Lättvikts lunchtips sökes

Hej !

Inför fjällvandring försöker jag få ned vikten på maten. Har bra alternativ för frukost och middag, men itne lunch. Sök här lite tips. Har hitills haft knäckebröd och ev soppa.

Vad finns annars för energirik lätt mat? Man måste inte under vandringen äta allt på lunchen heller..

Mvh Olof
 
Pulversoppor tar minst plats men innehåller inte mycket näring. Men kan man komplettera dem genom tillsats av nudlar, couscous, bulgur eller snabbmakaroner så blir det både gott näringsrikt och snabblagat.
 
Rena kolhydrater

Nypon- och fruktsoppspulver är i stort sett rena kolhydrater (och inte mycket luft heller). Komplettera med ett fett pålägg till knäckebrödet så borde du få i dig vad som behövs utom kanske vitaminer och mineraler, men det kan man vara utan någon vecka.
 
Senaste långvandringen uppfann (?) vi konceptet Varma Koppen (de matigare varianterna) + cous-cous. -Stor mugg, en eller två påsar varma koppen, varmvatten ur termos sen frukosten, ett par nävar cous-cous. Komplettera ev. med knäckemacka för tuggmotståndet.

+ gott, och god variation genom olika sopp-smaker
+ varm mat, utan matlagning och disk (tacksamt när vädret är grinigt)
+ rätt matigt, och konsistensen kan väljas beroende på mängd cous-cous.
+ lätt och praktiskt
+ energisnålt, cous-cous kräver ingen kokning.
+ ganska närings- och energirikt antar jag.

- egentligen är det bara sörja, kanske inget för kräsmagade..?

/Per
[Ändrat av fson 2004-07-01 kl 09:41]
 
Varma Koppen + knäckebröd med kaviar eller mjukost tycker jag blir en bra lunch. Eller någon soppa, t.ex fruktsoppa, men det blir mer disk av den.

Har inte själv provat, men en näve nudlar i Varma Koppen ska göra det lite matigare.

/Ulf
 
Jag brukar köra pulversoppa (varma koppen, eller liknande) förstärkt med nudlar. Nudlar är mycket mer energirikt än bröd i förhållande till vikten. Det där med couscous lät dock som en bättre idé eftersom nudelpaket tyvärr är rätt skrymmande. En idé kan vara att blanda, man blir less på nudlar efter ett tag.
 
Matförslag

Jag brukar alltid bära med mig så kallade energikakor, man kan räkna med en 300-400 kcal per 100 gram vikt plus en massa mineraler och vitaminer och sånt. Nudlar är väl inte helt tokigt heller och armens mariekex är fint, nästan 500 kcal per 100 gram.
 
Chokladkakor och kräm

Jag tycker att tidigare inlägg ger en bra utbud av lunchalternativ, men jag slår ett slag för 100 grams chockladkakor, något att bita, ingen tillagningstid heller.
Dessa slinker oftast ner när jag har bråttom (grym motsäglese).
Ett ytterliggare förslag är fruktkrämer, de väger litet och innehåller en hel del energi. Sött och sliskigt visserligen, fast man är väl en gottegris?

MVH Hasse
 
Allt man slipper laga brukar funka, typ fylla på med blåbärssoppa i en termos på morgonen och njuta tillsammans med en rittersport, detta brukar bli nånsorts sittande paus.
Om man känner att man behöver äta under gång så brukar werters eller nickelpacket i fickan funka.
Kompleterar man med ett kolhydratpulver, av den långsamma varianten, kvällen innan så brukar detta vara ett snabbt, lätt alternativ.
 
Digestivekex med jordnötssmör & fjällfanta, det är ju
lättlagat och nästan oslagbart energirikt per viktenhet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonas J Lunchtips... Friluftsmat 1
terman59 Guldburkar, försvarets choklad, nödproviant, kex sökes! Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.