Lättaste "riktiga" tältet

Då har jag läst funderat surfat och funderat lite till.

mina kriterier står fast:
Lätt
2-pers
dubbelvägg
absid för matlagning och förvaring av skodon
uppsättningen ska vara enkel i blåst, inga separata inner/yttertält som blåser bort. gillar HB då allt sitter ihop.
gärna tunneltält. gillar att två personer kan komma in och ut utan att störa varandra för mycket.

tror mig hittat 2 kandidater.

Vaude Power Ferret Ultralight tunnel tent
1,7 kg. inte en gigantisk absid men ok.
http://www.vaude.com/epages/Vaude-d...ps/Vaude/Products/10745/SubProducts/107454000

Helsport Rondane Light
2,0 kg bara 85 cm i takhöjd!? är det extremt lågt? stor absid!
http://www.helsport.no/en/product/TENTS/PRO/Rondane_Light

Någon med erfarenhet av dessa tält?
har även börjat fundera på tält med enkelduk. har ingen erfarenhet av detta så därför är jag fortfarande skeptisk. kanske borde prova...?

vaude tältet är nytt. det är stor viktskillnad dem emellan, helsport väger nog 2,5.
 
ja just det, det är bara scarp 1 som har väv ned till marken. glöm 2an.

Nej, både Scarp 1 & Scarp 2 har yttertält ända ner till marken. Bilderna på Scarp 2 har inte uppdaterats eller att det står om det. Men jag har läst om det på forumet hos BackpackingLight. Annars kan man ställa frågan till Henry Shire. Och ja, man kan lyfta upp en del av yttertältet för att förbättra ventilationen på båda Scarp-modellerna. Finns nån bild på Tarptent:s hemsida tror jag.
 
Hej Froste. Jag har och har haft flera tält. Både hilleberg och andra. De två tält jag har idag är Hilleberg Unna samt Helsport Ringstind light 2. Mina synpunkter på dessa är: Hilleberg Unna är lätt att sätta upp, trevligt att man kan öppna hela sidan, fint att det är fristående. nackdelarna är att det väsnas mycket när det blåser samt lite dålig ventilation, förhållandevis tungt och inte helt vindstabilt. Detta är trots det mitt genom tiderna favorittält eftersom jag stort värdesätter fristående tält.

Mitt Helsport ringstind Light 2 är också väldigt trevligt och här har vi ett tält som borde vara intressant för dig, vikten är ju låg - 1,6 kg. Det är också väldigt rymligt och tre personer får plats. Absiden är helt ok, ganska stor tycker jag. Jag köpte detta tält utan någon research eftersom jag var i norge och behövde ett tält snabbt men jag har blivit mäkta imponerad av detta tält. Det är lätt att sätta upp, allt sitter ihop (jag gillar inte heller tält där ytterduken är lös), Bra ventilation, ljust o rymligt. helt enkelt superbra tält. Rekommenderar detta till alla som söker riktigt lätta alternativ. Finns också som enpersonstält samt i en superlight version för 1-2 pers. Tältet väger då under 1 kg men denna superlätta version har jag inte testat.
Du kan titta på dom på Helsports sida. Jag är väldigt imponerar av dessa tält eftersom dom är så lätta men ändå rymliga.

/limosa
 
Sitthöjd (minst 95 cm) och absid att laga mat i är onekligen bra bonusar på ett tält om vädret utanför inte är så roligt. Nallo har 20 tältpinnar och väger då 2.7 kilo, det borde tämligen riskfritt gå att lämna några hemma och få ner vikten till runt 2.5 kilo.

Priset på närmare 7000 känns dock lite i högsta laget om man tittar på andra tält. Nog måste det väl finnas konkurrenter som både har absid, sitthöjd och 2,5 kilo för betydligt mindre än 7000? Tittar man på Norge hittar man exempelvis Fjellheimen 2 Camp för 4200 kr.

Den som är duktig på tältsegmentet kan säkert ge fler exempel?

Vårt Nallo2 väger med stänger, pinnar och påsar 2450 behöver de väga mer?
 
Jag är oxå på G att köpa ett lättare tvåmanns tält. Det jag lutar åt är North Stars egna tillverkade lättvikts tvåmanstält.
Vikten ligger på endast 1,7 kg. Dock är jag osäker på hur stor absiden är på det tältet.Namnet på tältet är Arctic Alpine Design, Veloce.
De har ett tvåmanstält som väger 2,2 kg WBT 2 och där finns en stor absid iallfall.
Men priset är kanon, 2700 resp 2900 kr är ett bra pris för dessa tält.

Står och velar viket av tälten jag skall köpa.... Ventilationen är bra på det lite större tvåmannstältet, hur det är på det lättare vet jag ej eftersom det ej ännu finns på marknaden.
http://www.northstar.se klicka under -SOVA UTE-TUNNELTÄLT.

Jag har också beslutsångest ang dessa två tält. Verkar som att ventilationen är bättre på wbt2 än veloce, och att wbt2 tål mer. Men just nu känns det som att det lutar mer åt veloce pga vikten. hoppas att den tål lite hårdare vindar :)

Skulle vara kul o se bilder på hur dom löst ventilationen på veloce. På de bilder jag sett på veloce ser man bara toppventilen, men inte den som sitter vid fotänden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.