Lättaste "riktiga" tältet

Jag är på jakt efter ett 2-mannatält modell lätt. Har ett Hilleberg keron 3GT som jag gillar men som är tungt. har kikat runt en hel del men inte hittat det jag söker. mina kriterier är:

Lätt
2-pers
dubbelvägg
absid för matlagning och förvaring av skodon
uppsättningen ska vara enkel i blåst, inga separata inner/yttertält som blåser bort. gillar HB då allt sitter ihop.
gärna tunneltält. gillar att två personer kan komma in och ut utan att störa varandra för mycket.

användning. svenskt sommarfjäll
går ej med stavar så det ska vara med bågar.

vet att min beskrivning låter som ett HB förutom "lätt" men finns det andra alternativ?
 
jag har tittat på terra nova men det känns som minsta laget. visserligen perfekt när man är ensam men med 2 pers och packning känns det lite litet.
sitter inner och yttertält ihop på laser tälten? alltså bara in med bågen och upp med tältet? det gillar jag.
deras solar photon och voyager superlight ser också intressant ut. det jag gillar med dom är att utgången är vid fot/huvudändan, = man behöver inte störa varandra alltför mycket när man ska ut och kissa. dock verkar det som att ytterduken är separat och kommer blåsa bort...

fler förslag?
 
Vad är ett riktigt tält? Nallot är beboligt för två. Det finns lättare med mindre sovutrymme och ingen sitthöjd.
Har du tumme med vädret fungerar enkelvävstält mkt bra, ända tills du blir inregnad i två dagar. Då krävs finess i tältet av den högre skolan. Dubbelvävstält är mer förlåtande. Envar får dra sina egna beslut.
Laga mat i absiden varnar fler än ego för. Stora brännhål i absiden och än värre förekommer frekvent, förutom mer än turhotande, blir det snabbt kostsamt. Smält nylonduk är besvärlig att ta ut ur huden, tar tid och gör ont. Gör rätt så slipper du göra fel!
 
Sitthöjd (minst 95 cm) och absid att laga mat i är onekligen bra bonusar på ett tält om vädret utanför inte är så roligt. Nallo har 20 tältpinnar och väger då 2.7 kilo, det borde tämligen riskfritt gå att lämna några hemma och få ner vikten till runt 2.5 kilo.

Priset på närmare 7000 känns dock lite i högsta laget om man tittar på andra tält. Nog måste det väl finnas konkurrenter som både har absid, sitthöjd och 2,5 kilo för betydligt mindre än 7000? Tittar man på Norge hittar man exempelvis Fjellheimen 2 Camp för 4200 kr.

Den som är duktig på tältsegmentet kan säkert ge fler exempel?
 
Sitthöjd (minst 95 cm) och absid att laga mat i är onekligen bra bonusar på ett tält om vädret utanför inte är så roligt. Nallo har 20 tältpinnar och väger då 2.7 kilo, det borde tämligen riskfritt gå att lämna några hemma och få ner vikten till runt 2.5 kilo.

Priset på närmare 7000 känns dock lite i högsta laget om man tittar på andra tält. Nog måste det väl finnas konkurrenter som både har absid, sitthöjd och 2,5 kilo för betydligt mindre än 7000? Tittar man på Norge hittar man exempelvis Fjellheimen 2 Camp för 4200 kr.

Den som är duktig på tältsegmentet kan säkert ge fler exempel?
Behöver inte gå till konkurrenter för det. Var kostar Nallo sju papp? Här kan du få det för knappt 5500, inkl. frakt.
http://www.wildmarksshopen.se/group.asp?group=1730

Raskesven
 
jo nallo är väl trevligt men fortarande tungt. Helsports Rondane Light verkar mer intressant än deras fjellheimen då det bara ska väga 2 kg plus spikar. kanske inte verkar vara världens bästa ventilation dock... någon med erfarenhet av det?

Varför går det inte att göra ett sådant tält ännu lättare? ett två-mannatunneltält på ca 1,5 kg?
är tunnelkonstruktionen en matrialkrävande konstruktion?
 
jo nallo är väl trevligt men fortarande tungt. Helsports Rondane Light verkar mer intressant än deras fjellheimen då det bara ska väga 2 kg plus spikar. kanske inte verkar vara världens bästa ventilation dock... någon med erfarenhet av det?

Varför går det inte att göra ett sådant tält ännu lättare? ett två-mannatunneltält på ca 1,5 kg?
är tunnelkonstruktionen en matrialkrävande konstruktion?

det väger alltså ungefär lika mycket som nallo men nallo är tungt....

det borde gå att göra en något lättare konstruktion med liknande kvalité men det görs inte.

det finns dock ett något udda tält som väger 1,5 och det är scarp 2, det är det enda alternativet till det du söker.
 
Senast ändrad:
Jag är på jakt efter ett 2-mannatält modell lätt. Har ett Hilleberg keron 3GT som jag gillar men som är tungt. har kikat runt en hel del men inte hittat det jag söker. mina kriterier är:

Lätt
2-pers
dubbelvägg
absid för matlagning och förvaring av skodon
uppsättningen ska vara enkel i blåst, inga separata inner/yttertält som blåser bort. gillar HB då allt sitter ihop.
gärna tunneltält. gillar att två personer kan komma in och ut utan att störa varandra för mycket.

användning. svenskt sommarfjäll
går ej med stavar så det ska vara med bågar.

vet att min beskrivning låter som ett HB förutom "lätt" men finns det andra alternativ?

Gå in på northstar.se de har bra prisvärda tält som passar dina önskemål.Egen tillverkning med bra recensioner från användare
 
Tarptält som Scar2 m fl låter av viktbesparingsskäl inte yttertältet täta mot marken, till skillnad från bl a HBs tält. Givetvis krävs mer väv för att göra detta. I ihållande regn när regnet rekylerar från den våta marken krävs ett tält som tätar mot marken och står på en mindre höjd, annars blir det vått inne med allt vad det för med sig.
För att ventilationen skall bli optimal krävs vid varmt torrt sommarväder att man vid markkontakten lättar på duken med en lämplig gren eller en kastrull. Sommartid solo kan man mycket väl klara sig med enbart yttertältet och på så sätt spara rejält på vikten, flygäsisoleringen får man lösa på annat sätt.
S k tarptält är sydda i lätt och tunn väv, därav viktreduktionen. Du frågade initsialt efter riktiga tält.
Föreslår att du själv surfar över tarp och 3-4 seasons tält. Sitthöjden är mkt viktig. Annars om du söker än lättare historier så finns det tubtält och enbart tarpar. Djungeln därute är riktigt stor.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...