Lättaste "riktiga" tältet

Här är några fler exempel på ryggåstält, eller i alla fall liknande:
http://www.nemoequipment.com/nemo2011-meta2p-tent

Det här tältet har tidigare väckt en del intresse. Väldigt rymligt (kanske för rymligt?), litet nedpackat och låg vikt. Blev utsett till editors choice 2010 av Backpacker. Det stora vindfånget och enkelväven har dock gjort mig lite tveksam. Hur funkar det i lite hårdare väder på kalfjället?
 
Senast ändrad:
Det här tältet har tidigare väckt en del intresse. Väldigt rymligt (kanske för rymligt?), litet nedpackat och låg vikt. Blev utsett till editors choice 2010 av Backpacker. Det stora vindfånget och enkelväven har dock gjort mig lite tveksam. Hur funkar det i lite hårdare väder på kalfjället?

Gamla hederliga ryggåstältet fungerade så länge vävarna inte pajade där stängerna möter vindtrycket. Kanske inte världens stryktåligaste, men med lite sunt förnuft vid uppsättningen så är de en fullvärdig boning.

Får väl anses vara den svaga punkten på en dylik konstruktion. Enkelväv som inte andas är en annan, kan bli mycket fukt som ansamlas på golvet. Men det går ju att hantera, och den modell du länkar till ser ju ut att ha bra ventilation :).

...själv föredrar jag "konventionella" konstruktioner och fortfarande tycker jag att de riktigt lätta tälten innebär för mycket avkall på komfort och styrka.

...Ringstind superlight verkar ju ha både ventilation och innertält, kommer att leta kommentarer från användare det närmaste året, om det håller för tufft turbruk så tycker jag att det är intressant :).

//J
 
Har precis köpt ett Terra Nova Laser Photon 2 från UK. Ville ha ett extremt lättviktstält och detta väger bara 935g. Har fått bra kritik.

Kan återkomma med en kort recension när jag fått det och provat.
 
Jag är störtnöjd med mitt North Face Vario 23. Är mycket litet, väger drygt 1 kg. Har det man behöver, iaf jag behöver.

/t
 
Kilo tent

Från Easton är nog ett av de mer "riktiga" tälten för 2pers runt 1000gr som jag har sett.
 
Vaude Taurus ultralight

Gick en tur med detta lilla tält i somras. Vi var två personer. Regn och storm sista natten, funkade perfekt förutom att det inte blev någon sömn den natten... Om man tvunget vill laga mat inne så kan man delvis riva innertältet för att på så sätt skapa en större absid. Andra hemresande hade trasiga Hilleberg och Moskosel-tält.
 
"laser photon"

Ibland undrar man om tälttillverkare i själva verket drömmer om att designa strålpistoler?

Jag kör med grönt Kaitum 2. Supernöjd. Ett tält man verkligen kan vara inregnad i och bara ha det gott. 1.4 kilo per skalle.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.