förhållande till de önskemål och krav var och en har för just sin form av friluftsliv, så hade det varit mer givande. För jag uppskattar också att det dyker upp lättare prylar i butikerna, och jag gillar verkligen den insats Fjäderlättisarna har gjort för att poängtera att man inte behöver svindyr space-age-utrustning för att överleva i tassemarkerna. Men just vikten kan jag läsa mig till på etiketten, det jag skulle önska av debatten är att lära mig hur byte från prylen A till prylen B påverkar förutsättningarna för mitt uteliv. Tyvärr bygger citat som de ovanstående inte direkt upp mitt förtroende för de som skulle kunna berätta det för mig, då blir det svårare att lita på och ta till sig diskusssionen.


Häng med lite vá - nu är det spikmatta som gäller, den kortare varianten om man kör lättvikt! ;)

Per

Jag letar förgäves efer "polarisering", "fanatiska undertoner", "pajkastning" och "vi-mot-dom" i artikeln.
Men det är alltså där jag letar. De sex citaten ovan finns överhuvudtaget inte där.

Vad jag hittar är sådant som:

Few of us are going to read Colin (Ibbotson)’s stuff and head out to the Scottish Highlands in a tarp, although a few first timers did just that this year. But there’s no doubt that folks like Colin make us think and reassess our gear.
...
On my first Challenge the Hilleberg Akto was king. On my second I began to see a few more Laser Competition tents, which are half a kilogram lighter. This year I reckon the Laser was pushing ahead. It now seems to be the tent of choice for new, solo, Challengers. And when the time comes to replace the Akto it’s clear that the Competition is the main choice. The Akto may be more reliable up high in strong winds but on the other hand Competition is cheaper than the Akto.
...
To be honest, I can only see this trend continuing. I think we will see more tarp tents and yet more Competitions on future Challenges.
...
I think there’s change in the mainstream department as well with Osprey’s lighter packs being particularly popular, especially the Exos range which are reputed to be more comfortable than the Atmos range. These packs still seem to me to be heavier than they need to be but I guess that they are more than half the weight of what you would have used ten years ago.

osv.


Avstampet i artikeln är den ytterst märkliga slutrapporten i vilken arrangörerna mer eller mindre talar om för många Challengers att de inte existerar! Det hade varit minst sagt lämpligt att sammanfatta de faktiska erfarenheterna.
Vad Howell på sitt nyanserade sätt, och Jörgen på sitt mer aggressiva (och enligt somliga alienerande) sätt vänder sig mot är ju inte att en del bär onödigt tungt; det är istället mot den defensiva och bitvis fördomsfulla retoriken de vänder sig: "det går inte, man kan inte, man måste".

Vi ser en del sådant här. När jag diskuterade Exos 58 (en mainstreamlösning enligt Howell)
i ngt forum fick jag veta att det var alldels för mkt meshdetaljer
som bara skulle fastna i allt möjligt. Det är två meshfickor på bältet; i den ena har jag min kamera som håller meshen spänd; skulle den andra besvära mig (hittills inte) klipper jag väl bort den. Säcken skulle inte hålla för transporter; den har nu följt mig på tågresor till och från Frankrike, till och från Norge samt till och från Schweiz. Den har använts på 32 av årets 43 etapper.
Dess svaga punkt är en söm i botten, som är känslig för nötning på de lite äventyrliga passager jag kostat på mig,
t ex i trånga branta rännor.

I en annan diskussion jämförde jag med den 1 hg lättare Vapor Trail, av vilken fler än jag hade dåliga erfarenheter.
Jag fick veta att en så lätt säck inte kunde ha bra bäregenskaper. Om jag inte förstod att denna "logik" överträffade min erfarenhet var jag trångsynt.

Kanske man ska säga något om the Challenge. Jag var i Skottland när den pågick, pratade med flera Challengers och lyssnade på samtal. Det är lättgången terräng oftast, enstaka vad (jag hade väl tre, fyra på min tur), inga stora höjdskillnader
(men det kan blåsa och renga för jävligt om man kommer upp en bit).
Det är väl egentligen två utmaningar. Den ena att man ska ta sig från kust till kust på given tid. Det kan bli rätt långa etapper. Det motiverar lättast möjliga packning. Såvitt jag kunde förstå var
det rätt goda möjligheter till proviantering (på min tur köpte jag inget förrän den tionde och näst sista etappen; startvikten var bortåt 16 kg och skulle ha varit 0.6 kg lättare med min nuvarande ryggsäck). Man kan då och då utnyttja campingplatser (jag mötte Challengers i Glenmore och Braemar) och fria stugor (jag var inte precis ensam min enda stugnatt i Glen Avon).

Den andra är vädret som ställer utmaningen att hålla grejerna
torra (och humöret uppe). För egen del fann jag det skönt med rymlig boning med absid, för att inte dra med mig väta in i innertältet.

Troligen uppfyller Scarp och Laser detta krav, om de andra nämnda lösningarna vet jag inget. Jag har själv spolat några Tarptents eftersom det inte funkar med matlagning i dem.

UK-medborgare som går the Challenge har (gentemot mig) fördelen av att klara sig med lite mindre kläder (jag vill ha ett
par fräscha plagg till hemresan)
och med mindre bastant förvaring av pengar e.d.
 
...Avstampet i artikeln är den ytterst märkliga slutrapporten i vilken arrangörerna mer eller mindre talar om för många Challengers att de inte existerar! Det hade varit minst sagt lämpligt att sammanfatta de faktiska erfarenheterna.
Vad Howell på sitt nyanserade sätt, och Jörgen på sitt mer aggressiva (och enligt somliga alienerande) sätt vänder sig mot är ju inte att en del bär onödigt tungt; det är istället mot den defensiva och bitvis fördomsfulla retoriken de vänder sig: "det går inte, man kan inte, man måste"...

