Lättaste "riktiga" tältet

Helsport Superlight!

Hej!
Jag kollade på Helsports hemsida. Dom har nu en variant på Ringstind Light. "Ringstind superlight" är som ett "avskalat" Light. Storleken ligger mitt emellan Light 1 ocjh Light 2. Tältet är något lägre och enklare i utförandet. Lättare vävar (undrar just hur dom stoppar för ett rejält blåsväder?). Vikten ligger på 890 gram + pinnar och reparationssats. Ca kilot borde det sluta på.
Sunne!
 
ja, ju lättare grejerna blir, ju sämre hållfasthet, det är ju en naturlag antar jag. Kanske skall man inte välja detta tält för expeditioner på kalfjället men för mer normal användning skulle nog jag iallafall våga ge det ett försök, Helsport gör ju bra grejer generellt. Ett riktigt kvalitetsmärke tycker jag.
Jag gillar ex Hillebergs tält men tycker numer att dom är för tunga, jag kommer i framtiden köpa lättare tält och om jag råkar ut för att dom blåser sönder får jag kanske omvärdera mina prioriteringar då. Bäst är att prova sig fram.

Men jag tycker det är väldigt positivt att vi nu fått riktiga lättviktsalternativ även från nordiska tillverkare så att man inte behöver beställa allt från USA. Jag kan gott tänka mig att sponsra Helsport genom att köpa detta tält.

/L
 
ungefär som hilleberg då. Men jag håller med, det låter lite väl dyrt, för samma pengar får man en resa till nationalparkerna i utah och det är väl lite roligare än att köpa ännu ett till tält , även om det väger 700 gram mindre än det man redan har.
 
Senast ändrad:
Lånar tråden lite då jag kände att jag har ungefär samma önskemål som trådskaparen förutom att absiden behöver vara tillräckligt stor för matlagning. Det räcker gott om den rymmer ett par 30-40l ryggor.

De jag nu fundera på är dessa:

MSR Carbon Reflex 2 - 130cm i bredd, enkel absid men med en dragkedja för tillgång till den andra absiden. Har dock läst att det är svårt att få igenom några större föremål här då kedjan inte är L-formad. Dock rätt tråkig grön färg. Varför övergav MSR den gula färgen? Det här tältet kanske blir lite för rangligt i hårdare vind? 1.5kg i maxvikt

MSR Hubba Hubba HP - 130cm i bredd, två absider och dubbla (?) ingångar. Lite mer "skyddad" i denna än CR2. 1.9kg i maxvikt

Tarptent Scarp 2 - 132cm i bredd och låg vikt. Ser dock ut som ett billigt tält från Rusta (ursäkta alla er som har det). Varför är det ofta så att de prylar som är riktigt bra sällan har någon tilltalande design? Är jag ensam om att bry mig om form, färg och inte bara funktion?:) 1.7kg i maxvikt (?).

Vaude Taurus Ultralight XP - 130cm i bredd. Hittar lite information om detta på nätet. Hur funkar det på fjället i lite hårdare vindar?? 1.75kg i maxvikt

Vaude Hogan Ultralight XP - Uppdaterad variant. 124cm i bredd och lite större absid än föregångaren. 1.6kg i maxvikt.

Vilket tält hade ni lagt era pengar på? Jag vandrar främst i svenska fjäll och kommer gå i Sarek i augusti. Det bör helt enkelt kunna stå pall för de vindar som kan förekomma men måste samtidigt vara så lätt som möjligt.

Kommentarer, synpunkter, erfarenheter!?
 
Senast ändrad:
Den jag tittat mest på just nu är Mountain Hardwear Skyledge 2.1 men nästan alla amerikanska tält faller på 2 detaljer som gör att jag tvekat att köpa hittils:

1. Man sätter upp innertältet först och sedan träder man på yttertältet
2. De flesta av den (Carbon Reflex etc) har inte tältväv ända ner till marken som vid kraftig blåst då kan få snö och regn att virvla/studa upp på innertältet.

Eller finns det lugnande argument för dessa två brister som kan förmå mig att slå till på ett yankee tent?
 
NorthernLight;531837 [B sa:
Tarptent Scarp 2[/B] - 132cm i bredd och låg vikt. Ser dock ut som ett billigt tält från Rusta (ursäkta alla er som har det). Varför är det ofta så att de prylar som är riktigt bra sällan har någon tilltalande design? Är jag ensam om att bry mig om form, färg och inte bara funktion?:) 1.7kg i maxvikt (?).

Kommentarer, synpunkter, erfarenheter!?

Om man tittar på flera små tälttillverkare så ser deras tält ganska enkla ut men bygger på bra design. Tarptent kör med samma färg, lösning och konstruktion på sina modeller vilket innebär att priset blir lägre. De bryr inte så mycket om att tält ska vara vackra och ha fin form utan de ska hålla ute på fältet i de flesta väderförhållande.
 
Om man tittar på flera små tälttillverkare så ser deras tält ganska enkla ut men bygger på bra design. Tarptent kör med samma färg, lösning och konstruktion på sina modeller vilket innebär att priset blir lägre. De bryr inte så mycket om att tält ska vara vackra och ha fin form utan de ska hålla ute på fältet i de flesta väderförhållande.

Exakt, och där tappar dom mig som kund. Trist, för dom verkar göra riktigt bra tält!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.