Håller med om att artiklen är betydligt mer nyanserad och saklig än Jörgens mer aggressiva introduktion.

...Vi ser en del sådant här. När jag diskuterade Exos 58 (en mainstreamlösning enligt Howell)
i ngt forum fick jag veta att det var alldels för mkt meshdetaljer
som bara skulle fastna i allt möjligt. Det är två meshfickor på bältet; i den ena har jag min kamera som håller meshen spänd; skulle den andra besvära mig (hittills inte) klipper jag väl bort den. Säcken skulle inte hålla för transporter; den har nu följt mig på tågresor till och från Frankrike, till och från Norge samt till och från Schweiz. Den har använts på 32 av årets 43 etapper.
Dess svaga punkt är en söm i botten, som är känslig för nötning på de lite äventyrliga passager jag kostat på mig,
t ex i trånga branta rännor...

Förstår inte att du blir upprörd över att någon ogillar en ryggsäcks mesh-detaljer. Det står väl var och en fritt att ha sin egen åsikt? Vi använder vår utrustning olika och ställer därmed olika krav på den.
 
Jag har inte med ett enda ord uttryckt upprördhet (möjligen överseende löje)
jag moraliserar inte, och jag invänder inte mot människors lagstadgade rätt att ha åsikter utan föregående tankeverksamhet eller kunskap.

Jag citerade bara ett par exempel på hur en del vanemässigt hittar fel i smidiga och lätta lösningar. Det får inte gå!
Psykologin i detta vill jag inte redogöra för, men förmodligen är det sådant Jörgen syftar på när han menar att somliga känner sig hotade av lättpackningstänkandet.

I ett annat forum redovisade jag en gång min dåvarande lösning och ngn löjliggjorde det faktum att min ryggsäck var så nätt att jag måste (troligen inte, men definitivt vill) ha en så tung detalj som tältet i sidan utanpå - som om tältet bleve viktslöst inuti säcken? Det fick inte vara möjligt att spara 1 kg, eller vad det kan ha varit, på packningens ofta tyngsta detalj.

Sen vet jag inte vilka fler sätt att använda en ryggsäck som finns än att bära
utrustning i, låt vara att jag kanske vid min höga ålder utsätter mig själv och min utrustning för väl stora
påfrestningar ibland.
 
... Jag citerade bara ett par exempel på hur en del vanemässigt hittar fel i smidiga och lätta lösningar. Det får inte gå!
Psykologin i detta vill jag inte redogöra för, men förmodligen är det sådant Jörgen syftar på när han menar att somliga känner sig hotade av lättpackningstänkandet...

Varför kan du inte acceptera att dina lättviktslösningar som fungerar bra för dig och dina aktiviteter är fel för andra personer? Varför ser du kritik mot en ryggsäck eller ett tält som kritik mot lättviktstänkandet? Att Jörgen talar om fiktiva personer som känner sig hotade av lättviktstänkandet tolkar jag mest som att han själv känner sin auktoritet hotad. Ärligt talat, hur skulle någon kunna känna sig hotad av idén att sträva efter en lättare packning?

Angående ryggsäckens slitstyrka är jag 100% övertygad om att vissa personer utsätter sin ryggsäck för hårdare prövningar än andra.
 
Jag letar förgäves efer "polarisering", "fanatiska undertoner", "pajkastning" och "vi-mot-dom" i artikeln.
Men det är alltså där jag letar. De sex citaten ovan finns överhuvudtaget inte där.

Kanske var lite otydligt - det var Jörgens blänkare jag syftade på i mitt första inlägg och (uppenbarligen?) där du hittar citaten - ursprungsartikeln tycker jag också är spännande och innehåller en hel del klurigheter.


..åsikter utan föregående tankeverksamhet eller kunskap.

Det där upplever jag som hånfullt, inte så snält. Enligt tidigare inlägg i tråden borde det betyda att jag är lättpackare - gôtt! ;)

Per
 
Varför kan du inte acceptera att dina lättviktslösningar som fungerar bra för dig och dina aktiviteter är fel för andra personer?

Hur kommer det sig att nästan alla trådar i forumet Lättpackning till slut handlar om att lättpackare ska acceptera att andra inte vill packa lätt?

Varför slutar trådarna aldrig med att man ska acceptera att de som packar lätt vill det?


Det är liknande resonemang som man ofta hör från rökare: De anser att det inskränker på deras personliga frihet att inte få röka. Det har aldrig fallit dem in att deras rökande inskränker på andras personliga frihet.
 
Hur kommer det sig att nästan alla trådar i forumet Lättpackning till slut handlar om att lättpackare ska acceptera att andra inte vill packa lätt?

Varför slutar trådarna aldrig med att man ska acceptera att de som packar lätt vill det?


Det är liknande resonemang som man ofta hör från rökare: De anser att det inskränker på deras personliga frihet att inte få röka. Det har aldrig fallit dem in att deras rökande inskränker på andras personliga frihet.

Det gäller väl de flesta diskussioner, olika åsikter är liksom förutsättningen för att det ska bli debatt. Fast nog verkar det vara osedvanligt svårt att hitta en syntes, eller i alla fall acceptera att det finns olika synsätt. Det kanske inte är vikten på packningen ni diskuterar????
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bengtfalke Bushbuddy eller Solostove för lättvikts vedeld Lättpackning 32
camoscio Evolution 2p2D2V Lättpackning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.